بوشهر رکوردار رشد اقتصادی کشور

سهم استان چه می شود؟

بوشهر رکوردار رشد اقتصادی کشور

ضروریست با توجه به اینکه بیشترین بار رشد اقتصادی کشور بر دوش بوشهر گذاشته شده، به همین تناسب نیز سهم شایسته ای برای استان درنظر گرفت که منافع آن در بهبود شرایط اقتصادی ساکنان بوشهر هم دیده شود.

در شرایطی بیشترین پیش بینی رشد اقتصادی استان ها در سال آینده برای استان بوشهر درنظر گرفته شده که انتظار می رود منابع لازم برای آن پیش بینی و سهم استان به خوبی دیده شود.

دولت در لایحه بودجه 1401 رشد اقتصادی هشت درصدی را هدف‌گذاری کرده که برای تحقق آن به غیر از منابع طرح های عمرانی، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق پیشرفت و عدالت برای هر استان دیده است تا صرف پروژه هایی شود که رشد اقتصادی را محقق می کند.

بر این اساس استان بوشهر با پیش بینی رشد اقتصادی 10.2 درصدی بالاترین سهم را در بین استان ها از نظر پیش بینی رشد اقتصادی خواهد داشت.

پس از آن خوزستان با رشد 10 درصدی قرار داد. این درحالی است که میانگین رشد اقتصادی کشور در سال آینده 8 درصد برآورد شده که این برش استانی سهم بالای بوشهر و خوزستان را در دستیابی به اهدف تولید ثروت در کشور نمایان می سازد.

قطعا رسیدن به رشد 8 درصدی یا هر عدد دیگری الزاماتی دارد که بهبود روابط بین المللی کشور و از سویی ارتفا زیرساخت ها در استان هایی نظیر بوشهر که بیشتر بار تحقق آن بر دوش شان گذاشته شده ضروری است.

هرچند طبق برنامه ششم توسعه که سال پایانی آن می باشد، قرار بوده کشور هرسال 8 درصد رشد اقتصادی می کرد، اما طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، میزان رشد اقتصادی کشور در دهه 90 صفر درصد و برای سال گذشته نیز تنها یک درصد بوده است. اکنون باید دید برای تحقق رشد پیش بینی شده 8 درصدی در کشور چه تمهیداتی فراهم خواهد شد.

قطعا ضروری است با توجه به اینکه بیشترین بار رشد اقتصادی کشور بر دوش بوشهر گذاشته شده، به همین تناسب نیز سهم شایسته ای برای استان درنظر گرفت که منافع آن در بهبود شرایط اقتصادی ساکنان بوشهر هم دیده شود.

اتفاق مهمی که نیازمند چانه زنی نمایندگان در زمان تنظیم بودجه 1401 و پیگیری استاندار برای تحقق سهم بوشهر از منابع و منافع نفت، گاز و پتروشیمی در استان است.