قرص و داروهایی که همین امروز باید ترک کرد

قرص و داروهایی که همین امروز باید ترک کرد

بسیاری از افراد هنگام بیماری سریعا خود درمانی می کنند و بدون تجویز پزشک داروهایی را مصرف می کنند اما نمیدانند این کار ممکن است آسیب جدی به سلامتشان وارد کند.

 این داروهای مسکن و پرمصرف و حتی قرص های خواب عبارتند از :

داروهای مسکن

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه خیلی خطرناک نیستند؛ اما استفاده بیش از حدِ آن ها بیشتر از این که فایده داشته باشد، به بدن آسیب وارد می‌ کند. مسکن هایی مانند ترامادول یا دارو های غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین فقط برای افرادی مجاز است که درد خیلی شدیدی دارند. مصرف بیش از حد دارو های مسکن عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، مشکلات گوارشی، خون ریزی، حساسیت بدن، کبودی، آسیب به کبد، حمله قلبی و سکته را در پی خواهد داشت.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های باکتریایی مانند عفونت گلو و عفونت ادرار، ذات ‌الریه و دیگر مشکلات را بهبود ببخشند؛ اما مصرف بیش از حد و نامناسب آن ها عاملی برای مشکلات در بدن خواهد بود و بدن را نسبت به خودِ دارو مقاوم خواهد کرد و در نتیجه از بین بردن باکتری و عفونت کار سختی خواهد شد.

استاتین ها

دارو های کاهنده کلسترول که به آن ها استاتین گفته می شود، برای افرادی تجویز می شود که سطح کلسترول در خون آن ها خیلی بالاست و ممکن است خطر بیماری قلبی را تا حد زیادی افزایش دهد. بعضی از افراد این دارو را برای کاهش وزن و بدون مشورت پزشک استفاده می کنند که آن ها را در معرض خطر آسیب به ماهیچه، درد عضلانی، آسیب به کبد، مشکلات نورولوژیکی مانند سردرگمی، سرگیجه یا کاهش قدرت حافظه قرار می دهد.

پیشنهاد ما این است که به جای استفاده از استاتین ها؛ از غذاهایی استفاده کنید که کلسترول کمی دارند، مانند گندم، برنج قهوه ای، ماهی سرشار از امگا 3، عدس، آجیل و غیره.

استروئید ها

استروئید های آنابولیک دارو های تجویزی هستند که ممکن است بعضی از افراد به اشتباه از آن ها استفاده کنند تا حجم عضلانی خود را افزایش دهند؛ اما مصرف بیش از حد استروئید های آنابولیک بدون تجویز پزشک باعث عوارض جانبی از جمله آکنه، تغییرات روحی، روانی و یا حتی علائم خطرناکی مانند حملات قلبی، سکته، آسیب کبد و نامتعادلی شدید هورمونی خواهد شد.

قرص خواب

قرص خواب که به عنوان یک آرام بخش عمل می کند، برای افرادی تجویز می‌ شود که اختلالات خیلی شدید هنگام خوابیدن دارند. مصرف این دارو ها بدون تجویز پزشک عاملی برای سرگیجه، سختی در ایجاد تعادل بدن، خشکی دهان، سر درد، سوزش معده و حالت تهوع خواهد شد و خطراتی مانند مشکلات تنفسی را هنگام خواب در پی خواهد داشت؛ حتی مکمل هایی که حاوی ملاتونین یا همان هورمونی خواب هستند، هم نباید بدون تجویز پزشک استفاده شوند.