ساخت "ان‌اف‌تی" از آثار هنری گردشگران فضایی

ساخت "ان‌اف‌تی" از آثار هنری گردشگران فضایی

فضانوردان اولین پرواز تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماموریت پیشگامانه خود را با ایجاد آثار هنری دیجیتال گرامی می‌دارند.

ماموریت Ax-۱ که توسط شرکت "اکسیوم اسپیس" در هیوستون سازماندهی شده در روز جمعه هشتم آوریل انجام شد و مسافران آن در روز شنبه نهم آوریل به ایستگاه فضایی رسیدند. این ماموریت با کمک موشک شرکت اسپیس‌ایکس انجام گرفت.

ماموریت AX-۱ توسط مایکل لوپز-الگریا(Michael López-Alegría)، فضانورد سابق ناسا و کارمند فعلی اکسیوم اسپیس رهبری می‌شود. همراه او سه مشتری اکسیوم در فضا حضور دارند. طبق گزارش‌ها "لری کانر"(Larry Connor)، "مارک پتی"(Mark Pathy) و "ایتان استیبه"(Eytan Stibbe)، هر یک برای این سفر ۵۵ میلیون دلار پرداخت کرده‌اند.

اعضای این ماموریت در این اقامت هشت روزه مهارت‌های هنری خود را به نمایش خواهند گذاشت. برای مثال لوپز-الگریا، ‌قطعه‌ای هنری از فضا ایجاد می‌کند که نشان‌دهنده تجربه شخصی او از "اثر نمای کلی"(overview effect) است. "اثر نمای کلی" که در میان فضانوردان شایع است زمانی رخ می‌دهد که فرد برای اولین بار نمای کلی سیاره زمین را از منظر فضا تماشا می‌کند.

"پتی" یک قطعه‌ هنری دیجیتالی می‌سازد که نشان‌دهنده‌ "نشان"(patch) او در ماموریت Ax-۱ است و "استیبه" همراه با "آمیت شیمونی" هنرمند دیجیتال "پیامی الهام‌بخش در مورد وحدت، صلح و امید" به همراه خواهد آورد.

علاوه بر آثار هنری اعضای این ماموریت، "مایکل کاگان"(Michael Kagan)، هنرمند مشهوری که برای نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش از تصاویر نمادین اکتشافات فضایی استفاده می‌کند چندین قطعه هنری منحصربه‌فرد برای این مامویت ساخته که در میان آنها یک کاشف فضای سه‌بعدی در واقعیت افزوده نیز وجود دارد.

موارد ذکر شده و موارد دیگر در بازار ان‌اف‌تی اکسیوم اسپیس در دسترس خواهند بود. کلمه اختصاری ان‌اف‌تی مخفف "توکن غیرقابل معاوضه"(Non-Fungible Token) است. در دنیای دیجیتال که هر فایلی قابل تکرار است، توکن‌های غیرقابل معاوضه، نوع خاصی از فایل دیجیتالی هستند که یک واحد ارزش را نشان می‌دهند.

"تجپاول بهاتیا"(Tejpaul Bhatia) مدیر ارشد درآمد اکسیوم اسپیس در بیانیه‌ای گفت: خرسندیم که ان‌اف‌تی‌های رسمی اکسیوم اسپیس را به جامعه جهانی فضا معرفی کنیم. هدف ما به واقعیت تبدیل کردن رویای سفر به فضا برای بشریت بود و آثار هنری دیجیتالی ما اولین گام برای مشارکت همگان در این امر است.