تصمیم جدید دانشمندان برای ارسال سلول‌های بنیادی به فضا

تصمیم جدید دانشمندان برای ارسال سلول‌های بنیادی به فضا

دانشمندان در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی برای تولید دسته‌های عظیمی از یک نوع سلول بنیادی بیابند که می‌تواند تقریباً هر نوع سلول دیگری را در بدن تولید کند و به طور بالقوه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود.

این آزمایش جدیدترین پروژه تحقیقاتی است که شامل پرتاب سلول‌های بنیادی به فضا است که هدف برخی از آن‌ها غلبه بر مشکل زمین در تولید انبوه سلول‌ها است. دیگران در حال بررسی چگونگی تأثیر سفر فضایی بر سلول‌های بدن هستند.

شش پروژه قبلی از ایالات متحده، چین و ایتالیا انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی را برای مطالعه اثرات میکروگرانش بر عملکرد قلب در سطح سلولی ارسال کردند.

اما آزمایشات بالینی در حال انجام با سلول‌های بنیادی شرایطی مانند دژنراسیون ماکولا، بیماری پارکینسون و آسیب ناشی از حملات قلبی را هدف قرار می‌دهند. جفری میلمن، کارشناس مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، نیز در تحقیقاتی شرکت دارد که ممکن است به رویکرد جدیدی برای درمان دیابت نوع ۱ منجر شود.

با توجه به اینکه گرانش سیاره رشد سلول‌های مورد نیاز برای درمان‌های آینده را که ممکن است به بیش از یک میلیارد برای هر بیمار نیاز داشته باشد، دشوار می‌کند، دانشمندان در تلاش هستند تا مناسب‌ترین شرایط را برای دستیابی به این هدف بیابند.

میلمن گفت: با فناوری فعلی در حال حاضر، حتی اگر FDA فوراً هر یک از این درمان‌ها را تأیید کند، ما ظرفیت تولید آنچه را که لازم است نداریم.

به گفته میلمن، مشکل در بیوراکتور‌های بزرگ است، جایی که سلول‌ها باید به شدت هم زده شوند، جمع شوند یا به ته مخزن بیفتند، در حالی که فشار می‌تواند باعث مرگ بیشتر سلول‌ها شود.

کلایو اسوندسن، مدیر اجرایی موسسه پزشکی احیاکننده در مرکز پزشکی Cedars-Sinai می‌گوید: «در گرانش میکرو (یا گرانش صفر)، هیچ نیرویی روی سلول‌ها وارد نمی‌شود، بنابراین آن‌ها می‌توانند به روشی متفاوت رشد کنند.

تیم Cedars-Sinai سلول‌های بنیادی پرتوان القایی را که بسیاری از دانشمندان آن را مواد اولیه ایده آل برای انواع درمان‌های مبتنی بر سلول شخصی می‌دانند، به فضا می‌فرستد.

این سلول‌ها حامل DNA بیمار هستند و تطبیق پذیری آن‌ها این سلول‌ها را شبیه سلول‌های بنیادی جنینی می‌کند و فقط از پوست بالغ یا سلول‌های خونی دوباره برنامه ریزی می‌شوند.

در آزمایش آن‌ها که توسط ناسا تامین مالی می‌شود، ظرفی به اندازه جعبه کفش حاوی کیسه‌های پر از قرقره‌های سلول و تمام پمپ‌ها و محلول‌های مورد نیاز برای زنده نگه داشتن آن‌ها به مدت چهار هفته است. این محموله همچنین شامل سلول‌های بنیادی عصبی است که از Svendsen سرچشمه می‌گیرند.

دانشمندان از سلول‌های بنیادی مشتق شده از گلبول‌های سفید خون خود استفاده کردند، زیرا دریافت تاییدیه برای آن‌ها آسان بود.آن‌ها آزمایش را از راه دور با استفاده از یک جعبه سلول روی زمین برای مقایسه انجام خواهند داد. زمانی که همان کپسول باری از اسپیس ایکس بازگردد، آن‌ها نتایج آزمایش فضایی را ظرف پنج هفته یا بیشتر خواهند داشت.

این کار برای هموار کردن راه برای تحقیقات بیشتر توسط ناسا طراحی شده است. اسوندسن گفت: "اگر آن‌ها بتوانند چگونگی ساخت میلیارد‌ها سلول در مدار را بیابند، تاثیر آن می‌تواند بسیار زیاد باشد. "

افشین بهشتی، محقق مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا نیز می‌گوید: دانشمندان تازه شروع به درک برخی از خطرات سفر‌های فضایی کرده اند. تعداد ناشناخته‌ها در فضا بسیار بیشتر از آنچه شناخته شده است. هر نوع آزمایش جدیدی، چگونگی واکنش بدن به محیط فضا را روشن خواهد کرد. "

بهشتی افزود: در نهایت جستجو باید چیزی بیش از راه حل‌های عملی زمینی مانند دارو‌های جدید به همراه داشته باشد. همچنین این مسئله به تحقق آرزو‌های دور انسان، مانند زندگی در سیارات دیگر کمک خواهد کرد.