۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها است  

۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها است   

یک داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نتایج بررسی‌های مختلف حاکی از آن است که در کشور ما بیش از ۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف نادرست و غیرمنطقی داروها است.

دکتر محبت گندمکار چهارشنبه ۱۴ دی اظهار کرد: دارو همیشه به‌عنوان یک عامل اساسی در درمان بیشتر بیماری‌ها مطرح بوده و در حال حاضـر بیش از ۸ هزار فرآورده دارویی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: هر کشوری بـر اسـاس وضـعیت جغرافیایی، بیماری‌ها و منابع مالی تعدادی از این داروها را در لیست داروهای اساسی خود قرار داده و پزشکان موظف به تجویز فقط همان داروها هستند.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: امروزه تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها گریبـان‌گیر بسـیاری از کشورها ازجمله کشـورهای جهان سوم و کشور خودمان شده است.

گندمکار اضافه کرد: به علت اینکه منابع مالی و بودجه سیستم‌های بهداشتی محدود است و قسمت عمده‌ای از این بودجه صرف تهیه و تأمین دارو می‌شود می‌توان با تجویز و مصرف منطقی داروها تا مقدار زیادی از اتلاف سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: هزینه استفاده غیرمنطقی از داروها هـم از لحـاظ اقتصـادی و هـم از لحـاظ عوارض ناخواسته‌ای که به افراد و اجتماع وارد می‌کند قابل تأمل است.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو مشتمل بر اسـتفاده نامناسـب، غیرمـوثر و غیراقتصادی از داروها یکی از معضلات سیستم‌های مراقبت از سلامت در کشـورهای درحال‌توسعه است.

گندمکار یکی از علل اصلی مصرف بی‌رویه دارو را ، کمبود اطلاعاتی در هر دو قشر تجویزکننده و مصرف‌کننده دارو  ذکر کرد و افزود: رفع این معضل در گرو برنامه‌ریزی آموزشی و بالا بردن سطح آگاهی نسبت به امر دارو است.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: طراحی، تدوین و اجرای صحیح این برنامه در کنار ارزیابی و پایش مداوم و ایجاد تغییرات احتمالی قطعاً منجر به تغییر الگوی مصرف خواهد شد.

دکتر گندمکار افزود: بهینه کردن مصرف دارو از طریق اصلاح سیستم آموزش پزشکی و نسخه‌نویسی منطقی (Rational Prescribing)، راه‌اندازی کمیته‌های علمی کنترل نسخ، آموزش مداوم و مؤثر کادر پزشکی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و آموزش فراگیر جامعه با توجه به اصل پیشگیری مقدم و بهتر از درمان است.