۵۵ درصد ظرفیت سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر خالی است

۵۵ درصد ظرفیت سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ظرفیت سد رئیسعلی دلواری دشتستان را ۶۹۵ میلیون مترمکعب دانست و گفت: اکنون میزان آب این سد ۳۱۲ میلیون مترمکعب و ۵۵ درصد آن خالی است.

علی محمدی با بیان اینکه 5 سد در نقاط استان در حال اجرا است، اظهار داشت: 5 سد دشت پلنگ، باهوش، باغان، خائیز و دالکی در دست ساخت است و سال گذشته یک‌ هزار و 174 میلیون مترمکعب سیلاب از طریق سدهای در حال بهره‌برداری و در حال ساخت کنترل و مهار شد.

وی با بیان اینکه سال قبل سدهای کوچک در حال اجرا 10 میلیون مترمکعب سیلاب را مهار کردند افزود: با تکمیل این پروژه‌ها مهار سیلاب در استان بوشهر 37 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به ساخت سد در مسیر رودخانه‌های استان بوشهر اضافه کرد: نیاز است این سدها با تأمین اعتبار هر چه زودتر تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

محمدی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی و کشاورزی استان از طریق سدهای کوثر و رئیسعلی دلواری تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت سد رئیسعلی دلواری 695 میلیون مترمکعب با کارکرد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری 45 درصد است، گفت: اکنون حجم ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری 312 میلیون مترمکعب است و 55 درصد ظرفیت این سد خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با تأکید بر رفع عوامل ایجاد سیلاب در استان بیان کرد: با توجه به مدل بارش‌های این استان که بیشتر به صورت همرفتی و رگباری است برطرف کردن عوامل ایجاد سیلاب ضروری است.

علی محمدی، جلوگیرى از ساخت و سازه‌ها در بستر رودخانه را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: پخش نخاله‌، احداث زیرگذر غیراصولی در بستر رودخانه ، تبدیل مسیل‌ها و آبراه‌های فصلی کوچک بدون پیش‌بینی دفع آب‌های سطحی، برداشت‌های غیراصولی شن و ماسه و دخل و تصرف در بستر آبراه‌ها از جمله عوامل وقوع سیلاب است.