زلزله مهیب و مرگبار در افغانستان

منابع محلی در ولایت پکتیکا در جنوب شرقی افغانستان از وقوع زلزله به قدرت ۶ ریشتر و کشته و مصدومیت شماری زیادی از افراد در این ولایت خبر دادند.

یک مقام افغانستانی اعلام کرد که در زلزله قوی بامداد امروز در جنوب شرقی این کشور، تاکنون دستکم ۲۵۵ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شده اند.

این حادثه بامداد امروز (چهارشنبه، ۱ تیر) شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان را به لرزه در آورده و منابع محلی در شهرستان گیان پکتیکا می‌گویند که در این حادثه یک روستا به‌ صورت کامل ویران شده است.

یک منبع محلی در این رابطه گفت: تنها به بیمارستان شهرستان ارگون پکتیکا ۳۵ جسد و بیش از ۶۰ زخمی انتقال داده شده است.

مقام‌های ولایتی طالبان در پکتیکا نیز می‌گویند که تلفات در شهرستان گیان زیاد است.

رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیا گفت که بیش از ۲۰ شهرستان به بیمارستان ارگون منتقل شده است.

خبرگزاری الجزیره نیز به نقل از مقامات طالبان گزارش داده است که در این حادثه بیش از 255 نفر کشته و 150 تاکنون کشته شده و به مناطق مسکونی خسارت زیادی وارد شده است.

قدرت این زلزله ۶.۱ درجه‌ ریشتر اندازگیری شده است که  کابل،  خوست، پکتیا، پکتیکا، لغمان، غزنی و لوگو را لرزانده است.

 آمار اولیه این زمین لزره ۵۰ کشته و ۶۵ زخمی اعلام شده بود.

آمار کشته و زخمی‌های زلزله شرق افغانستان به بیش ۷۰۰ نفر رسید

یک مقام افغانستانی اعلام کرد که در زلزله قوی بامداد امروز در جنوب شرقی این کشور، تاکنون دستکم ۲۸۰ نفر کشته و۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

خسارات و تلفات سنگین در ولایت خوست

همزمان برخی منابع از ولسوالی سپیری ولایت خوست می‌گویند که زلزله در روستای «دندکی» این ولسوالی تلفات و خسارات سنگین برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش‌های اولیه، قدرت این زلزله ۶.۱ درجه‌ ریشتر اندازه‌گیری شده است که به‌شمول کابل، ولایت‌های پکتیکا، پکتیا، خوست، لغمان، غزنی و لوگو را نیز تکان داده است.

پیش از این (۴ دلو/ بهمن)  مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه روز دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۳ ریشتر در شمال شرق افغانستان را ثبت کرده بود.