هندبال افتخار ورزش فارس در آسیا

گلایه های رئیس هیات هندبال فارس از مسئولین

هندبال افتخار ورزش فارس در آسیا

علی جمشیدپور–  «خبرجنوب»/ ریاست هیأت هندبال فارس حدود دوسال و نیم است در اختیار رضا غلامشاهی قرار گرفته، 37 ساله، متولد فیروزآباد و لیسانس علوم و مدیریت ورزشی.

می گوید از 10 سالگی هندبال را آغاز کرده و در تیم های نونهالان، نوجوانان و جوانان فارس به عنوان بازیکن حضور داشته است.

*تجربه مربیگری هم دارید؟

- بله، خیلی زود. از سن 17 سالگی با تیم آموزش و پرورش به مربیگری روی آوردم و حدود 16 سال مربی هستم.

* موفق هم بوده اید؟

- در سال 91 که به صورت حرفه ای تیم هندبال شهرستان فیروزآباد تشکیل شد به عنوان مربی، تیم را از مسابقات دسته سوم کشور به لیگ برتر بردم که به دلیل مشکلات مالی متأسفانه نتوانستیم در لیگ برتر شرکت کنیم.

* از چه سالی به کارهای مدیریتی روی آوردید؟

- در سال 94 پس از اینکه دکتر پاکدل از سمت ریاست هیات هندبال شهرستان فیروزآباد به ریاست هیات استان فارس منصوب شد، بنده هم مسئول هیات هندبال فیروزآباد شدم.

پس از آن در سال 98 با مدیرعاملی تیم هندبال بانوان کربنات سدیم کاوه فیروزآباد موفق شدیم از مسابقات دسته سوم کشور به لیگ برتر صعود کرده و این بار برخلاف قبل توانستیم در مسابقات شرکت کنیم و پس از آن در سال 99 به سمت رئیس هیات هندبال استان فارس انتخاب شدم.

* چه اتفاقی افتاد که از فعالیت های ورزشی به سمت کارهای مدیریتی رفتید؟

- به عنوان اولین دلیل می توانم به رشته تحصیلی ام که علوم و مدیریت ورزشی بود اشاره کنم. گرچه بنده حاضر نیستم مربیگری را با هیچ چیزی عوض کنم اما به دلیل احساس نیاز، مسئولیت هیأت را عهده دار شدم.

* آقای غلامشاهی؛ وقتی سکان هیات هندبال فارس را به دست گرفتید سطح هندبال استان چگونه بود و اکنون چه جایگاهی دارد؟

- از سال 94 و با ریاست دکتر پاکدل در هیات هندبال استان با یک برنامه جامع و مدون، هندبال فارس به یکی از 3 قطب اصلی هندبال کشور تبدیل شد. لذا با این مسیر برنامه ریزی شده اکنون هندبال،  پرچمدار رشته های ورزشی تیمی در استان فارس است و در حال حاضر با دارا بودن دو تیم در لیگ برتر، 4 تیم در لیگ دسته یک و یک تیم در لیگ دسته دوم بر این موضوع گواه دارد.

* در زمینه استعدادیابی چه کارهای انجام می دهید؟

- نگاه ویژه ای که به هندبال پایه داشتیم باعث شد تا اخیراً جشنواره استعدادیابی را با بیش از 32 تیم و پانصد بازیکن در بخش بانوان برگزار کنیم. حدوداً یک ماه پیش نیز در بخش آقایان همین جشنواره برگزار شد.

مسئول کمیته استعدادیابی در بخش آقایان، مربی تیم ملی جوانان آقای متین و در بخش بانوان خانم زارع کاپیتان تیم ملی ایران این مسئولیت ها را عهده دار هستند.

* استان فارس چند بازیکن ملی پوش در هندبال دارد؟

- در سال 1401  در بخش آقایان 20 بازیکن و در بخش بانوان 5 بازیکن از استان فارس به صورت رسمی به اردوهای ملی دعوت شده اند.

* نگرش شما به هندبال بانوان چگونه است؟

- نگاهمان آسیایی است که تیم هندبال شهید چمران لارستان به این مهم دست پیدا کرده است. لذا با رایزنی ها موفق شدیم آقای راستی مدیرعامل این تیم را که چند سالی به دور از ورزش بودند را مجدد به سمت حمایت از ورزش بانوان سوق دهیم و در همین راستا دو تیم هندبال بانوان و آقایان شهید چمران لارستان را که هم اکنون از بازیکنان بومی تشکیل شده است به سطح اول هندبال کشور نزدیک کرده ایم. ضمناً تیم هندبال ساحلی بانوان فارس در سال 99 که متشکل از بازیکنان بومی بود به مسابقات کشوری اعزام و موفق به کسب جایگاه چهارم در ایران شد.

* از تیم خوب شهید شاملی بگویید که با یک روند خوب و نتیجه مطلوب آغاز کرد و به یک باره از مسابقات آسیایی که آرزوی هر تیمی است انصراف دادند.

- متأسفانه باشگاه شهید شاملی کازرون گذشته از اینکه از مسابقات هندبال قهرمانی آسیا انصراف داد، در صحبتی که با مدیرعامل این باشگاه داشتم گفتند اگر از ما حمایت نشود از لیگ برتر نیز انصراف می دهیم و عطای تیم داری را به لقایش می بخشیم!

از آنجا که حامی مالی این تیم کاملا خصوصی و تنها از روی عشق و علاقه آن را حمایت می کرد به سبب هزینه های سنگین دیگر توان آن را ندارد. تیم شهید شاملی موفقیت های ملموسی از جمله قهرمانی یک تیم از استان فارس در رشته های توپی بعد از حدود نیم قرن در کشور و حضور در مسابقات آسیایی را در کارنامه درخشان خود دارد و می طلبد مسئولین نگاه حداقلی به این تیم داشته باشند که تاکنون محقق نشده است و همین موضوع دلیلی برای عدم علاقه مندی به سرمایه گذاری و تیم داری در ورزش برای بانی آن ایجاد کرد. در این چند سال حدود 30 میلیارد برای این باشگاه هزینه شده است که امیدواریم با نگاه ویژه مسئولین و تغییر رویکرد در مواجه با اسپانسرها، روزهای پر فروغی در جهت جذب سرمایه گذاران ورزشی در استان را شاهد باشیم.

* از نظر زیرساخت و امکانات در چه شرایطی قرار دارید؟

- سالنی که به عنوان اصلی ترین سالن هندبال شیراز (سالن 22 بهمن) در اختیار هیات قرار دارد نه در شأن استان فارس و نه هندبال پرافتخار ما است. این سالن فاقد ابتدایی ترین نیازهای ورزشی در سطح حرفه ای و دارای مشکلات عدیده ای مانند کفپوش خراب، نور کم، نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی و... است.

شاید یکی از انتقادهایی که می توانم به اداره ورزش و جوانان وارد کنم این مورد مهم است که تمامی سالن های ورزشی که در اختیار این اداره به عنوان بالاترین سازمان ورزشی استان قرار دارد توسط بازرسین فدراسیون تأیید نشده و جای بسی تأمل دارد. یک سالن تخصصی 6 هزار نفری هم که در بزرگراه حسینی الهاشمی به نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارد و به عنوان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری اجرایی شد، بعد از ۱۳ سال انتظار، در سال گذشته افتتاح ولی همچنان غیر قابل استفاده است!

البته بد نیست بدانید برای برگزاری مسابقات لیگ بالاجبار با چندین ارگان دولتی و خصوصی وارد مذاکره شدیم و سالن های آن را اجاره کردیم که همین امر باعث به وجود آمدن هزینه های اضافی شد و با تمام احترامی که برای متولیان و مسئولین ورزشی فارس قائل هستم می خواهم در این جا عنوان کنم که در هر شهرستانی از استان پهناور فارس قدم می گذاریم سالن با کیفیت و مدرنی می بینیم ولی متأسفانه در مرکز استان حتی یک سالن که با استاندارد روز دنیا همخوانی داشته باشد وجود ندارد که لازم است مسئولین در راستای پیشرفت ورزش فارس در زمینه تأمین زیرساخت های ورزشی تلاش و همت حداکثری خود را به کار ببندند تا شاهد تعالی مقوله ورزش در این استان باشیم.

* چه برنامه هایی برای آینده هندبال فارس دارید؟

- در بخش زیرساخت مهمترین برنامه ای که در نظر داریم تعمیر و تجهیز سالن 22 بهمن است که در دستور کار هیات هندبال قرار دارد.

در بخش تیم داری نیز باید با تمام توان در حفظ سرمایه گذارانی که موجب درخشش نام ورزش فارس در عرصه ملی و بین المللی شده اند کوشا باشیم.

نگاه ویژه تری باید به هندبال ساحلی آقایان و بانوان داشته باشیم. به این دلیل که بدون دارا بودن حتی یک متر ساحل در حال حاضر 4 بازیکن در بخش آقایان در اردوی تیم ملی هندبال ساحلی داریم.

برگزاری جشنواره هندبال برای بخش پایه و در راستای استعدادیابی و همچنین جمعه های هندبالی برای آقایان و پنجشنبه های هندبالی برای بانوان از جمله برنامه هایی است که مترصد اجرای آن هستیم.

* صحبتی باقی مانده؟

- با در نظر گرفتن نقش رسانه ها در موفقیت های هندبال در این چند سال اخیر می خواهم از ته دل تشکری ویژه از اصحاب رسانه به خاطر تلاش های شبانه روزی در زمینه پوشش خبری تمامی حوزه ها داشته باشم و امیدوارم که روزهای پرفروغی را از ورزش فارس در ایران و جهان شاهد باشیم.