۴۴۲ مسافر مبتلا به کرونا از مرزهای خوزستان بدون قرنطینه وارد کشور شدند

۴۴۲ مسافر مبتلا به کرونا از مرزهای خوزستان بدون قرنطینه وارد کشور شدند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:۴۱۳ مسافر ایرانی مبتلا به کرونا از مرز شلمچه و ۲۹ مورد از مرز چذابه در هفته گذشته شناسایی، و بدون قرنطینه وارد کشور شدند.

دکتر سیدمحمد علوی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان در محل استانداری بیان کرد: موارد بیماری در هفته منتهی به ششم اسفند در خوزستان نسبت به هفته قبل از آن ۳۳ درصد کاهش یافته و در هفته‌های آینده تعداد بستری‌ها و فوت ناشی از کرونا کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی در خصوص روند واکسیناسیون در خوزستان گفت: برخی فکر می‌کنند به دلیل ابتلا به بیماری، ایمن شده‌ و از زدن واکسن خودداری می‌کنند در حالی که این موضوع به لحاظ علمی صحیح نبوده و باید پس از بهبودی نسبت به واکسیناسیون اقدام کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه پیک جدید کرونا با شیب ملایمی در حال گذر است افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان در مقایسه با سایر نقاط کشور به نسبت خوب بوده ولی رضایت‌بخش نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان کشندگی عفونت در کشور حدود ۲ درصد بوده که این رقم در خوزستان ۱.۷ درصد است بیان کرد: در پیک جدید بیماری دلیل بالا رفتن شاخص مرگ و میر در کشور، مراجعه دیرهنگام، داشتن بیماری زمینه‌ای و یا واکسن نزدن است.

علوی به تزریق بیش از ۶ میلیون و ۹۷۵ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان تاکنون اشاره کرد و گفت: پوشش نوبت اول واکسیناسیون دانش‌آموزان در خوزستان حدود ۹۵.۴ درصد و نوبت دوم واکسیناسیون نیز ۷۵.۲ درصد است.

وی پوشش واکسیناسیون خوزستان را نسبت به دیگر نقاط کشور کمتر بیان کرد و افزود: همچنان پوشش نوبت اول واکسیناسیون در برخی مناطق خوزستان از جمله شادگان، اندیکا، کارون، دشت آزادگان، رامشیر و باوی زیر ۸۰ درصد است که باید روند واکسیناسیون در این شهرستان‌ها سریعتر دنبال شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت رعایت بهداشت فردی، استفاده از تهویه، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان در مقایسه با کشور بهتر است. هم اکنون کارکنان بانک‌ها کمترین افراد واکسن‌زده و شاغلان در باشگاه‌های ورزشی، نانوایی ها و رستوران ها بیشترین افراد واکسن‌ نزده هستند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ میدانی، استفاده از ماسک در خوزستان ۴۴.۷ درصد و در حاشیه شهرها ۹ درصد است. رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مطب‌ها نیز به ۸۵ درصد رسیده در حالی که باید ۹۵ درصد باشد.

علوی بیان کرد: متاسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های برخی شهرستان‌ها مانند اندیکا، شادگان، دشت آزادگان و لالی غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی تست‌های مثبت کرونا در خوزستان افزود: هم اکنون از هر ۱۰۰ تست پی سی آر در خوزستان، ۵۶ مورد مثبت هستند.

علوی گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز دومین دانشگاه در کشور از نظر تعداد انجام تست‌ سریع، سومین دانشگاه در تعداد مراقبت از بیماران، دومین دانشگاه از نظر صدور تعداد اخطار و سومین دانشگاه از نظر پلمب واحدهای متخلف است

هم اکنون چهار شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

تاکنون ۸۵ درصد جمعیت هدف استان خوزستان یک دُز، ۷۲.۵ درصد ۲ دُز و ۲۹.۶ درصد سه نوبت واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.