۴ شهرستان فارس در معرض خطر فرونشست

۴ شهرستان فارس در معرض خطر فرونشست

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از شناسایی ۲۱۰ پهنه دچار فرونشست در کشور خبر داد.

علی جاویدانه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس به شناسایی ۲۱۰ پهنه در کشور که دچار فرونشست هستند اشاره کرد و گفت: در استان فارس نیز شهرستان‌های داراب، مرودشت و ارسنجان سالانه ۱۸ سانت و اقلید سالانه ۱۰ سانت فرونشست دارد.

او افزود: این فرونشست‌ها اگر در مسیر‌های راه‌آهن و سد باشد پیامد‌های خطرناکی دارد و در صورت بروز حادثه خسارت‌های زیادی در پی دارد.

جاویدانه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان نقشه‌برداری کشور در استان فارس ۳۰ قرارداد نقشه‌برداری به ارزش ۲۰ میلیارد تومان با ارگان‌های مختلف دارد که از ۱۲۰ شهر استان فارس ۳۳ شهر فاقد نقشه است که هزینه نقشه‌برداری این شهر‌ها کمتر از ۲ میلیارد تومان است و سازمان نقشه‌برداری می‌تواند ظرف یک سال و نیم این کار را انجام دهد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از دوباره کاری هر نقشه‌ای که قرار است در فارس تهیه شود ابتدا با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هماهنگ شود تا با طرح آمایش انطباق داده شود.

او به پیشرو بودن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در تهیه و بارگذاری داده‌های مکانی SDI در کشور اشاره کرد و افزود: استان فارس ۲ هزار لایه اطلاعاتی را در این سامانه به اشتراک گذاشته است.