یک سوم کودکان خوزستانی در معرض اضافه وزن

بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت بیشتر این اضافه وزن‌ها، فرهنگی است و خانواده‌ها کودک را تپل و گوشتی دوست دارند.

یک سوم کودکان خوزستانی  در معرض اضافه وزن

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه خوزستان جزو استان‌های ناامن غذایی است، گفت: شاخص لاغری، نشان‌دهنده سوءتغذیه زمان حال است و نشان می‌دهد که کودکان در زمان کنونی تغذیه خوبی ندارند؛ بسیاری از این موارد می‌تواند تحت تاثیر عادات غذایی اشتباه باشد.

مهنوش صاحبدل با ایسنا با تأکید بر فرهنگ‌سازی در خصوص تغذیه کودکان اظهار کرد: خوزستان جزو استان‌های ناامن غذایی محسوب می‌شود؛ بر اساس بررسی‌های انجام‌شده مردم توان خرید برخی مواد غذایی را ندارند که مقداری از آن به دلیل مصرف مواد غذایی متفاوت در خوزستان نسبت به استان‌های دیگر است.

وی افزود: خوزستانی‌ها گوشت‌خوارتر هستند که این مساله موجب بالا رفتن هزینه خوراک مردم شده است بنابراین باید سعی شود که مصرف حبوبات نیز ترویج شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: هر چند خوزستان، استان ناامن غذایی است اما در شاخص‌های کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری کودکان در وضعیت بحرانی نیست با این حال، شاخص اضافه وزن و چاقی دارد روند صعودی پیدا می‌کند که نگران‌کننده است.

وی افزود: شاخص کم وزنی متوسط و شدید کودکان زیر پنج سال خوزستان ۲.۲۱ است که نسبت به میانگین کشوری خوب است. شاخص کوتاه قدی نیز ۲.۹۶ است که بهتر شده است. شاخص لاغری نیز ۴.۰۱ است که نسبت به میانگین کشوری بهتر شده است اما از حد انتظار بالاتر هستیم.

صاحبدل بیان کرد: شاخص لاغری، نشان‌دهنده سوءتغذیه زمان حال است و نشان می‌دهد که کودکان در زمان کنونی تغذیه خوبی ندارند؛ بسیاری از این موارد می‌تواند تحت تاثیر عادات غذایی اشتباه باشد.

وی تصریح کرد: شاخص مهم در خصوص کودکان، قرار گرفتن در معرض اضافه وزن است؛ متاسفانه ۳۰.۹۶ درصد کودکان خوزستان در معرض اضافه وزن هستند در صورتی که این شاخص در کشور ۱۰.۵ و حد انتظار آن ۱۵ است یعنی بچه‌ها دارند تپل می‌شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت بیشتر این اضافه وزن‌ها، فرهنگی است و خانواده‌ها کودک را تپل و گوشتی دوست دارند. در برخی مواقع نمودار، رشد طبیعی کودک را نشان می‌دهد و کودک ظاهر معمولی دارد و خانواده‌ها از لاغری کودک شکایت دارند اما در آینده وقتی همین کودک، نوجوان می‌شود او را بابت چاقی، تحقیر می‌کنند بنابراین، این خانواده‌ها هستند که باید متوجه اشتباه‌شان شوند.

وی با اشاره به عادات اشتباه غذایی بیان کرد: چاقی به معنی از سر خوشی چاق شدن نیست؛ متاسفانه وقتی پروتئین‌ها مانند حبوبات، گوشت‌ها و لبنیات در رژیم غذایی کم باشد به ناچار به جای آن، سیب زمینی و غذاهای نشاسته‌ای بیشتری مصرف می‌شود که مصرف این مواد غذایی موجب رشد کاذب کودک می‌شود. در این شرایط، کودک رشد قدی مناسبی پیدا نمی‌کند و تنها وزن وی بیشتر می‌شود و این مساله به تدریج موجب تپل و کوتاه شدن کودک می‌شود؛ این مساله در جامعه در حال اتفاق افتادن است.

صاحبدل با بیان اینکه خیرین و نهادهای حمایتی می‌توانند در این زمینه به اقشار کم بضاعت کمک کنند، افزود: مراکز بهداشت این کودکان را می‌شناسند و خیرین می‌توانند از این طریق به این کودکان و اقشار کم بضاعت کمک کنند تا نسل سالم با رشد خوب داشته باشیم.

وی گفت: مکمل‌یاری روی نیز مطرح است که هنوز در دستورالعمل وزارت بهداشت قرار نگرفته است. این مکمل، گران است و اگر خیرین کمک کنند می‌توان این طرح را انجام داد.