۲ میراث ناملموس کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شدند  

۲ میراث ناملموس کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شدند    

معاون میراث‌ فرهنگی، وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در نامه ای به استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ۲ مهارت سنتی ساخت خمچک و اوسه این استان در ردیف آثار ناملموس ملی خبر داد.

در نامه علی دارابی به سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از او  خواسته شده هرگونه اقدام لازم را که موجب حراست و پاسداری از این دو میراث سنتی می شود در دستور کار قرار دهد.

در نامه معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، وزارت گردشگری و صنایع دستی، فن و مهارت ساخت خمچک سنتی/ تیر و تخته/ تخته وردنه (منطقه‌ای به پیشنهاد کهگیلویه و بویراحمد) به شماره ۲۶۲۹ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ثبت ملی شده است.

همچنین در این نامه ، فن و مهارت ساخت اوسه سنتی/ جنگر/ شه‌ن/ اوسین؛ چنگک کشاورزی (منطقه‌ای به پیشنهاد کهگیلویه و بویراحمد) به شماره ۲۶۲۶ ، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ در ردیف آثار ناملموس ملی ثبت شده است.

ثبت ملی این ۲اثر ، در اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد «۲ و ۳» آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت محترم وزیران و همچنین آیین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستا مصوب ۱۴۰۰ هیئت محترم وزیران صورت گرفته است.