1000 میلیارد تومان عوارض آلایندگی اهواز کجا هزینه می‌شود؟

رئیس شورای شهر اهواز: کل شهر اهواز نیاز به آسفالت دارد

1000 میلیارد تومان عوارض آلایندگی اهواز کجا هزینه می‌شود؟
اهواز که این روزها آلوده‌ترین شهر ایران لقب گرفته و ساکنانش تنها یک روز از ابتدای سال هوای پاک داشته‌اند

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به جزئیات پروژه‌هایی که از محل عوارض آلایندگی اجرا می‌شوند، گفت: یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حق عوارض آلایندگی به اهواز اختصاص داده شده است و ۱۸ پروژه از این محل اجرا می‌شوند.

سیاوش محمودی در نشست خبری که سه‌شنبه شب برگزار شد، با اشاره به برخی مسائل شهری اهواز اظهار کرد: سطح مشکلات در سطح اهواز بسیار زیاد است اما مدیریت شهری همه بضاعت خود را به کار می‌گیرد تا مشکلات را کاهش دهد. باید به این موضوع توجه شود که  فضای کشور به گونه‌ای است که باید به سمت امیدآفرینی حرکت کنیم و رسانه‌ها می توانند در این زمینه کمک کنند.

وی با اشاره به اختصاص حدود ۶ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به خوزستان افزود: صبحتی به نقل از استاندار خوزستان مطرح شد که بیش از یک هزار میلیارد تومان حق آلایندگی به شهرداری اهواز اختصاص یافته است در حالی که وقتی عدد دقیق مطرح نمی‌شود ابهاماتی ایجاد می‌شود. یکی از ابهامات مطرح شده، در مورد میزان اعتبار عوارض آلایندگی است که باید شهروندان بدانند تنها یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حق عوارض آلایندگی به اهواز اختصاص داده شده است.

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی که قبل از تصویب بودجه شهرداری مطرح شده بود، امسال بودجه شهرداری اهواز و سازمان‌های وابسته آن ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که ۶۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار از طریق دریافت حق عوارض آلایندگی دیده شده بود.

محمودی با اشاره به پرداخت نکردن عوارض آلایندگی امسال از سوی شرکت‌های آلاینده، عنوان کرد: با توجه به ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی و صنعتی که طبق تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند با توجه به تبصره ۳ ماده ۲۷ این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف بوده است حداکثر تا ۱۳ تیرماه امسال، پایگاه اطلاعاتی واحدهای آلاینده را ایجاد و امکان دسترسی برخط به سامانه را فراهم کند؛ این سازمان موظف است نام صنایع آلاینده و میزان آلاینده را نیز ثبت و مستمر به روز رسانی کند.

امسال واحدهای آلاینده عوارض آلایندگی پرداخت نکرده‌اند

محمودی ادامه داد: پنج ماه از این مهلت گذشته اما هنوز میزان آلایندگی واحدها مشخص نشده است و تاکنون به این بهانه، عوارض آلایندگی را پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال شرکت‌های دیگر به جز شرکت‌های نفتی باید ۵۰۰ میلیارد تومان بابت حق عوارض آلایندگی پرداخت کنند، گفت: میزان حق آلایندگی خوزستان از سال ۹۳ تا ۹۶، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که با ۱۸ هزار میلیارد تومان جرایم به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است واین جرایم بخشودنی نیستند. این رقم تنها مربوط به مطالبات خوزستان از چهار شرکت نفتی کارون، مارون، آغاجاری و مسجدسلیمان است. طبق قانون، شرکت نفت اروندان نیز ملزم به پرداخت حق عوارض آلایندگی به خوزستان شده است.

وی عنوان کرد: شورای شهر اهواز تاکنون چندین نامه به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده تا میزان آلایندگی شرکت‌ها را تعیین تکلیف کنند و این شرکت‌ها حق آلایندگی را پرداخت کنند. در برخی استان‌ها رقمی به عنوان علی الحساب به حساب شهرداری‌ها واریز کرده‌اند اما این اتفاق در خوزستان نیفتاده است.

پیشگیری از اعتصابات در شهرداری‌های اهواز

محمودی افزود: بخشی از حق آلایندگی خوزستان که مربوط به سال‌های گذشته بود پرداخت و تحرکی در شهر انجام شد. با توجه به اینکه بیشترین اعتصابات مربوط به شهرداری‌ها است و کارکنان شهرداری‌های برخی شهرهای کوچک چندین ماه حقوق عقب افتاده داشته‌اند، با پرداخت این رقم از وقوع چنین شرایط پیشگیری شد.

وی عنوان کرد: البته میزان حق آلایندگی که به اهواز اختصاص یافت به خوبی دیده نشده بود؛ حق آلایندگی بر اساس شدت آلایندگی و جمعیت یک شهر تعیین می‌شود اما بین جمعیت اهواز و یک شهر کوچک تفاوتی قائل نشده بودند بنابراین نسبت به این مساله اعتراض کردیم و اتفاقات خوبی برای تعیین میزان عوارض آلایندگی جدید در حال رخ دادن است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به برنامه‌ریزی برای چگونگی هزینه عوارض حق آلایندگی بیان کرد: شهردار اهواز ۴۰ پروژه پیشنهاد داد که در نهایت ۱۸ پروژه اولویت‌دار تصویب شدند؛ البته برنامه‌ریزی برای اجرای همه پروژه‌ها انجام شده است اما فعلا پروژه‌های اولویت‌دار اجرایی می‌شوند.

جزئیات پروژه‌های در حال اجرا از محل عوارض آلایندگی

وی در خصوص جزئیات این پروژه‌ها بیان کرد: تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه شهید چمران اهواز با ۱۵۰ میلیارد تومان، تکمیل پل ال ۴۰۰ با ۱۰۰ میلیارد تومان، خرید قیر و مصالح آسفالت و هزینه اجرا با ۳۰۰ میلیارد تومان، تکمیل خیایان شهید علاف‌پور با ۷ میلیارد تومان، رمپ و لوپ‌های پل‌های کارون با ۳۰ میلیارد تومان، پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با ۱۰۰ میلیارد تومان، سامان‌دهی برخی ورودی‌های اهواز با ۱۰۰ میلیارد تومان، تکمیل پارکینگ طبقاتی طالقانی با ۵۰ میلیارد تومان، ترمیم، ساخت و احداث ایستگاه‌های اتوبوس با ۱۰ میلیارد تومان، باکس ریل‌های راه آهن با ۲۰ میلیارد تومان و احداث خط بی‌آرتی در خط شمالی - جنوبی با ۴۰ میلیارد تومان برخی از پروژه‌هایی هستند که از محل عوارض آلایندگی در حال اجرا هستند.

محمودی ادامه داد: باز زنده‌سازی رودخانه کارون و سامان‌دهی چهار پهنه حاشیه رودخانه کارون با ۳۰ میلیارد تومان، پروژه‌های دفع آب‌های سطحی با ۵۰ میلیارد تومان، احداث شبکه آب خام برای آبیاری و احیای فضای سبز شهر با ۳۰ میلیارد تومان، ترمیم و بازسازی ۴۰ زمین ورزشی روباز با ۳۰ میلیارد تومان، تکمیل سه فرهنگ‌سرا با ۳۰ میلیارد تومان، پروژه جایگزین تقاطع زیرگذر ۱۸ متری با ۲۰ میلیارد تومان و پروژه زیباسازی، نورپردازی پل‌ها، کف‌پوش و جدول‌گذاری با ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل عوارض آلایندگی در حال اجرا هستند.

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های شهر تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد تقاطع میدان دانشگاه شهید چمران در سال ۹۳، ۳۸۰ میلیارد تومان بود که پیش‌بینی شده بود این رقم به ۶۰۰ میلیارد برسد. تاکنون از محل عوارض آلایندگی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. مبلغ اولیه پروژه ال ۴۰۰ شهید کجباف نیز ۱۹۶ میلیارد تومان بود که تاکنون حدود ۳۲ میلیارد برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

کل شهر اهواز نیاز به آسفالت دارد

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مردم آسفالت است، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل برای آسفالت هزینه شده است؛ در سال ۹۶، ۱۰۲ هزار و ۳۰۵ تن آسفالت در اهواز اجرا شد اما امسال تاکنون ۱۷۱ هزار و ۷۲۰ تن آسفالت در اهواز انجام شده است. بر اساس خیابان‌ها امسال تاکنون به صورت متوسط، یک میلیون و ۳۰ هزار و ۳۲۳ مترمربع آسفالت انجام شده است. 

محمودی با بیان اینکه کل شهر اهواز نیاز به آسفالت دارد، گفت: در برنامه داریم در پنج ماه آینده یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع آسفالت در اهواز انجام شود.

وی افزود: برای اجرای پروژه مسیر شهید علاف ۶ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی پرداخت شده است. ۵۵ میلیارد تومان نیز بابت پروژه‌هایی از قبیل زیرسازی‌ها و پارک‌های محلی هزینه شده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: از شهرداری اهواز خواسته‌ایم در مدت دو هفته مطالعات رمپ و لوپ‌های پل‌های چهارم، پنجم و هفتم رودخانه کارون را انجام دهد. برای رمپ‌ها ۳۰ میلیارد تومان دیده شده که با این رقم ایجاد رمپ یکی از پل‌ها و بر اساس اولویت انجام خواهد شد.

کدام پل‌ها باید بهسازی شوند؟

وی عنوان کرد: چهار پل راهنمایی، لشکر، شهید دغاغله و پل کوی علوی نیز مشکلات جدی سازه‌ای و بهسازی دارند که ۳۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها دیده شده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: توافقات اولیه ریل باکس‌ها نیز انجام شده تا در جنوب و شمال اهواز، اجرا شود. با توجه به اینکه پروژه خیابان ۱۸ متری چهارم کیان‌آباد متوقف شد، برای اتصال کیان‌آباد به کیان‌شهر از ریل باکس که قطعات آماده‌ای هستند در بخش دیگری از این منطقه استفاده خواهد شد؛ ۲۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

آغاز مطالعات سامان‌دهی ورودی‌های اهواز

وی در خصوص سامان‌دهی ورودی‌های اهواز گفت: کار مطالعات سامان‌دهی ورودی‌های اهواز با اولویت مسیر اندیمشک - سه راه خرمشهر، مسیر زرگان و مسیر ماهشهر در حال انجام است و در این خصوص نیز ۱۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

کشت کنوکارپوس در اهواز ممنوع است

وی با اشاره به وضعیت فضای سبز بیان کرد: کاشت کنوکارپوس در اهواز ممنوع شده است البته به این گیاه ظلم شد؛ مشکل در اهواز رعایت نکردن تنوع در کشت گیاه است که اکنون این را مد نظر قرار داده‌ایم.

محمودی عنوان کرد: یکی از مسائل جدی فضای سبز اهواز نداشتن شبکه آب خام است؛ تنها ۴۰ درصد فضای سبز اهواز شبکه آب خام دارد که برای اجرای شبکه آب خام ۳۰ میلیارد تومان دیده شده و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

وی با اشاره به طرح هر هفته افتتاح یک پروژه در اهواز گفت: این طرح از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و کار آن به ایستگاه بیست و سوم خود رسیده و تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

محمودی در خصوص طرح باز زنده‌سازی کارون گفت: نصب نرده‌های بتنی و تامین روشنایی و زیباسازی در سراسر شرق و غرب ساحل رودخانه کارون در دستور کار است که ۳۰ میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به دیگر اقدامات شورای شهر اهواز گفت: شهرداری اهواز ۸ میلیارد تومان به بانک ملت بدهی داشت که این بدهی از سال ۸۳ پرداخت نشده بود و با اصل و جرایم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود؛ با تلاش‌های فراوان دستور وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور را گرفتیم و این رقم به ۲۰۱ میلیارد کاهش یافت.

وی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای خرید و تجهیز شهرداری از نظر ماشین‌آلات دریافت کرده‌ایم و مقرر شده است اقساط این تجهیزات از محل کارکرد این ماشین‌آلات پرداخت شود. ۴۰ زمین ورزشی روباز نیز تا دهه فجر امسال بهسازی می‌شوند که تاکنون هفت زمین ورزشی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

خرید ۱۲۹ اتوبوس و ۵۰ ون برای حمل و نقل شهری اهواز

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به صرف هزینه ۷۰۵ میلیارد تومانی در بخش ناوگان عمومی گفت: این دوره، مدیریت شهری اهواز را با ۸۸ اتوبوس فعال تحویل گرفت در حالی که اهواز حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ اتوبوس نیاز دارد. با اقدامات انجام شده، ۱۲۹ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری اهواز خریداری شده است. اکنون قیمت هر دستگاه اتوبوس ۵ میلیارد تومان است بنابراین ۶۴۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. ۵۰ ون نیز خریداری شده که قیمت هر ون نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که در این بخش نیز ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

محمودی عنوان کرد: یکی از منابع تامین مالی خرید اتوبوس، انتشار ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و طلب شهرداری از شرکت نفت بابت پروژه‌های شهرسازی بوده است که از این محل، بخشی از هزینه‌های خرید این اتوبوس‌ها تامین شد.

وی بیان کرد: تاکنون تنها هشت دستگاه از اتوبوس‌ها به شهرداری اهواز تحویل داده شده است و در روزهای آینده ۳۹ دستگاه دیگر تحویل داده می‌شوند و در مجموع ۴۷ دستگاه اتوبوس وارد چرخه فعالیت خواهند شد.

محمودی عنوان کرد: اقدامات برای راه‌اندازی یک خط بی‌آرتی از مسیر میدان چهارشیر به دانشگاه آزاد در حال انجام است اما هنوز زمان بهره‌برداری از آن مشخص نیست.

وی بیان کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای پروژه‌هایی از جمله  پارک ریحانه، پارک برهان در منطقه ۴ و دیوار ساحلی پرداخت شده است. بخشی از این پول نیز در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده تا بتوانیم وام بگیریم.

مراجعات به شهرداری اهواز به حداقل می‌رسد

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به تجهیز اتوبوس‌های اهواز به کارت‌خوان‌های هوشمند گفت: اپلیکیشن "اهواز من" نیز در حال آماده شدن است و فعالیت این سامانه از ابتدای بهمن‌ماه به صورت آزمایشی در منطقه ۲ شهرداری اهواز آغاز خواهد شد. با فعال شدن این اپلیکیشن اتفاق بزرگی در اهواز رخ می دهد به گونه‌ای که  مراجعات به شهرداری اهواز به حداقل می‌رسد.

آغاز فعالیت پلتفرم خرید پسماند قابل بازیافت در اهواز

وی در خصوص اجرای طرح تفکیک از مبداء زباله گفت: با توجه به اهمیت مساله مدیریت پسماند، فعلا اپلیکیشن "بهروب" در اهواز آغاز به کار کرده است و مردم می‌توانند مانند تاکسی‌های اینترنتی، سفارش خود برای تحویل پسماندهای خشک را ثبت کنند تا خودروی این شرکت برای تحویل پسماند به آدرس مد نظر مراجعه کند.

محمودی با اشاره به ساماندهی سایت پسماند صفیره در چند ماه اخیر گفت: در مدت اخیر، وضعیت دفن در سایت صفیره به صورت کاملا بهداشتی است و هیچگونه آتش‌سوزی در این سایت رخ نداده است. دودی که در مدت اخیر در اهواز منتشر شده مربوط به محل پسماند قدیم اهواز در منطقه برومی است که زباله‌گردها سراغ این سایت رفته‌اند و موجب آتش‌سوزی در این سایت و انتشار دود در اهواز شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه در طول ۳۰ سال گذشته پسماند شهر اهواز در این محدوده حدود ۵۰۰ هکتاری دفن شده بود، کار در این سایت نیازمند کار علمی است تا مشکلات زیست محیطی رخ ندهد.