یک زخم از زندگی

گزارشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز

یک زخم از زندگی
77 درصد مبتلایان به ایدز در فارس مرد و 23 درصد زن هستند

 سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه چند دهه از شعارها در مورد فرهنگ سازی های رفع انگ از مبتلایان به آچ آی وی و ایدز می گذرد، اما همچنان درصد قابل توجهی از مبتلایان بیماری خود را مخفی می کنند و برخی نیز با وجود داشتن رفتارهای پرخطر، دل مراجعه برای دادن تست را ندارند.

 این در حالیست که مسئولان هم نه به تخصیص بودجه لازم برای تحقیقات حوزه اچ آی وی اهمیتی می دهند و نه در زمینه فرهنگسازی ها فعالیتهای لازم را انجام می دهند.  کرونا و تمرکز بودجه ها برای مقابله با این اپیدمی طی دو سال گذشته نیز به حوزه های مختلف از جمله پیشگیری و کنترل ایدز لطمه زیادی وارد کرد و به گفته یک محقق در حوزه ایدز در شیراز، سهل انگاری ها در خصوص انجام تحقیقات در راستای کنترل ایدز به حدی است که باید نگران بود. توزیع قطره چکانی بودجه ها در این حوزه شاید به ظاهر چندان هم مهم نباشد، اما می تواند در افزایش ابتلای جوانان به این بیماری و انتقال آن به افرادی دیگر از جمله شرکای جنسی موثر باشد. در این خصوص با وجود فعالیتهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اما محدودیت های بودجه ای و عدم توجه به گسترش فرهنگ سازی از سوی ارگان های دیگر مسئله ساز است. چرا که این آموزش ها باید از سنین پایین و مدارس شروع شود تا عاقبت رفتارهای پرخطر برای دانش آموزان بطور واضح و بدون در نظر گرفتن برخی صلاحدیدها بیان شود و در عین حال اهمیت رفع تبعیض از مبتلایان نیز نهادینه شود. با توجه به اینکه درصدی از زنان مبتلا و افراد درگیر با ایدز از طریق همسران خود به این بیماری مبتلا شده اند و از آنجا که روابط خارج چارچوب یکی از دلایل اصلی انتقال اچ آی وی طی سالهای اخیر شده است، آموزش هایی در این باره نیز باید داده شود. در این حوزه برخی آموزش ها به دلیل شرم از بیان برخی مباحث جنسی، برای دانش آموزان و دانشجویان رها شده و اگر در این خصوص اقدام های لازم صورت نگیرد عوارض و آسیب های مربوطه کار دست مان می دهد. در این مبحث باید پرسید که آیا پنهان کردن موضوع و عدم ارائه آموزش های لازم به نوجوانان و جوانان، تا کنون راهکار مناسبی بوده یا خیر؟

بطور کلی اچ ای وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را با نام ایدز می شناسند، در حالیکه ایدز مرحله آخر بیماری اچ ای وی است. اگر عفونت در فرد بموقع شناسایی شود و به موقع تحت درمان قرار گیرد ممکن است تا آخر عمر به مرحله ایدز نرسد. کارشناس مسئول کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفت: از سالهای گذشته تا کنون دانشگاه علوم پزشکی شیراز 3 هزار و 875 بیماررا شناسایی کرده و در حال حاضر بیش از دو هزار نفر از این تعداد زنده هستند. که از این افراد حدود 65 درصدشان تحت درمان اند. مریم تقی پور به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز، افزود: 77 درصد این  بیمارانی که در استان شناسایی کرده ایم مردان هستند و 23 درصد را زنان تشکیل می دهند. در چند سال اخیر درصد زنان بیماری که شناسایی شده اند نسبت به قبل رو به افزایش است. وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار بیمار در  شناسایی شده در استان  داریم. اگر چه در سالهای قبل مهمترین راه انتقال بیماری اچ ای وی اعتیاد تزریقی بوده، اما در حال حاضر انتقال از طریق رابطه جنسی نامطمئن در حال افزایش است، بطوریکه در سالهای اخیر اکثر افرادی که شناسایی می کنیم، از طریق رابطه جنسی مبتلا شده اند. کارشناس مسئول کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مهمترین مشکلات در این حوزه، بحث شناسایی بیماران است افراد زیادی از ابتلای خود به عفونت اچ آی وی مطلع نیستند، از طرفی اصلی ترین راه پیشگیری از انتقال و ابتلای سایر افراد به این بیماری، شناسایی بیماران و درمان آنها هست.

تقی پور عنوان کرد: بطوریکه در صورت مراقبت و درمان بموقع ممکن است علایم بیماری ایدز تا پایان عمرشان بروز نکند. علاوه بر این دارو می تواند تعداد میکروب در خون و ترشحات را به قدری کاهش دهد که قابلیت سرایت بیماری به دیگران را بسیار کم و حتی نزدیک به صفر کند.

تقی پور گفت: یکی از مسایلی که در عدم شناسایی بیماران نقش داشته وجود انگ و تبعیض هایی است که در جامعه در رابطه با این بیماری و افراد مبتلا به آن وجود دارد و این باعث می شود افراد برای تشخیص و مراقبت مراجعه نکنند و درمان به موقع هم برای آنها شروع نشود. ضمن اینکه تعدادی از افراد هم بعد از تشخیص قطعی از دسترس خارج می شوند و یا برای درمان به طور مرتب مراجعه ندارند، در حالیکه تمام خدمات مشاوره، آزمایش و درمان  اچ ای وی، به صورت رایگان و کاملا محرمانه در مراکز تحت پوشش دانشگاه ارایه می شود. تقی پور افزود: یکی دیگر از چالش ها نیز بحث حمایت از بیماران است؛ تعدادی از بیماران ما که سطح اقتصادی پایینی دارند نیاز به آموزش حرفه و داشتن شغل و حمایت مالی دارند و امیدواریم خیرین بیشتری در این مسئله به ما کمک کنند.

وی عنوان کرد: افرادی که در معرض ابتلا به اچ ای وی هستند شامل کسانی اند که با سرنگ و سر سوزن های مشترک تزریق انجام می دهند، همچنین افرادی که روابط جنسی نامطمئن و خارج چارچوب دارند( حتی یک بار در عمرشان)، همچنین مادران مبتلا که تصمیم دارند بچه دار شوند. معتادانی که تزریق های مشترک دارند و شریک جنسی افراد مبتلا و افراد تماس یافته با خون و ترشحات آلوده، به منظور انجام تست تشخیص به موقع باید به مراکز ما مراجعه کنند. این کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد: استفاده از داروهای روانگردان و مصرف الکل احتمال روابط جنسی پر خطر واحتمال ابتلا به ایدز را افزایش می دهد. تقی پور گفت: تنها جایی که مجوز انجام آزمایش تشخیص قطعی اچ ای وی را دارد، مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری است. ما در این باره 2 مرکز یکی در شیراز و یکی در مرودشت داریم. سایر مراکز بهداشت شهرستان ها و پایگاههای مشاوره سطح شیراز و شهرستانهای استان هم در صورت مراجعه افراد با انجام تست اولیه، و در صورت  نیاز به ارجاع، آنها را راهنمایی می کنند.

این کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: در مراکز  دانشگاه گرفتن تست اچ ای وی فقط با گرفتن یک قطره خون از نوگ انگشت انجام می شود و جواب  تست هم تنها 20 دقیقه بعد به مراجعه کننده داده می شود. تقی پور از افراد در معرض خواست با مراجعه به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شیراز واقع در خیابان لاوان و یا پایگاه مشاوره واقع در درمانگاه امام رضا نسبت به وضعیت خود مطلع شوند.

  وی گفت: این مراکز و مراکز بهداشت شیراز و شهرستانهای استان شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری آماده ارائه خدمت به مردم هستند و افراد با  شماره تلفن رایگان 37029  حتی خارج ساعات اداری پاسخگوی سوالات مردم در خصوص اچ ای وی و ایدز هستند است و بیماران هم می توانند از این طریق مشاوره بگیرند. علاوه بر مراکز یادشده، 4مرکز ویژه زنان آسیب پذیر هم در  سه محله شیراز و مرودشت خدمات پیشگیرانه ارائه می دهند.

تقی پور افزود: در مورد خدمات و تلاش هایی که در راستای پیشگیری از اچ ای وی انجام می شود نیر مدیون تلاش  سطوح مختلف دانشگاه، به خصوص معاونت بهداشتی هستیم و هدف ما توسعه فعالیتها به نحوی است که تعداد بیشتری بیمار شناسایی و برای درمان به موقع هدایت شوند. کارشناس مسئول ایدز دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: علاوه بر این ادارات همکار در برنامه در سطح استان و سازمانهای مردم نهادی که در این رابطه فعالیت انجام می دهند هم به نحو قابل توجهی همکاری می کنند و نقش آنها در فرهنگسازی موثر بوده و کاهش انگ و تبعیضی که بر بیماران وارد می شود را به همراه داشته که البته انتظار می رود فعالیتها در این خصوص چه از سوی ارگان ها و چه

 سازمان های مردم نهاد که در دوران کرونا کمرنگ شده بود، افزایش یابد. چرا که این امر به تشویق مبتلایان و یا افراد در معرض برای تشخیص به موقع می انجامد.