بوشهری‌ها بی‌گدار به آب می‌زنند!

بوشهری‌ها بی‌گدار به آب می‌زنند!

واژه گرما و بوشهر، دو نام عجین شده با هم هستند. در یک اقلیم گرم و خشک در جنوب ایران، مردم همواره به دنبال فرار از گرمای سوزان و یافتن راهی برای رهایی از تَش بادهای سوزناک هستند.

اما برخی برای دستیابی به خنکای آرامش بخش، روش‌هایی را انتخاب می‌کنند که ممکن است به آرامش ابدیشان ختم شود و بدون توجه به خطرات فراوان پیش رو، تن به آب مخزن سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری می‌زنند.

همه ساله با شروع فصل گرما در استان بوشهر، شاهد حضور گردشگران و مردم بومی منطقه در حاشیه سدها و کانال‌های آبیاری هستیم و برخی از آن‌ها نیز برای فرار از گرما و به عنوان یک تفریح، تنی به آب می‌زنند، اما این شنای پرخطر در مواردی منجر به وقوع آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

سازه‌هایی برای انتقال آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر دراین خصوص گفت: رهاسازی آب از سدها به منظور رفع نیازهای کشاورزی در ایام مختلف سال رقم می‌خورد، اما این موضوع در فصول گرم سال به ویژه تابستان به اوج خود می‌رسد.

علی محمدی اظهار کرد: انتقال آب از سد تا مزارع به وسیله‌ی سامانه‌های انتقال آب و کانال‌های اصلی و فرعی آبیاری انجام می‌شود و دبی و سرعت آب در این سازه‌ها قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: سازه‌های کنترل و انتقال آب، از مرحله طراحی تا زمان اجرا و بهره برداری تنها با اهداف فنی ساخته می‌شوند و عمق، شیب طولی و شیب دیواره آن‌ها تنها به منظور بهبود عملکرد فنی تسهیل انتقال آب ساخته می‌شود و لذا به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نیستند.

شش مورد غرق شدگی تنها در ۲ ماه

مسئول مرکز هدایت عملیات بحران اورژانس استان بوشهر در مصاحبه‌ای اظهار کرد: تنها در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ شاهد ۱۲ مورد غرق شدگی در استان بوشهر بوده‌ایم که شش مورد آن در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری رخ داده است.

میثم بوستانی خاطرنشان کرد: شنا کردن در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری بسیار خطرناک است چرا که هیچ گونه تمهیداتی به این منظور در اطراف آن‌ها دیده نشده است.

مسئول مرکز هدایت عملیات بحران اورژانس استان بوشهر با اشاره به سخت گذر بودن مسیر دسترسی به حاشیه رودخانه‌ها و تاسیسات آبی گفت: شنا کردن در این مناطق به شدت خطرناک است و اورژانس استان اکیداً توصیه می‌کند افراد در رودخانه ها، کانال‌ها و تاسیسات آبی شنا نکنند.

بی‌گدار به آب نزنید!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: در دریاچه سدها تغییرات دما در لایه‌های مختلف آب بسیار شدید و ملموس است. همچنین وجود جریان‌های کششی متفاوت در دریاچه سدها خطرات شنا کردن در این محدوده‌ها را دو چندان می‌کند.

وی افزود: بر خلاف دریا و یا استخر که عمق آب به صورت تدریجی افزایش می‌یابد، در دریاچه سدها این موضوع تابع پیوستگی خاصی نیست و ممکن است با وجود گل و لای حاصل از سیلاب شاهد کاهش عمق و یا در نقطه‌ای دیگر با وجود دره شاهد افزایش شدید عمق آب باشیم.

علی محمدی با اشاره به امکان بروز فاجعه در زمان بسیار کوتاه گفت: لغزندگی حاشیه مخزن سدها و بندها و همچنین شیب دیواره و عمق کانال‌های آبیاری موجب لیزخوردن افراد به درون این تاسیسات شده و به دلیل شوک ناشی از آب سرد، احتمال انقباض شدید عضلات و حتی سکته کردن وجود دارد.

نیازمند همتی همگانی هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: طراحی کانال‌های آبیاری نسبت به استخرهای تفریحی تفاوت دارد و تصور وجود شرایط یکسان در این سازه‌ها کامل غلط است.

وی افزود: رقم خوردن هر حادثه و از دست رفتن جان ارزشمند هر شهروند، ضایعه‌ای بزرگ است و برای جلوگیری از وقوع این تلفات به مشارکت همه‌ی مردم به ویژه ساکنین مناطق مجاور سدها، بندها، کانال‌های آبیاری و دیگر تاسیسات آبی نیاز داریم. آگاهی بخشی از ممنوعیت و خطرناک بودن شنا کردن در این تاسیسات موجب پیشگری از وقوع حوادث تلخ خواهد شد.

محمدی یادآور شد: همچنین با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی و ساخت استخرهای عمومی و ورزشی و دیگر زیرساخت‌های تفریحی در این مناطق، شنا کردن در تاسیسات و ابنیه فنی انتقال آب کاهش خواهد یافت و خطرات ناشی از آن نیز گریبانگیر هم استانی‌ها نخواهد شد.