گلایه‌های جنجالی کمک‌ داوری که امشب به قطر می‌رود  

گلایه‌های جنجالی کمک‌ داوری که امشب به قطر می‌رود   

گروه داوری ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شامل علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی در شرایطی بامداد روز چهارشنبه راهی قطر خواهند شد که در اتفاقی عجیب، هیچ مراسم تقدیر و بدرقه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال برای این داوران تدارک دیده نشده و حتی تماسی نیز از سوی مسئولان با آنها صورت نگرفته است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فدراسیون فوتبال کمتر از دو ماه قبل، فغانی و ابوالفضلی را از لیست داوران بین‌المللی کنار گذاشت که این مسئله هم گلایه‌های برخی از پیشکسوتان داوری کشور را در پی داشت.

در شرایطی که علیرضا فغانی از استرالیا، راهی قطر خواهد شد، منصوری و ابوالفضلی دو کمک داور او، ساعت یک بامداد در فرودگاه حاضر خواهند شد تا در سکوت خبری به قطر سفر کنند. در پی این اتفاقات، خبرنگار "ورزش سه" دقایقی قبل با محمدرضا ابوالفضلی تماس گرفت و از او درباره این اتفاقات سوال کرد که در ادامه صحبت‌های این کمک داور بین‌المللی ایران را می‌خوانیم:

 با کاپیتان تیم ملی هم اینطور رفتار می‌کنید؟
ابوالفضلی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: علی‌رغم اینکه داوران اسپانسر دارند، عرف است همانطور که فدراسیون فوتبال برای بازیکنان مراسم بدرقه برگزار می‌کند، برای داوران هم برگزار کند و آرزوی موفقیت کنند؛ مثل اتفاقی که در جام جهانی‌ ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ صورت گرفت اما ما تا هفته قبل صبر کردیم و دیدیم که هیچ تماسی با ما گرفته نمی‌شود. جالب است که چهار سال قبل هم که این اتفاقات رخ داد، خود آقای تاج رییس فدراسیون بودند اما امسال هیچ اقدامی صورت نگرفت و ما هم هفته قبل چند بار تصمیم گرفتیم ملاقاتی با آقای تاج داشته باشیم و بگوییم ما هفته بعد می‌رویم و شما به خیال‌تان نیست که ایران به جز تیم ملی، یک تیم داوری هم دارد. بعد از بارها تلاش، به فدراسیون رفتیم و باز هم گفتند نمی‌توانید ملاقات داشته باشید و ما ناراحت شدیم و گفتیم اگر کاپیتان تیم ملی هم اینجا بیاید، او را پشت در نگه می‌دارید؟ همان موقع آقای براتی و آقای رضاییان ما را دیدند و صحبت کردیم و آنها هم خیلی ناراحت شدند.

عکس گرفتند و پس از آن هیچ خبری نشد!
ابوالفضلی سپس درباره ملاقات با مهدی تاج و عکسی که از او به همراه کمک داوران‌ منتشر شد توضیح داد: زمانی که در حال صحبت با آقای براتی و رضاییان بودیم، آقای تاج از اتاق بیرون آمد؛ آقای براتی گفتند حاج آقا داورها! ایشان گفتند بله، بله حال شما چطور است؟ گفت حاج آقا داورهای جام جهانی هستند و می‌خواهند به قطر بروند. پس از آن آقای تاج پنج دقیقه کنار ما نشست و یک عکس هم گرفت؛ سپس پیش آقای پرهیزکاری رفتیم و من گفتم ما خودمان اسپانسر داریم و نمی‌گوییم که به صد نفر پاداش بده و بدرقه کن. ما سه نفر هستیم و این مسائل هم چیز عجیبی نیست و همیشه انجام شده است. ایشان روی کاغذ نوشت و گفت درست است و من حواسم نبود. پس از آن تا دیشب هیچ خبری از دوستان نبود؛ و دیشب هم طی تماسی که با آقای پرهیزکاری صورت گرفت، ایشان تعجب کردند که آقای افشاریان کار را انجام نداده است.

 شهرداری از ما تقدیر کرد اما فدراسیون نه!
ابوالفضلی با گلایه از کمیته داوران ادامه داد: جالب است که کمیته داوران حتی اطلاع ندارد که ما چه زمانی می‌رویم و حتی تماس هم نگرفتند که بگویند شما که عضوی از ما هستید، چه زمانی می‌روید؟ برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم. من و آقای منصوری کارمند شهرداری هستیم و ادارات از ما تقدیر و تشکر کردند اما فدراسیون و کمیته داوران هیچ کاری نکردند و فقط هفته قبل گفتند بروید کت و شلوار سایز کنید که همان را هم گفتند انشاالله در قطر به دست‌تان می‌رسد! تقدیر و تشکر و بدرقه؟ حتی یک تماس هم نگرفتند. یک داور باید برای یک فدراسیون چه کار کند؟ همین اتفاقات رخ می‌دهد که خود بازیکنان هم به دنبال پاداش‌شان باشند. محل کار ما از ما تقدیر می‌کند اما در شرایطی که ما توانسته‌ایم در بین ۱۰۵ داور حاضر در جام جهانی قرار بگیریم، خانواده خودمان هیچ برنامه‌ای تدارک ندید و تنها دو روز قبل یک پیام آمد که شما به مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی دعوت شده‌اید؛ آن هم در شرایطی که ما امشب می‌رویم.

کیسه ندوخته‌ایم؛ این رفتارها ناراحت‌کننده است 
ابوالفضلی در پاسخ به این سوال که با توجه به ریاست تاج در فدراسیون فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۸، در این دوره چه اتفاقی افتاده که مراسمی تدارک دیده نشده است گفت: آقای ساکت به تمام جزییات توجه می‌کرد و تمام این کارها را انجام می‌داد اما در حال حاضر فکر آقای پرهیزکاری سمت این مسائل نیست. ما به ایشان یادآوری هم کردیم اما ایشان به آقای افشاریان گفته‌اند و از طرفی خود آقای تاج هم با توجه به شرایط تیم ملی، درگیری‌های خاص خودش را دارد. اگر حواس یک نفر جای دیگری است، بقیه نفرات چطور؟ ما دل‌مان را به دریا زدیم و کاری را که نباید می‌کردیم، کردیم و گفتیم ما هفته بعد می‌رویم؛ اصلا حواس‌تان هست که ما نماینده داوری کشور هستیم؟ این مسائل دردآور است. ما که کیسه ندوخته‌ایم اما این بی‌توجهی اذیت‌‌کننده است؛ طوری رفتار می‌کنند که انگار ما قرار است برای قضاوت مسابقات لیگ برتر برویم. کشورهای دیگر برای داوران خود وبینار برگزار کرده و تقدیر و تشکر صورت داده‌اند اما اینجا در صحبت‌ها فقط می‌گویند حواس ما به شما هست ولی در عمل هیچ.

این رفتارها از روی کم‌لطفی است
ابوالفضلی تصریح کرد: گرچه آقای تاج رییس فدراسیون است و باید به امور رسیدگی کند اما فرض می‌‌کنیم سر ایشان شلوغ است و حواس‌شان به مشکلات تیم ملی است اما شما دبیرکل، مشاور و اعضای هیئت رییسه دارید. از طرفی خود آقای افشاریان رییس مستقیم ماست و نقش پدر خانواده را دارد اما تا این لحظه تماس هم نگرفته است؛ به هر حال ما به مشکلات توجه نمی‌کنیم و با تمام قدرت به جام جهانی می‌رویم اما این رفتارها هم عجیب است. تزشان این است که شما می‌روید و از فیفا پولش را می‌گیرید؛ مگر بازیکنان نمی‌گیرند؟ مگر تعداد ما چند نفر است؟ ما اسپانسر هم داریم و هزینه تقدیر و تشکر از ما، برای شما به اندازه خلال دندان هم نیست. این رفتارها و اتفاقات کم‌لطفی است.

کولینا گفت ریسک نکنید اما به ما بازی دادند
کمک داور بین‌المللی ایران با بیان این مسئله که او و منصوری با حضور در دیدار معوقه هفته ششم و سوپرجام ریسک کردند گفت: من هیچوقت اهل مصاحبه نبوده‌ام اما این بار از این میزان بی‌توجهی ناراحت شدم. ما سختی‌هایی زیادی کشیدیم تا اینجا رسیدیم اما دوستان فقط به کارهای خودشان بها می‌دهند. ۱۲ روز قبل یک وبینار داشتیم که کولینا به ما گفت می‌دانم در این مدت در کشورهایتان بازی‌های داخلی برگزار می‌شود و من از شما می‌خواهم ریسک نکنید چون آرزوی هر داوری این است که در جام جهانی حضور داشته باشید؛ در کل کره زمین شما ۱۰۵ نفر انتخاب شده‌اید و من از شما می‌خواهم که خیلی مراقب باشید تا مصدوم نشوید. او با زبان بی زبانی می‌گفت این ۱۲ روز را قضاوت نکنید چون ما شما را برای جام جهانی نیاز داریم اما برای بازی معوقه ملوان و فولاد با من تماس گرفتند؛ من گفتم نمی‌روم اما در نهایت با اصرار کمیته داوران و برای کمک به فدراسیون فوتبال برای این مسابقه هم حاضر شدم.

آقای افشاریان من کمک شما بودم؛ چطور بی تفاوت هستید؟
او در ادامه گفت: زمانی که پدر من فوت کرد گفتم بازی پرسپولیس من را بردارید اما پس از آن چپ و راست زنگ می‌زدند و می‌گفتتد حالت بهتر شد؟ بیا برای بازی نساجی و استقلال به مشهد برو. من کسی بودم که ساعت عقدم را به خاطر بازی جابجا کردم و بعد از بازی در رختکن، کت و شلوار دامادی‌ام را پوشیدم. منتی نیست اما وقتی چنین خدماتی می‌دهیم، زمانی که طرف مقابل می‌تواند کمک کند و نمی‌کند و فقط به چشم یک ابزار برای رفع مشکلات به ما نگاه کنند دل‌مان را به درد می‌آورد. واقعا زشت است که یک داور، خودش بگوید حواست باشد که ما می‌رویم؛ عملکرد شما برای ما چیست؟ زمانی که یک شخص به عنوان رئیس کمیته داوران انتخاب می‌شود برای این است که زیر مجموعه خود را به بالاترین سطح برساند. خدا را شکر ما تمام مسیرها را طی کردیم اما الان همه چیز را رها کرده‌اند. خدا را شاکرم که ما در دوره این دوستان بین‌المللی نشدیم؛ من در دوره‌ای در لیگ برتر کمک داور خود آقای افشاریان بودم و انتظار نداشتم تا این حد نسبت به قضایا بی تفاوت باشد.

نیم‌نگاهی به قضاوت فینال داریم
ابوالفضلی در پایان درباره هدف گروه داوری ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: هدف ما این است که نماینده شایسته‌ای باشیم. درست است که آقای فغانی رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ را قضاوت کرده و این انتظار ایجاد شده که ما حتما باید فینال را سوت بزنیم اما اینطور نیست چون داوران دیگر هم چنین هدف و دیدگاهی دارند. سعی می‌کنیم به هر بازی که به ما واگذار می‌شود، مثل یک فینال نگاه کنیم تا انشاالله بازی‌های بعد را هم به ما بدهند ولی هدف این است که در درجه اول نماینده شایسته‌ای باشیم و خوب قضاوت کنیم و در عین حال، نیم‌نگاهی هم به فینال داریم.