«گل» باران

روایتی از نمایشگاه گل و گیاه و گیاهان دارویی شیراز

«گل» باران
گرایش به نگهداری و خرید گل در بین مردم شیراز کم شده است

زینب دانشور/ سوز سرمای آذر هم لطف نمایشگاه گردی را از سر شیرازی های پر جنب و جوش نینداخت و با وجود باران مدام، بالاخره خود را به گلستانی رساندند که علی رغم بعد مسافت، حال دلشان را خوب می کرد. دیروز مه غلیظی بر سر نمایشگاه بین المللی سایه انداخته بود، با این حال انبوه جمعیت بازدیدکننده با گلدان های کوچک و بزرگ در دست، استقبالی را حکایت می کرد که گواهی بود بر موفقیت برگزارکنندگان.

نمایشگاه بین المللی فارس این بار در هفدهمین نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی، نهال و تجهیزات گلخانه ای جز هم استانی ها، میزبان استان هایی چون یزد، تهران، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، مرکزی، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قم، همدان، کرمان و خراسان رضوی بود.

سالن های حافظ، نرگس و سرو با حضور 115 شرکت فعال در این حوزه، به عرضه انواع گل و گیاه و دیگر تجهیزات گلخانه ای پرداختند و سالن بهار علاقه مندان این رشته را با ارائه آخرین روش های پرورش گل و گیاه و افزایش بهره وری باغات و همچنین توسعه گلخانه ها دور هم گرد آورد.

با وجود پیوند دیرینه ایرانیان با گل و گیاه به خصوص مردم شهری که آن را به نام گل و بلبل می شناسند اما گرایش به نگهداری و خرید گل در بین مردم شیراز کم شده است؛ حقیقتی که حاضران در نمایشگاه هم به آن اذعان کردند.

مائده شریفی زن خانه داری است که به گفته خودش از کودکی باغچه سبز و پرگل خانه شان او را عادت داده به حضور گیاه در جایی که نفس می کشد.

او می گوید: متاسفانه سال هاست سهم من از داشتن گیاه و گل به چند گل آپارتمانی محدود شده و چاره ای هم جز این ندارم گیاهانی که تنها سبزند و با گل های رنگ و وارنگ باغچه های قدیم زمین تا آسمان فرق دارند.

شریفی می افزاید: گذشت آن روزها که هر خانه ای باغچه ای داشت و دلمان به گل های جور واجور و غنچه های خوشبو خوش بود حالا که محکوم به زندگی در آپارتمان های نقلی هستیم باید به همین گلدان های آپارتمانی بسنده کنیم.

بانوی دیگری که با وسواس و دقت، زیر و روی برگ های فیکوس بنجامین را چک می کند در جواب ما می گوید: اعتیادم به داشتن گل را نمی توانم درمان کنم اما متاسفانه در نگهداری آن ها زیاد موفق نیستم.

ریحانه براتی می افزاید: با وجود این که مدام در اینترنت به دنبال روش های نگهداری از انواع گل را مطالعه و از روی آن ها عمل می کنم اما گل های زیادی را خریداری کردم که به دلیل حساسیت های عجیب و غریب به سرعت از بین رفتند.

او با بیان این که گمان می کنم بسیاری از گل های آپارتمانی مناسب شرایط محیطی شهر ما نیست ادامه می دهد: با این حال برای من عجیب است که چطور همین گل ها در محیط گلخانه ای شاداب و سالم هستند اما به محض این که به خانه برده می شوند رو به نابودی می روند.

این بانوی گل دوست تاکید می کند: این یک وظیفه وجدانی است که فروشنده بایست نسبت به تمامی گل هایی که در معرض فروش می گذارد اطلاعات لازم را ارائه کند تا خریدار قبل از خرید از شرایط آن کاملا آگاه باشد؛ به نظر می رسد برخی به صرف سودهای کلان به این شکل سر خریدار کلاه می گذارند.

اما آن چه که نظر مشترک اغلب خریداران بود، قیمت های سرسام آوری است که مانعی شده برای خرید گیاه در این نمایشگاه. پیمان محبی در این خصوص معتقد است: خرید گل امروزه بیشتر به یک حرکت لاکچری شبیه شده چون هر خانواده ای از پس هزینه های غیرضروری این چنینی برنمی آید این روزها اغلب مردم به دنبال رفع مایحتاج ضروری اند لذا خرید گل در این شرایط تنها در انحصار آن هایی است که غم نان ندارند.

او می گوید: برای خرید یک گل آپارتمانی با ظاهری متوسط و نسبتا سالم حداقل 200 هزار تومان باید هزینه کنید این سوای خرید یک گلدان سرامیکی یا حتی پلاستیکی است که آن هم بین 100 تا 300 هزار تومان هزینه بر است.

محبی که به نظر می رسد جزو معدود مردهای علاقه مند به گل و گیاه است ادامه می دهد: ماجرا به همین جا ختم نمی شود از خاک گرفته تا کود و ... همه هزینه های جانبی است که شما به صرف داشتن تنها یک گلدان بایستی تا 500 هزار تومان دست به جیب شوید آن هم برای محصولی که به هر دلیلی می تواند در چشم به هم زدنی از بین برود از انواع شته ها و بیماری ها گرفته تا حتی شیوه آبرسانی و نور.

با شرکت کننده های این نمایشگاه هم صحبت می شوم تا نظر آن ها را هم جویا شوم. غرفه مازندران که با وجود گل های بسیار قوی و سرزنده کمتر از دیگر غرفه ها مشتری دارد می گوید: تصورم از استقبال شیرازی های گل دوست چیز دیگری بود در این چند روز با وجود حضور بی شمار مردم که در کمتر نمایشگاهی دیده بودم اما نسبت به دیگر استان ها شاهد خرید کمتری بودیم.

او که اخیرا در نمایشگاه زاهدان حضور داشته می افزاید: زاهدان با وجود محرومیت و شرایط محیطی خاص خود، بیش از شیراز خرید انجام شد اما متاسفانه مردم شیراز به دیدن و چند سوال برای افزایش اطلاعاتشان بسنده می کنند.

این فروشنده در پاسخ به اینکه که شاید یکی از دلایل خرید نکردن محصولاتش، تکراری بودن نوع محصول اوست، گیاهانی که در خود شیراز به وفور یافت می شود، ادامه می دهد: معمولا گلخانه های حرفه ای به پرورش چند نوع منحصربفرد بسنده می کنند تا با تخصص بیشتری همان چند محصول را به نوعی برند تبدیل کنند لذا این طبیعی است که در هر غرفه، انواع خاصی از گیاهان عرضه می شود نه هر گلی.

فروشنده غرفه محلات نیز که آوازه شهر پر گل اش به گوش همه رسیده در میان انبوه بازدیدکنندگان می گوید: به وضوح در چهره مردمی که این چند روز در نمایشگاه حضور داشتند میل و رغبت به گیاه را مشاهده کردم در واقع معتقدم کسی که در این سرما و شرایط و با این مسافت طولانی از مرکز شهر تا نمایشگاه خود را برای دیدن و خرید می رساند قطعا علاقه مند و شیفته است.

وی می افزاید: متاسفانه علی رغم تصوراتم آن چنان که انتظارش را می کشیدیم با خرید مواجه نشدیم در واقع معتقدم دلایل زیادی در این اتفاق می تواند دخیل باشد از جمله این که علاقه مردم شیراز به گل و گیاه موجب شده به اندازه کافی در هر خانه ای گل و گلدان باشد و گیاه جزو جدایی ناپذیر زندگی شان باشد بنابراین تهیه گل برای هر بازدیدکننده ای ضروری نیست مگر این که نوع به خصوصی از گل چشم خریدار را بگیرد و قصد کند آن را هم به دیگر گل های منزلش اضافه کند.

این غرفه دار که به خوبی اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد می گوید: شاید یکی دیگر از دلایل را بتوان کمبود تبلیغات دانست کما این که صرف ارسال چند هزار پیامک آن هم برای عده ای خاص و چند بیلبورد به تنهایی کافی نیست، برای نمایشگاهی که از استان های زیادی در آن شرکت کرده اند و طبعا متحمل هزینه های زیادی شده اند، می بایست بیش از این ها تبلیغات صورت گیرد.

اما شرکت کننده کهگیلویه و بویراحمد معتقد است همکاری دیگر ارگان ها می تواند موجب رونق چنین نمایشگاه هایی شود.

او می گوید: شاید اگر در این بازه زمانی شهرداری سرویس های رفت و برگشت از اتوبوس های بین شهری به فواصل مشخص برای علاقه مندان در نظر می گرفت، افراد زیادی می توانستند حضور پیدا کنند.

این غرفه دار می افزاید: فردی که وسیله شخصی ندارد برای حضور در نمایشگاه به طور متوسط 30 تا 40 هزار تومان و شاید هم بیشتر باید هزینه کند تا به نمایشگاه برسد این در صورتی است که از حاشیه و مسیر دورتر از مرکز نباشد، همین مبلغ یا بیشتر هم برای برگشت هزینه خواهد شد لذا افراد زیادی به همین دلیل از حضور در نمایشگاه باز می مانند.

اما یک گلخانه دار شیرازی ضمن مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه گل و گیاه می گوید: استقبال با وجود شرایط آب و هوا از سال های قبل بهتر و حتی امسال تعداد شرکت کننده ها نیز بیشتر از سال های قبل بود.

موسوی عنوان می کند: ورکشاپ های چند ساعته در سالن بهار نقطه قوت این دوره از نمایشگاه بود تا با حضور متخصصان و علاقه مندان به پرورش به جز عرضه و فروش، مباحث علمی و تخصصی این حوزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.