گفتگوی مقام کاخ سفید با نخست وزیر آلبانی درباره اتهام زنی بی اساس علیه ایران

گفتگوی مقام کاخ سفید با نخست وزیر آلبانی درباره اتهام زنی بی اساس علیه ایران
به همکاری با آلبانی در زمینه اقدامات امنیت سایبری ادامه می‌دهیم

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد با ادی راما نخست وزیر آلبانی گفتگو کرده است  تا حمایت قاطع ایالات متحده از متحدمان در ناتو را در پی حمله سایبری ادعایی ایران در ۱۵ ژوئیه اعلام کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: به همکاری با آلبانی در زمینه اقدامات امنیت سایبری ادامه می دهیم.

کاخ سفید نیز در بیانیه ای اعلام کرد، جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، امروز پنجشنبه با نخست وزیر آلبانی گفتگو و حمایت قاطع واشنگتن از این کشور را به او اعلام کرده است.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه به وقت محلی مدعی شد از تلاش های دولت آلبانی برای پاسخگو کردن ایران در رابطه با حمله سایبری حمایت می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ماده پنج منشور ناتو در این زمینه گفت که هر یک از اعضای ناتو باید بصورت مستقل در مورد چگونگی پاسخ به حملات سایبری تصمیم خواهند گرفت.

 این مقام کاخ سفید اضافه کرد که درباره ماده پنج باید فرآیندهایی طی شود که اعضای ناتو باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی کاخ سفید بر حمایت دولت بایدن از تلاش‌های ضد ایرانی برای ادعای حمله سایبری ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) برای پاسخگو کردن ایران و توسعه همکاری با آلبانی برای تقویت امنیت سایبری تیرانا و تقویت رفتار مسوولانه دولتها در فضای سایبری تاکید کرد.

نخست‌وزیر آلبانی امروز ضمن مطرح کردن اتهام بی پایه و اساس علیه ایران، عنوان کرد که کشورش روابط خود را با ایران قطع کرده است. "ادی راما" تصریح کرد که این کشور در حال قطع روابط دیپلماتیک با ایران است و به دیپلمات های ایرانی و پرسنل سفارت ایران دستور داده است ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند. 

پیش از این، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که واشنگتن، ایران را مسئول حمله سایبری ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و عملیات هکری متعاقب آن به آلبانی می داند.

این مقام کاخ سفید افزود: طی هفته ها، دولت ایالات متحده در کنار شرکای بخش خصوصی برای حمایت از تلاش های آلبانی در جهت کاهش، بازیابی و بررسی حمله سایبری ۱۵ ژوئیه که داده های دولتی را از بین برد و خدمات دولت به مردم را مختل کرد، همکاری داشته است.

وی در ادامه این اتهام را مطرح کرد: ما دریافته ایم که دولت ایران این حمله سایبری بی ملاحظه و غیرمسئولانه را انجام داده و مسئول عملیات هکری و افشاگری بعد از آن است.

وی افزود: آمریکا قویا این حمله سایبری را محکوم می کند و همچون تیرانا خواستار پاسخگویی ایران برای این اتفاق سایبری بی سابقه است.

بعد از اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق، این گروهک به دستور آمریکا و با هماهنگی دیگر اعضای ناتو به آلبانی مهاجرت کرد تا بتواند از آنجا به جاسوسی و اقدامات خرابکارانه علیه مردم ایران ادامه دهد.

منافقین هر ساله اجلاسی را با دعوت از چهره های ضد ایرانی به تیرانا برگزار می‌کرد تا اینکه اجلاس امسال این سازمان بنا به دلایل امنیتی لغو شد.

وزارت امور خارجه ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان را بر اساس چنین ادعاهای بی پایه، اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آلبانی، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده مند کردن این حوزه، تأکید شده است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمارد.