گردشگر اروپایی درگفتگو با «توریسم آنلاین»: از تماشای شور و شوق نوروزی ایرانیها به وجد آمدم

ایرانی ها خون گرمند و با مهربانی با گردشگران رفتار می کنند. به محض روبه رو شدن با آنها لبخندی بر لبشان نقش می بندد

گردشگر اروپایی درگفتگو با «توریسم آنلاین»: از تماشای شور و شوق نوروزی ایرانیها به وجد آمدم

«ایرانی ها خون گرمند و با مهربانی با غریبه ها رفتار می کنند. به محض روبه رو شدن با آنها لبخندی بر لبشان نقش می بندد » این  را گردشگر سوییسی که در روز اول فروردین 1401با کمپر وارد شیراز شده می گوید. بانوی گردشگر اروپایی در گفتگوی کوتاه  با خبرنگار توریسم آنلاین به  شور و حال  نوروزی ایرانی ها اشاره کرد و گفت: دیدن تکاپوی ایرانی ها و رنگ و بوی نوروزی شهر برایم جذاب است .سال نو را به ایرانی ها شادباش می گویم و برایشان آرزوی موفقیت و شادی می کنم.

به گزارش توریسم آنلاین،  پس از دو سال محدودیت های کرونایی حضورگردشگران خارجی در ایران اتفاقی نیکو برای صنعت گردشگری است که در سال های اخیر بیش از هر صنف دیگری متضرر شده است. صدور روادید گردشگری ایران از اوایل سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری ویروس کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی، متوقف شد اما در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به دنبال مدیریت بیماری پس از گسترش روند واکسیناسیون عمومی با دستور رییس‌جمهور و مصوبه ستاد ملی کرونا، صدور این ویزا از سرگرفته شد. بدین ترتیب امکان ورود مجدد گردشگران خارجی به کشور فراهم و تبلیغ تورهای گردشگری ایران مجدداً در برنامه‌های بین‌المللی از سر گرفته شد.

هم زمان با رفع این محدودیت بلافاصله دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کار خود در راستای جذب گردشگران خارجی را مطابق روال از آبان ماه شروع کردند.

مطابق با سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی به 1.5 درصد در سال 1404 افزایش یابد، یعنی حدود 20میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی را سالانه به خود جذب کند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بیش از سه‌هزار میلیارد تومان در این صنعت با سهم حدودا 16 درصدی بخش دولتی و مابقی از بخش خصوصی است. همچنین، طبق سند چشم‌انداز، سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی باید به دو درصد در سال 1404 رشد یابد؛ به‌گونه‌ای که کشور ایران در سال 1404 سالانه نزدیک 30میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی، درآمد کسب کند. اما با روند کنونی، رسیدن به دو درصد از درآمد جهانی گردشگری در ایران بسیار سخت و شاید دست‌نیافتنی باشد؛ چراکه براساس آخرین آمارها، تا قبل از شیوع کرونا بالاترین رقم درآمد سالانه ایران از گردشگری 12میلیارد دلار بوده که این میزان معادل کمتر از یک درصد (دقیقا 0.8 درصد) از درآمد گردشگری جهان است.

ایران مقصدی جذاب و ارزان برای گردشگران خارجی است و امید می رود با کنترل شیوع پاندمی روند ورود گردشگران خارجی به ایران سرعت گرفته و صنعت گردشگری جانی دوباره بگیرد.