کشف چکش منحصر به فرد «ثور»

کشف چکش منحصر به فرد «ثور»

باستان‌شناسان در سوئد اثر تاریخی را کشف کرده‌اند که آن را طلسم «منحصر به فردی» توصیف می‌کنند که به شکل چکش «ثور» ساخته شده است.

به نقل از انشنت اوریجینز، دروغ‌های «لوکی»، نیزه «اودین» و چکش «ثور» از مشهورترین موارد در اساطیر اسکاندیناوی به شمار می‌روند و حالا باستان‌شناسان با کاوش در سوئد یک چکش «ثور»  تعلق به عصر وایکینگ‌ها کشف کرده‌اند.

این اثر تاریخی که در حقیقت یک طلسم است در روستایی واقع در جنوب سوئد کشف شده است. پیش‌تر چندین سکه نقره متعلق به روم باستان در همین محوطه باستانی کشف شده بود.

بر اساس گزارش «Sveriges Radio»، یکی از شبکه‌های رادیویی سوئد، این طلسم که با ظرافت به شکل چکشی به طول سه سانتی‌متر ساخته شده است به قرن دهم میلادی تعلق دارد.

در قسمت بالایی این چکش یک سوراخ کوچک ایجاد شده است تا امکان وصل کردن آن به نخ وجود داشته باشد. به همین دلیل باستان‌شناسان گمان می‌کنند این اثر تاریخی به عنوان یک طلسم محافظ از گردن آویخته می‌شد.

در اساطیر اسکاندیناوی، چکش «ثور»، سلاح قدرتمند «ثور» ایزد اساطیر اسکاندیناوی محسوب می‌شد که به او کمک می‌کرد تا از سرزمین «آزگارد» در مقابل غول‌ها محافظت کند. در واقع، در عصر وایکینگ‌ها این چکش نمادی از قدرت محافظت‌کننده محسوب می‌شد. با این حال از این اثر تاریخی به عنوان یک اثر «منحصر به فرد» یاد می‌شود، اما لازم به ذکر است که از اوایل قرن اول میلادی تاکنون صدها طلسم که به شکل چکش کوچک ساخته‌شده‌اند در سراسر اسکاندیناوی کشف شده است.

در حقیقت به این دلیل از این طلسم به عنوان اثر تاریخی «منحصر به فرد» یاد می‌شود که نخستین مورد کشف‌شده در شهرستان «هاللاند» کشور سوئد محسوب می‌شود.