کشف غیرمنتظره برای درمان بیماری مرموز و کشنده

کشف غیرمنتظره برای درمان بیماری مرموز و کشنده

واکسن جدیدی که با استفاده از فناوری مشابه واکسن کووید بیون‌تک-فایزر (BioNTech-Pfizer) ساخته شده است، امیدها را به درمان سرطان لوزالمعده افزایش داده است.

نتایج آزمایش‌های اولیه - که بر اساس نظریه (اسید ریبونوکلئیک پیام‌رسان) ام‌آران‌ای (mRNA) انجام شده و طوری طراحی شده است که از بازگشت غده‌ها پس از جراحی جلوگیری کند- نشان داد نیمی از بیماران دریافت‌کننده این واکسن بهبود یافتند و پس از ۱۸ ماه هم‌چنان سالم مانده‌اند.

این واکسن که ساخته محققان همکار شرکت داروسازی بیون‌تک (BioNTech) و شرکت آمریکایی ژنن‌تک (Genentech) است سرانجام امیدها را به یافتن روشی برای درمان کشنده‌ترین سرطان رایج در دنیا، که ظرف دو سال پس از تشخیص جان ۹۰ درصد بیماران را می‌گیرد، افزایش داده است.

نتایج تزریق آزمایشی این نوآوری، به سرپرستی دکتر وینود بالاچاندران از مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ (Memorial Sloan Kettering Cancer Centre) نیویورک، در کنفرانس انجمن تودینه‌شناسی بالینی آمریکا (American Society of Clinical Oncology) در شیکاگو ارائه شد.

آن‌ها نشان دادند واکسن‌ شخصی‌سازی‌شده می‌تواند دستگاه ایمنی را طوری آموزش دهد که یاخته‌های سرطانی در لوزالمعده را از بین ببرد.

در حال حاضر، آزمایش مشابهی در مورد سرطان روده بزرگ نیز در حال انجام است و مدرنا (Moderna)، یکی دیگر از تولیدکنندگان واکسن کووید، نیز در حال ساختن دارویی بر پایه ام‌آران‌ای برای سرطان و بیماری‌های خودایمنی است.

مرحله اول تزریق آزمایشی واکسن به بیماران سرطان لوزالمعده شامل ۱۶ بیمار بود که پس از عمل جراحی برداشتن غده، هشت دز واکسن وریدی به آن‌ها تزریق شد.

این واکسن‌ها با استفاده از کد ژنتیکی ام‌آران‌ای موجود در غده‌های هر شخص مخصوص خودش ساخته شده بود تا به یاخته‌ها بیاموزد پروتئین محرک واکنش دستگاه ایمنی بدن‌شان را بسازند.

با این روش بدن می‌تواند هرگونه یاخته سرطانی را به مثابه تهدید شناسایی کند و سپس یاخته‌های تی (T)، که نوعی یاخته گلبول سفید خون‌اند، آن‌ها را از بین می‌برند.

این واکسن در بدن نیمی از بیماران واکنش یاخته‌های تی را برانگیخت و سرطان همگی در طول این مطالعه بهبود یافت. از هشت بیمار باقی‌مانده که بدن آنان به واکسن واکنش نشان نداد، شش نفر فوت کردند یا شاهد بازگشت سرطان بودند.

بیون‌تک اعلام کرد نتایج اولیه نشان‌دهنده «روند ایمنی مطلوب و همچنین علائم امیدوارکننده‌ای از فعالیت بالینی» بود.

پروفسور اوزلم تورجی، از بنیانگذاران بیون‌تک و مدیر ارشد پزشکی این شرکت، گفت: «در حالی که فقط بدن کمتر از ۵ درصد بیماران به داروهای فعلی واکنش نشان می‌دهد، پی‌دی‌ای‌سی-سرطان مجاری لوزالمعده (PDAC) از سرطان‌هایی است که نیاز به بیشترین توجه پزشکی را داشته اما این امر محقق نشده است.»

«ما متعهدیم با استفاده از پژوهش‌های درازمدت خود در زمینه واکسن‌شناسی سرطان به استقبال این چالش برویم و تلاش می‌کنیم به پیشرفت‌های بزرگی در درمان چنین غده‌هایی که سخت درمان می‌شوند برسیم.»

«نتایج مرحله اول این تحقیق دلگرم‌کننده بوده است و مشتاقانه منتظر بررسی بیشتر این نتایج اولیه در تحقیقی هستیم که نمونه تصادفی بزرگ‌تری داشته باشد.»

دکتر بالاچاندران افزود: «برخلاف دیگر روش‌های ایمنی‌درمانی، به نظر می‌رسد این واکسن‌های ام‌آران‌ای توانایی تحریک واکنش دستگاه ایمنی را در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده داشته باشند.»

«پس در این مورد و با به دست آمدن این نتایج اولیه‌ بسیار هیجان‌زده‌ایم، نتایجی که نشان می‌دهد اگر واکنش ایمنی داشته باشیم شاید نتیجه بهتری هم بگیریم.»