کشت گیاهان دارویی در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد حیاتی است

با این کار، تعادل بین بهره بردار و مرتع ایجاد می شود

کشت گیاهان دارویی در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد حیاتی است
درآمد کشاورزان در این مناطق، از آبان تا اردیبهشت هر سال، به دلیل کاهش تنوع و حجم کشت، بشدت کاهش می یابد

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت گیاهان دارویی برای مناطق سردسیری استان حیاتی است چرا که درآمد کشاورزان در این مناطق، از آبان تا اردیبهشت هر سال، به دلیل کاهش تنوع و حجم کشت، بشدت کاهش می یابد.

نصرت الله حیدرپور افزود: در این فاصله هفت ماهه از سال، هیچ درآمد کشاورزی در فضای باز در این مناطق سردسیری استان نداریم و کشاورزان در این فاصله چند ماهه ارتزاقی ندارند و درآمد آنها نسبت به کشاورزان گرمسیری استان، کمتر است.

حیدرپور با اشاره به راه حل های این مشکل تصریح کرد: دو راه پیش رو داریم یا اینکه در مناطق سردسیری استان گلخانه ها فعال شود که با توجه به محدودیت ها برای همه قابل اجرا نیست و دوم اینکه از فضای باز (مراتع) در زمان مناسب استفاده شود.

وی یادآور شد: در استان ما تعداد بهره برداران نسبت به سطح زیرکشت محصولات زراعی به خصوص در مناطق سردسیری زیاد بوده و اراضی روز به روز کوچکتر می شوند اگرچه در مناطق سردسیری وضعیت نسبت زمین به بهره بردار، در مقابل مناطق گرمسیری استان، بحرانی تر است.

حیدرپور به ظرفیت های استان اشاره کرد و گفت: استان ۲ هزار و ۲۰۰گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی دارد، گیاهانی که اگر سرمایه‌ها به سوی آنها سوق داده شود، می‌توانند توسعه و بهبود شرایط اقتصادی را برای استان به ارمغان آورند.

این کارشناس کشاورزی، توسعه و گسترش کشت گیاهان دارویی به خصوص در مناطق سردسیری استان را منوط به انجام مُمَیزی در مناطق سردسیری دانست و تاکید کرد : لازم است در ابتدای کار، مُمَیزی در مناطق سردسیری را به رسمیت بشناسیم که پس از ممیزی کردن، بهره برداران نیز مشخص می شوند.

حیدرپور انجام و اهمیت ممیزی را یک اقدام جمعی دانست و تصریح کرد: با این کار، تعادل بین بهره بردار و مرتع ایجاد می شود و همینطور براساس شرایط و ظرفیت های هر منطقه، کشت گونه های مختلف گیاهان دنبال می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، وجود دارد که افزون بر ۴۰۰ تا از آنها گیاهان دارویی است.