کاهش تولید گندم خُنج به دلیل خشکسالی

کاهش تولید گندم خُنج به دلیل خشکسالی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خُنج در استان فارس اعلام کرد که به دلیل تداوم خشکسالی، گندم کشت شده در کل مزارع دیم این شهرستان از بین رفته است.

علی علیپور یکشنبه ۱۲ تیر به خبرنگاران گفت: امسال ۳۲۰۰ هکتار گندم دیم و ۴۵۰۰ هکتار گندم آبی در این شهرستان کاشت شده بود.

علیپور اضافه کرد که متاسفانه به دلیل تداوم خشکسالی، گندم کاشت شده در حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی آبی و کل مزارع دیم شهرستان خُنج، از بین رفته است.

او با بیان اینکه ارقام کشت شده در اکثر مزارع سیروان، برات، سارنگ، مهرگان و تیرگان بوده است، گفت: برداشت مزارع گندم این شهرستان با استفاده از ۲ دستگاه کمباین بومی و ۳۰ دستگاه کمباین غیربومی انجام شده است.

علیپور با بیان اینکه برداشت گندم در شهرستان خُنج از اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود و تا نیمه اول خرداد ادامه دارد، افزود: با تلاش کشاورزان و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی علی رغم تداوم خشکسالی خوشبختانه میزان عملکرد در واحد سطح در بعضی از مزارع قریب به ۹ تن در هکتار است و این یک اقدام انگیزشی بین کشاورزان برای افزایش بهره‌وری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای دو مرکز خرید است که با توجه به اینکه فروش گندم به دلالان تخلف و خروج بدون مجوز گندم ازشهرستان کنترل می‌شود از کشاورزان در خواست کرد با توجه به موارد فوق، نسبت به تحویل گندم مازاد بر مصرفشان، به مراکز خرید همکاری و مساعدت لازم با مجموعه شهرستان داشته باشند.