کانال‌های آب، جذاب و خطرناک

کانال‌های آب، جذاب و خطرناک

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: کانال‌های آب یکی از منابع جذاب و خطرناک برای شنا هستند.

فتح اله حاجیانی افزود: بسیاری از جوانان در تابستان به دلیل گرم شدن هوا، خنک و شفاف بودن آب کانال فریب ظاهر امن و بی‌خطر آن را خورده و بدون توجه به جریان تند آب، شیب کانال‌ها و خطرات جانبی آن با شنا کردن در آن‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: کانال‌های آبیاری برای انتقال آب کشاورزی طراحی و ساخته‌ شده‌اند و به‌هیچ‌وجه نباید مورد استفاده تفریحی قرار گیرند.

حاجیانی همچنین اظهار کرد: علت حادثه‌خیزتر بودن کانال‌های آب و رودخانه‌ها از دریا و دریاچه این است که در کنار آن‌ها عوامل غریق نجات وجود ندارند تا فرد سقوط کرده در آب یا شناگر در حال غرق شدن را نجات دهند.

این کارشناس تأکید کرد: در کانال‌های آبیاری به علت جریان سریع آب و لغزنده بودم کف کانال‌ها به علت وجود جلبک‌ها؛ کف کانال محل مناسبی برای شنا کردن نیست.

وی گفت: متأسفانه هرساله با شروع فصل گرما ما شاهد غرق‌شدگی کودکان و جوانان در کانال‌های آبیاری کشاورزی هستیم.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: سرعت آب در یک کانال باریک به قدری زیاد است که می‌تواند شما را از پا در بیاورد، حتی اگر آب 30 سانتی‌متر عمق داشته باشد سرعت آب باعث می‌شود تعادل خود را از دست بدهید و آب شما را با خود ببرد.

حاجیانی تصریح کرد: حتی کانال‌های خشک نیز امن نیستند زیرا ممکن است هر لحظه آب آن‌ها آزاد شود و آن وقت فرد راهی برای رهایی از آب نداشته باشد.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص شنا در کانال‌های آبیاری خاطرنشان کرد: علاوه بر جریان‌های سریع آب در کانال‌ها، کانال‌های آبیاری ممکن است در زیر خود دارای گل‌ولای باشند که حتی می‌تواند شناگران قوی را به زیرآب بکشد.