کاغذبازی با شهربازی!‏

گزارشی از دلایل تاخیر در آغاز پروژه ساخت شهربازی بوستان آزادی شیراز

کاغذبازی با شهربازی!‏
شهربازی پارک آزادی شاید در نیمه دوم سال 1402 افتتاح شود

فاطمه مقدم/ پاییز سال پیش، خزان یکی از خاطره انگیزترین شهربازی های شیراز بود. شهربازی بوستان آزادی که کوچک و بزرگ و ‏پیر و جوان می‌توانستند در آن سرگرم شوند و لذت ببرند. از این شهربازی، از دهه پنجاهی ها تا ده هشتادی ها خاطره دارند. خاطره های پررنگ ‏عصرهای جمعه که تا آخر شب را همراه خانواده یا دوستان، در شهربازی پارک شهر می گذراندیم و آخرش هم با خوردن بستنی شیرین و خنک و دلچسب تمام می شد. سال پیش شهربازی بوستان ‏آزادی در سکوت جمع شد و در اواخر بهار امسال قرار بود مزایده ای برای سپردن ساخت شهربازی جدید در این بوستان به سرمایه گذار انجام شود تا کار ساخت این شهربازی نوستالژی هر چه زودتر آغاز شود. حال شش ماه از آن وعده برگزاری مزایده گذشته و هنوز نه تنها مزایده برگزار نشده بلکه گویا کارهای اولیه ای چون تایید طراحی و جانمایی وسایل بازی نیز صورت نگرفته و از شهربازی آزادی محوطه‌ای آسفالت و بی درخت باقی مانده است. ‏

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شواری ششم اسلامی شهر شیراز : از تاخیر زیاد در برگزاری مزایده ساخت شهربازی آزادی گله مندیم

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شواری ششم اسلامی شهر شیراز ‏ درباره دلایل وقفه در شروع ساخت شهربازی بوستان آزادی گفت: برای احداث شهربازی آزادی تفاهم نامه ای با شرکتی که سابقه اجرایی دارد منعقد شده و قرار است با برآورد اجرا و ارائه طرح، کار ساخت شهربازی را به صورت مشارکتی با شهرداری در این بوستان یا یکی دیگر از پارک ها آغاز کند ولی این غیر از برگزاری مزایده و فراخوان سرمایه گذار است. زیرا برگزاری آن مزایده هنوز اجرا نشده است.

رضا محمدیان ‏با اشاره به سابقه شرکتی که برای احداث شهربازی با آن توافق نامه امضا شده بیان کرد: این شرکت که در تهران مستقر است سابقه خوبی در اجرای شهربازی ها در نقاط مختلف کشور دارد و بناست ظرف یکی دو ماه آینده بسته پیشنهادی اجرایی و نحوه مشارکت با شهرداری را ارائه دهد اما از آنجا که فقط یک سرمایه گذار برای احداث شهربازی وجود دارد برگزاری مزایده همچنان در دستور کار است تا اگر سرمایه گذار دیگری نیز وجود دارد برای ساخت دیگر شهربازی های مورد نیاز شیراز انتخاب شود. این سرمایه گذار که تفاهم نامه با او پیش رفته تنها برای اجرای شهربازی با بسته سرمایه گذاری 70 -80 میلیارد تومانی آمادگی دارد حال آنکه شهربازی بزرگ شیراز حداقل 400 میلیارد تومان سرمایه لازم دارد که باید به سرمایه گذاران دیگر سپرده شود. این عضو شورای شهر در پایان از تاخیر بسیار در برگزاری فراخوان مزایده گله کرد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز: هنوز نه طراحی شهربازی مشخص شده و نه جانمایی مکان آن

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری شیراز ‏نیز با اشاره به اینکه یک سرمایه گذار برای ساخت شهربازی بوستان آزادی با شهرداری تفاهم نامه امضا کرده اما احتمالا نتواند کارش را در این بوستان انجام دهد و باید برای ساخت شهربازی در نقطه دیگری از شهر از او استفاده شود، گفت: این سرمایه گذار به سبب اعتراض همسایگان بوستان آزادی و رای دادستانی مبنی بر مزاحمت شهربازی برای همسایگان و در نهایت تصمیم سازمان سیما و منظر برای اجرای پارک بازی تنها ویژه سنین کودکان نگران آن است پس از انکه ساخت شهربازی به پایان رسید با ممانعت همسایه ها روبرو شود. از این رو پیشنهادش این است که قسمتی از فضای سبز بوستان آزادی را تخریب کند تا شهربازی را از جای قبلی آن که موجب آزار و شکایت همسایگان همجوار بود به بخش میانی بوستان آزادی منتقل کند که این عملی نیست و شهرداری با انجام این کار موافق نیست.

حمیدرضا اسماعیلی با تاکید بر اینکه شهربازی بوستان آزادی این سرمایه گذار بالقوه را دارد، افزود: باید سازمان سیما و منظر درباره مکان یابی شهربازی نظر قطعی خود را اعلام کند تا تکلیف روشن شود که آیا سرمایه گذار مایل است اینجا کار کند یا خیر؟ در غیر این صورت ما فراخوان می دهیم تا سرمایه گذار جدیدی پیدا شود.

این مسئول شهرداری با اشاره به اینکه ما انتهای خط سرمایه گذاری هستیم و باید کار کارشناسی توسط مسئولین مربوطه در سازمان منظر و فضای سبز انجام شود، اظهار داشت: باید هرچه زودتر جانمایی مکان شهربازی توسط سازمان سیما و منظر تایید شود و طراحی دقیق و وسایل بازی مورد نیاز مشخص گردد. بعد طرح به ما داده شود تا بتوانیم بر اساس طراحی و نیازها فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی بدهیم. اما هنوز نه طراحی به ما داده شده و نه جانمایی مکان شهربازی مشخص و تایید شده است. اگر سازمان سیما و فضای سبز با تغییر جای شهربازی به بخش میانی بوستان آزادی موافق باشد همین سرمایه گذاری که با او توافق نامه داریم آمادگی کامل برای ساخت شهربازی بوستان آزادی را دارد.

رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شیراز: منتظر تایید طراحی شهربازی توسط اداره استاندارد هستیم

رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شیراز درباره دلایل برگزار نشدن مزایده و آغاز به ساخت شهربازی بوستان آزادی بیان کرد: فرایند طراحی و اخذ استانداردها و مذاکره با سرمایه گذاران شهربازی را تقریبا انجام دادیم و از ابتدا هم قول دادیم که شهربازی سال 1402 افتتاح شود آن هم در ابتدای نیمه دوم سال.

روح الله ‏مظفری ‏با اشاره به همجواری پارک با خانه های مسکونی گفت: شهربازی قرار است برای رده سنی کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود و البته دستگاه های بازی که سرو صدای زیادی ندارند در شهربازی کار گذاشته خواهد شد.

مظفری با اشاره به اینکه طراحی شهربازی کاملا انجام شده و جانمایی وسایل بازی نیز مشخص شده است، افزود: این مراحل مختلف کار انجام شده است اما اداره استاندارد باید این طراحی و جانمایی دستگاه ها را تایید کند تا بعد بتوانیم طرح کامل و بسته شده ای را به مزایده بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه همه کارهای اجرای شهربازی دست یک ارگان نیست از این رو کارهای مقدماتی آن کمی طول می کشد افزود: شهربازی مکانی است که با جان و سلامت مردم در ارتباط است حساسیت روی آن زیاد است و از این رو باید همه مراحل آن درست طی شود. اداره استاندارد نیز ضوابطی دارد و ما منتظر تایید اداره کل استاندارد هستیم زمانی که اداره استاندارد طرح را تایید کند مزایده نهایی برای واگذاری ساخت شهربازی به سرمایه گذار برگزار خواهد شد. در نهایت امیدواریم با سپردن ساخت این شهربازی به سرمایه گذاری مطمئن بتوانیم شهربازی خوب و استاندارد و مدرنی برای مردم شیراز فراهم کنیم.