کاش میشد همیشه کودک بود

کاش میشد همیشه کودک بود

شانزدهم مهرماه (8 اکتبر) در برخی نقاط دنیا از جمله ایران روز جهانی کودک است. کودکان ، سرمایه های آینده جامعه هستند و برای رشد و بالندگی خود ، حقوقی دارند که باید خانواده و جامعه ب این حقوق را به خوبی بشناسند. روز جهانی کودک فرصتی برای یادآوری جایگاه حقوق کودکان و نوجوانان و ورود به جهان آنها است. روز جهانی کودک اولین بار توسط ایالات متحده در سال 1954 معرفی و پایه گذاری شد. بر اساس مصوبه ی جهانی سازمان ملل ، کشورهای مختلف یک روز را به نام کودک انتخاب کرده و همه ساله آن روز را با هدف توجه دادن جامعه به مسایل کودک جشن می گیرند.  

تاریخچه روز جهانی کودک
تاریخچه روز جهانی کودک ، به طور رسمی به سال های پس از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. اما ایده برگزاری روز جهانی کودک ، به «کنفرانس جهانی برای رفاه کودکان» که بین نمایندگان 54 کشور در ماه اوت سال 1925 در ژنو برگزار شد ، تا منشوری در دفاع از حقوق کودکان تصویب کنند ، باز می گردد.
به طور رسمی تاریخچه روز جهانی کودک ، به سال های پس از جنگ جهانی دوم بر می گردد. در سال 1952سازمان آمریکایی برای رفاه کودکان ، سازمان ملل متحد را فراخواند تا روزی را به عنوان روز جهانی کودک برگزار کند. چنانچه در نم نمک می خوانید سازمان ملل متحد این پیشنهاد را پذیرفت و در تاریخ 21 سپتامبر 1954، در جریان نهمین مجمع عمومی سازمان ملل این مجمع به صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ماموریت داد تا یک روز در سال را به مناسبت روز جهانی کودک برگزار کند.20 نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نامگذاری شده است.


اهداف برگزاری روز جهانی کودک
اهدافی برای تعیین این روز وجود داشت که شامل تشویق کردن کودکان در همه نژاد ها ، جمعیت ها و مذهب ها بود تا زمان بیشتری را در کنار هم سپری کنند ، یکدیگر را بشناسند و تفاوت های هم را محترم بشمارند. همچنین دولتمردان را در سراسر جهان سوق می داد که توجه بیشتری به رفاه و شادکامی کوچکترین  شهروندان خود داشته باشند.
یکی دیگر از اهداف مهم این بود که همه کودکان بتوانند به تحصیلات دسترسی داشته باشند و به مدرسه بروند. افزایش آرامش و احترام و رفع نگرانی محیطی برای کودکان نیز جزء اهداف روز جهانی کودک محسوب می شود.
روز جهانی کودک در کشورهای مختلف و در ایران
روز جهانی کودک در حدود 50 کشور جهان در تاریخ اول ژوئن جشن گرفته می شود اما این روز از سوی یونیسف 20 نوامبر تعیین شده است. اگر چه روز جهانی کودک در تاریخ 20 نوامبر است اما هر کشوری که در این فستیوال ها شرکت می کند ، تاریخ مخصوص به خودش را جدا از هدف اصلی دارد. مثلا در کشور کوبا روز کودک در تاریخ 23 دسامبر است ، یعنی سومین یکشنبه ماه جولای؛ و در لهستان اول ماه ژوئن به این روز اختصاص داده شده است.
روز کودک در نیوزلند در اولین یکشنبه ماه مارچ ، تایوان و هنگ گنگ چهارم آوریل ، بنگلادش 17 مارچ ، فلسطین پنجم آوریل ، ترکیه 23 آوریل ، کره جنوبی و ژاپن پنجم مِی ، اسپانیا و انگلیس دومین یکشنبه ماه مِی برگزار می شود.


روز جهانی دیگری برای کودکان در ایران
در ایران نیز روز 9 اکتبر به عنوان روز جهانی کودک طی جلسه ای بین نمایندگان وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی دیگر از نهادها تشکیل و در نهایت ، اعلام شد اما در ادامه این تاریخ ، به 8 اکتبر برابر با 16 مهرماه تغییر یافت.تصمیم این گروه به دفتر یونیسف در ایران اطلاع و به عنوان روز جهانی کودک در ایران به رسمیت شناخته شد و بعد از تصویب شورای فرهنگ عمومی این روز به تقویم رسمی کشور اضافه شد.
پیمان نامه جهانی حقوق کودک
پیمان نامه حقوق کودکان سازمان ملل در تاریخ 20 نوامبر 1989، تصویب شد که در آن حق تامین نیازهای اساسی کودکان در قوانین بین الملل تصریح شده است.تاکنون 193 کشور این سند را امضا کرده اند و در 140 کشور اجرا می شود.
محتوای پیمان نامه حقوق کودک
این پیمان نامه همه ی افراد زیر 18 سال را کودک می شمرد و آورده است که کودکان سراسر جهان ازحقوقی برخوردارند و این حقوق باید در سراسر جهان رعایت شود. حقوق کودکان در این پیمان نامه بر چهار اصل کلی «حق رفتار عادلانه» ، «اولویت رفاه کودکان» ، «حق زندگی و پیشرفت» و «احترام به نظر کودکان» استوار است.
نباید بین کودکان تبعیض قائل شد.
زمان تصمیم گیری در رابطه با کودکان باید منافع آنان در نظر گرفته شود.
کودکان حق حیات رشد دارند.
کودکان حق ابراز آزادانه عقاید و نظرات خود را دارند و این نظرات باید مورد توجه قرار بگیرند.
همچنین این پیمان نامه شرکت کودکان در درگیری های مسلحانه ، تجارت کودکان ، استفاده ی جنسی از کودکان و تصویربرداری جنسی از آنان (پورنوگرافی کودکان) را ممنوع اعلام کرد.