کارگردان اهل استان فارس برنده سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر شد

کارگردان اهل استان فارس برنده سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر شد

دو برادر اهل ممسنی، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شدند.

هیات داوران بخش فیلم مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر، از میان نامزدهای این دوره از جشنواره، فیلم مستند احتضار به کارگردانی حجت‌الله طاهری و تهیه‌کنندگی حجت و عبدالخالق طاهری را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند دانستند.

مستند احتضار، با داستان فعالیت‌های زیست محیطی ساخته شده و روایت زندگی یک دوست‌دار محیط زیست است که در کنار نگهداری از پدر بیمارش، برای طبیعت رو به مرگ زاگرس، در کنار کارکنان منابع طبیعی تلاش می‌کند و مشکلات و اتفاق هایی که برای او در این مسیر می افتد باعث شده تا این مستند جذاب، موفق به دریافت سیمرغ بلورین شود.

گفتنی است، مستند احتضار تهیه شده در شبکه استانی دنا و به سفارش سیمای استان‌ها در سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ ساخته شده است.

تهیه کننده و کارگردان این مستند، دو برادر اهل ممسنی و از هنرمندان مطرح این شهرستان هستند که سال‌ها در عرصه محیط زیست فعالیت می‌کنند و صاحب بخشی از شناسنامه هنری این دیار می‌باشند.

عبدالخالق طاهری گفت: با توجه به اهمیت زاگرس و مشکلاتی که در سال‌های اخیر به واسطه فقر و پناه بردن مردم به سوء استفاده از جنگل و قاچاق چوب و تولید ذغال و... دامن‌گیر طبیعت این خطه از میهنمان شده است و ضرورت پرداختن به زندگی حامیان طبیعت، این اثر نیز در ادامه تولیدات سابق ما در این موضوع، ساخته شد.

وی افزود: ۹۰درصد این فیلم در ممسنی و ۱۰ درصد دیگر کار نیز در منطقه دیشموک کهگلویه ضبط شده است.

طاهری گفت: تولید این اثر بیش از دو سال به طول انجامید و با توجه به پیشینه تولیدات ما و پیشنهاد سیمای مرکز استان‌ها و شناختی که از منطقه داشتیم، شبکه دنا را انتخاب کردیم و این اثر بر اساس یک داستان واقعی موازی، یعنی مرگ زاگرس و مشکلات یک حامی طبیعت که هم‌زمان‌ با بیماری پدر نیز دست و پنجه نرم می‌کند، تولید شد.

عبدالخالق طاهری در ادامه از تولید چند اثر کشوری، به سفارش سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی خبر داد و گفت: امیدواریم این تولیدات بتواند گامی موثر در کاهش مشکلات زیست محیطی و حفاظت از جنگل‌ها و منابع ملی بردارد.

طاهری در پایان بیان داشت: این مستند ۷۵ دقیقه‌ای، از بین ۱۲ اثر منتخب و ۳ نامزد سیمرغ بلورین، موفق به دریافت این جایزه در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.