کارخانه سیمان از شیراز می رود

ابطال مجوز معادن غرب شیراز

کارخانه سیمان  از شیراز می رود

مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست فارس از ابطال کل مجوزها و محدود شدن فعالیت معادن شن و ماسه در غرب شیراز و نهایی شدن بحث انتقال این معادن خبر داد.

حمید ظهرابی چهارشنبه ۱۷ فروردین در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، با اشاره به اینکه طی ۲.۵ سال تصدی مسئولیت در این اداره کل، که بخشی از آن نیز به دلیل شیوع کرونا، دچار محدودیت‌هایی بود، اقداماتی دنبال شده است، مهمترین چالش امروز استان را آب و خشکیدن تالاب‌های فارس ذکر کرد.

ظهرابی گفت: از ۱۳ تالاب ثبت شده استان فارس، طبق آخرین آمار تنها حدود ۱.۵ تالاب جان دارد و بقیه خشک شده است؛ این یکی از تبعاتی بود که فارس برای تامین امنیت غذایی کشور متحمل شد.

او با اشاره به فعال بودن و بازنگری در ستاد احیای تالاب های فارس در سالهای اخیر، از همراه کردن دانشگاه تهران با دانشگاه شیراز در راستای انجام اقدامات علم پایه در این راستا خبر داد و با بیان اینکه برنامه جامع مدیریت تالاب‌ها مراحل نهایی را طی می‌کند و حریم و بستر همه تالاب‌های استان مشخص شده است، اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته با همراهی استانداری و سایر دستگاه‌ها، حق آبه تالاب بختگان احیاء شد.

ظهرابی با بیان اینکه حق آبه بختگان با مشارکت مردم و جوامع محلی خصوصا کشاورزان به شکل کامل به تالاب رسید، افزود: امسال با توجه به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و کمبود شدید منابع آبی در حوزه مذکور، همچنان امیدوار هستیم که با همراهی استانداری، حق آبه تالاب بختگان رهاسازی شود.

او از آماده شدن تفاهمنامه‌ای با استانداری در راستای مشخص شدن تکالیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به محیط زیست خبر داد و با بیان اینکه دکتر ایمانیه جزو معدود استاندارانی‌ست که قلبا به محیط زیست اعتقاد دارد، گفت: براساس دستور استاندار فارس، دستگاه‌ها مکلف به اجرای راهکارهایی برای تغییر شیوه معیشتی وابسته به آب و الگوسازی برای کاهش وابستگی به آب جوامع محلی به تالاب‌ها شده‌اند.

ظهرابی از بازپس گیری حدود ۱۰۰۰ هکتار اراضی تصرف شده محیط زیستی در فارس طی ۲ سال گذشته به عنوان یک اقدام خوب یاد و اضافه کرد: با هماهنگی‌های قضایی و مالی انجام شده، دستور قانونی برای تخریب ۲۵۰ باغ ویلا در فارس صادر شده است.

او همچنین با اشاره به ثمربخش بودن اقدامات در کاهش بوی نامطبوع جنوب و شرق شیراز در محدوده فرودگاه، بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز شرک صنعتی نتوانسته فاضلاب صنعتی را مدیریت کند و بخشی از فاضلاب شهری به شکل روان آب جاری است، رفع کامل بوی بد در محدوده شرق و جنوب شرقی شیراز نیازمند اقدامات نهایی خواهد بود.

ظهرابی بحث انتقال صنایع آلاینده را یکی دیگر از مباحث جدی دنبال شده دانست و با اشاره به اینکه انتقال کارخانه پشم شیشه از شیراز قرار بود تا انتهای اردیبهشت نهایی شود، اظهار کرد: کارخانه سیمان هم قول داده که تا ۱۴۰۲ به شکل کامل از شیراز برود.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست فارس، به ابطال مجوز ۲۲ معدن فعال غرب شیراز اشاره و اضافه کرد: مجوز واحدهای تولید شن و ماسه واقع در غرب شیراز دیگر تمدید نمی‌شود و تنها مجوز برداشت سالانه به آنها داده خواهد شد تا همه آنها جابه جا شوند.

در این مراسم که با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست و معاون استانداری فارس برگزار شد، ضمن قدردانی از حمید ظهرابی، عطا پورشیرزاد به عنوان مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست فارس، معرفی شد.