کاخ سفید: تهدیدهای پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای را جدی می‌گیریم

کاخ سفید: تهدیدهای پوتین برای استفاده از سلاح هسته‌ای را جدی می‌گیریم
نگرانی ها از احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای در روزهای اخیر دو چندان شده است

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به سی ان ان اعلام کرد که ایالات متحده وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا را از نزدیک زیر نظر دارد.

این مقام کاخ سفید در عین حال گفت آمریکا اگرچه هنوز تحولی که موضع استراتژیک وی را تغییر بدهد رصد نکرده است، اما تهدیدهای استفاده از سلاح هسته ای را جدی می گیرد.

این در حالی است که نگرانی ها از احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای در روزهای اخیر با توجه به سخنان پوتین دو چندان شده است.

تارنمای هیل با واکاوی اظهارنظرهای این هفته آمریکایی‌ها در مورد تهدید مسکو، نوشت که مقام‌های واشنگتن از تهدید اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای استفاده از جنگ افزار هسته‌ای دستپاچه شده‌اند.

تارنمای خبری هیل درباره سخنرانی پوتین در مراسم الحاق ۴ منطقه از اوکراین به خاک روسیه، اینگونه تشریح کرد: مقام‌های سابق و فعلی آمریکا  گفته‌اند که گرچه هیچکس در روسیه نمی‌تواند جلوی پوتین را برای استقرار جنگ افزارهای هسته‌ای بگیرد، چنین اقدامی می‌تواند با یک واکنش فاجعه بار از آمریکا و ناتو مواجه شود.

این تارنما در ادامه به اظهار نظر مقام‌های آمریکایی و نگرانی آنها نسبت به تهدید پوتین اشاره کرد و نقل قول‌هایی از آنها که با شبکه‌های خبری طی چند روز اخیر صورت گرفته، آورده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: آشکار بگویم که فرد تصمیم گیرنده در این باره یک نفر است. هیچ مانعی برای پوتین وجود ندارد. درست همان گونه که پوتین تصمیم غیرمسئولانه تهاجم به اوکراین را گرفت، ممکن است تصمیم دیگری نیز بگیرد.

وی با توجه به تهدید هسته‌ای رئیس جمهوری روسیه افزود که تاکنون نشانه‌ای از اینکه پوتین چنین تصمیمی گرفته باشد، مشاهده نکرده است.

اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز به شبکه سی‌بی‌اس گفت: پوتین پس از چندین شکست در میدان جنگ و ناامیدی داخلی نسبت به بسیج بخشی از نیروها، تحت فشار شدیدی است. وی افزود: فکر می‌کنم پیام این باشد؛ اگر از جنگ افزار استفاده کنی، یک سلاح خودکشی است. پاسخ از سوی ناتو و آمریکا لزوما نباید هسته‌ای باشد.

تارنمای هیل پس از اشاره به اظهارات این دو مقام آمریکایی، ادامه داد: مقام‌های کی‌یف و واشنگتن اعلام کردند که تهدید پوتین را جدی گرفتند اما آنها را از مبارزه برای عقب راندن روسیه از مناطقی که الحاق کرده، بازنمی‌دارد.

کارشناسان با اشاره به فراخوان ۳۰۰ هزار نیروی روسی، بیان کردند که تجدید قوای نیروهای کمتر آموزش دیده بعید است که روند جنگ را تغییر دهد و اگر روسیه متحمل تلفات هزینه بر شود، پوتین می‌تواند به صورت تدریجی خطرناک شود.