چوب حراج به جنگل‌های استان فارس

سریال پرتکرار قاچاق چوب ادامه دارد

چوب حراج به جنگل‌های استان فارس

این روزها قاچاق چوب به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها تبدیل شده در استان فارس تبدیل شده که اگر روند رو به افزایش به خود گیرد باید شاهد خواندن غزل‌ خداحافظی برای جنگل‌های این استان باشیم.

بی رحمانه بر ریشه می‌زنند چنان که عقده هزار ساله قرار است سر باز کند. چشم‌ها را بسته و تبر را تا عمق نفس‌های درخت پیش می‌برند غافل از اینکه با خم شدن قامت هر درخت، نفس آدمی هم به شماره می‌افتد.چند سالی است که دلالان که نفوذشان پیش از این تا بازار و دلار و ارز بود به جنگل هم پا نهاده و ردپایشان ویرانی هوا و آسمان و زمین و... را هموارتر کرده است.

انگار ماجرای غم‌انگیز قطع درختان تمامی ندارد، سریالی وحشتناک و غم‌انگیز که نه تنها چوب را که حیات آدمی را به بهانه تجارت به تاراج می‌برند و چوب حراج پای جان می‌گذارند. ماجرایی که تمامی ندارد شمال و جنوب هم ندارد. در کمین سرمایه ملی نشسته و با تبر به هدف می‌زنند.

غم خشکسالی کم بود، همان درختانی هم مانده را جمع و شبانه وارد گلوگاه‌ها می‌کنند، انگار که اتفاقی نیفتاده باشد نظارتی نمی‌شود و وقتی کار از کار گذشت سراغ متخلفی می‌روند که با پول‌های انباشته شده حاصل از این کار، گذران زندگی می‌کند.

 چوب‌های فلک زده‌ای که  توسط دلالان به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند، یا برای تولید زغال استفاده شده و یا در کوره‌های صنعتی و سنتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 گاهی هم به علت کمبود نهاده‌های دامی، چوب‌های برش خورده را با خوراک دام مخلوط می‌کنند تا صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و این وسط تنها دامدار، کشاورز و مردم ضرر می‌کنند.  کامیون‌ها هر روز بار خود را می‌بندند و مهمترین سرمایه روستا را خارج می‌کنند و این مرگ طبیعی طبیعت است.

نهاد‌های نظارتی و انتظامی  با توجه به اهمیت حفظ و حفاظت از عرصه‌های جنگی و مرتعی و انتقال این میراث به آیندگان بار‌ها از مردم خواسته‌اند که در صورت مشاهده حمل ویا دپو هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی غیر مجاز از سوی افراد فرصت طلب و سودجو، موضوع را به شماره‌های 139 یا 1504 یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

 بیست و پنجم مردادماه امسال بود که ابراهیم شهسواری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جهرم از کشف و ضبط 3 تن چوب جنگلی بلوط قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر فعالیت کوره‌های زغالی در منطقه سیمکان این شهرستان بلافاصله مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی با دستور مقامات قضایی و همکاری یگان امداد نیروی انتظامی و پاسگاه دوزه به محل اعزام و موفق به کشف و ضبط این محموله شدند.

وی گفت: متخلف با خرید چوب‌های جنگلی غیرمجاز از قاچاقچیان چوب اقدام به دپو و سپس تولید ذغال می‌کرد که به دام افتاد.

شهسواری افزود: مبارزه و جلوگیری از قاچاق چوب غیر مجاز، برقراری ایست‌های بازرسی و گشت‌های شبانه، سرکشی از کوره‌ها، بازرسی از محل دپو چوب‌ها در مناطق حساس از جمله اقدامات انجام گرفته در جهت جلوگیری از قاچاق چوب‌های جنگلی است.

  جریمه 26 میلیارد ریالی متخلفان چوب در فارس  

غلامرضا سالاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس  اظهار داشت: براساس قانون، حمل چوب، هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی ممنوع است و مرتکبین برابر با قانون مجازات قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی از رسیدگی به 97 پرونده قاچاق چوب و هیزم در شعب تعزیرات حکومتی استان خبر داد و اظهار داشت: متخلفان این پرونده‌ها به پرداخت جریمه نقدی به میزان 26 میلیارد ریال در حق دولت محکوم شده اند و چوب‌های مکشوفه نیز برابر قانون ضبط شده است.

این مسئول با اشاره به اهمیت صیانت از جنگل‌ها و حفظ و نگهداری از این منابع ارزشمند افزود: با همکاری مشترک دستگاه‌های متولی و قاطعیت تعزیرات حکومتی استان در رسیدگی به پرونده‌ها شاهد کاهش نسبی اینگونه اقدامات مخرب هستیم به نحوی که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال جاری به نسبت مشابه پارسال کمتر بوده است.

سالاری ادامه داد: در راستای برخورد قاطع با قاچاقچیان چوب و هیزم، ترتیبی اتخاذ شده تا پرونده‌های مرتبط، به شعب ویژه‌ای ارجاع شود و با تسریع در رسیدگی و اعمال مجازات‌های اشد برای متخلفین، شاهد اثربخشی هر چه بیشتر اقدامات باشیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس ضمن هشدار در خصوص چنین اقداماتی اضافه کرد: تعزیرات حکومتی در برخورد با سودجویانی که به قصد منعفت طلبی نسبت به تخریب منابع ملی اقدام می‌کنند هی‌چگونه اغماضی ندارد و با متهمان این پرونده‌ها قاطعانه برخورد قاطع می‌کند.

باید کاری کرد که جلو قطع ریه‌های شهر و درختان را گرفته و نگذارد مراتع و جنگل‌های سرسبز بیشتر از این آسیب ببیند.

.