چند گور خالی و بس!‏

گزارشی از وضعیت کنونی باغ مزار مشاهیر و مفاخر شیراز

چند گور خالی و بس!‏
کار فضاسازی قطعه مشاهیر هنوز آغاز نشده است

فاطمه مقدم/ از «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز»‏ تنها چیزی که نقدا موجود است چند قبر خالی است و هنوز هیچ کاری برای فضاسازی آن انجام نشده است. این در حالی است که طبق مصوبه شواری شهر، شهرداری شیراز در بهمن ماه سال 1400 مکلف به اجرای فاز دوم باغ مزار مشاهیر در قبرستان تاریخی "دارالسلام" شد‏ تا ظرف مدت یک ماه، طراحی فضای باغ مزار، فضای سبز، سردرها و المان‌های ورودی و خروجی و الحاق خانه تاریخی به باغ مزار به عنوان موزه را انجام داده و عملیات اجرایی را آغاز کند. در حالی که حدود یک سال از این مصوبه شورا گذشته است و هنوز هیچ کدام از مراحل اجرایی فضاسازی انجام نشده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهر شهرداری شیراز گفت:‏ «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز»‏ ‏جنب دارالسلام هم اکنون نیز ظرفیت پذیرش متوفیان مشاهیر شهر شیراز را دارد اما فضا سازی آن هنوز آماده نیست.

دکتر غلامرضا غلامی با اشاره به اینکه تاکنون تدفینی در این قطعه انجام نشده است، افزود: خوشبختانه از زمان آماده پذیرش ‏شدن این قطعه در بین متوفیان شیراز، مشاهیر و هنرمندانی نبوده اند که ما آن ها را برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان دارالسلام ‏هدایت کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خاکسپاری مشاهیر و هنرمندان در این قطعه منوط به درخواست خانواده های متوفیان است ‏که تصمیم گیرنده اصلی در خصوص محل تدفین به شمار می روند؛ البته پذیرش هنرمند یا نام آور بودن متوفی از سوی کمیته ای متشکل از چند دستگاه اعلام می شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهر شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که آیا فضاسازی این پروژه به معماری سرشناس در شیراز سپرده شده است؟ گفت: خیر. طراحی و فضاسازی این سایت را واحد طراحی شهرداری که متشکل از متخصصان معماری است انجام داده است و طرح نیز به تایید ‏کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان رسیده اما اجرا توسط یک پیمانکار انجام خواهد شد.

غلامی با بیان این که امیدواریم شروع کار ‏هرچه زودتر انجام شود تا بتوانیم قطعه هنرمندان و مشاهیر را تا پایان سال تکمیل کنیم، ادامه داد: فضاسازی به گونه ای است که هر ‏زمان آغاز شود سه تا چهار ماه وقت برای تکمیل بیشتر لازم ندارد. ‏

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز ‏اما با اشاره به اینکه کار اجرایی فضاسازی قطعه ‏مشاهیر هنوز آغاز نشده است، گفت: گویا طراحی این سایت مشکلی داشته و به واحد طراحی شهرداری بازگردانده شده و همین عاملی شده که اجرای فضاسازی قطعه مشاهیر دارالسلام عقب بیفتد. ما پرسش در خصوص زمان آغاز این پروژه را در دستور ‏کار کمیسیون فرهنگی شورا گذاشته ایم تا از مسئولین شهرداری درخواست جواب کنیم.

رضا محمدیان با اشاره به اینکه مجوز خاکسپاری در قطعه هنرمندان را یک هیات امنا صادر می کند، افزود: تشخیص نام آور بودن ‏متوفی توسط هیات امنایی صورت خواهد گرفت که متشکل از دستگاه های فرهنگی و اجتماعی شیراز است.

وی ادامه داد: در این هیات امنا نمایندگانی ‏از اداره کل ارشاد اسلامی فارس، سازمان فرهنگی ‏اجتماعی شهرداری، حوزه علمیه فارس، اداره کل ورزش و جوانان استان ‏فارس، شورای شهر شیراز و ... حضور خواهند داشت.

عضو شورای شهر شیراز با بیان این که این گروه نیز مبتنی بر ‏اساس نامه ای که شرایط و ‏مشخصات متوفی در آن درج شده نام آور بودن متوفی را ابلاغ می کنند، تاکید کرد: از جمله بندهای این اساسنامه سابقه کار، دارا بودن دکتری حوزه هنری یا درجه ‌یک هنری و نشان ‏ملی است یا درباره ورزشکاران ضابطه تدفین در قطعه مشاهیر مدال آوری بین المللی است.

محمدیان گفت: به هر رو ‏اینطور نیست که هیات امنا ‏بتوانند کار سلیقه ای انجام دهند یا مجوز تدفین فردی را که فقط در زبان عده ای هنرمند یا استاد خواند می شود اما دستاوردی ‏نداشته در این مکان صادر کنند. هیات امنا بعد از بررسی مدارک متوفی، نامه‌ای برای مجوز دفن در قطعه ‏مذکور صادر می کند.

‏‏گفتنی است «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز»‏ قطعه ای‏ تنها مختص هنرمندان نیست و مشاهیر و مفاخر شاخص ‏شهر شیراز در تمامی رشته ها و حوزه های مختلف ‏هنری، ‏فرهنگی، ورزشی، مذهبی، ادبی و علمی را شامل می شود.