چشم شهر به جمال موزه شهرداری روشن می شود

ساختمان 80 ساله شهرداری شیراز، پس از برون سپاری به موزه تبدیل خواهد شد

چشم شهر به جمال موزه شهرداری روشن می شود
ساختمان قدیمی شهرداری، حدود 80 سال قدمت دارد

فاطمه ایزدی/ چند وقتی است بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز، تبدیل ساختمان قدیمی شهرداری به موزه در دستور کار قرار گرفته است. 15 سال پیش برای اولین بار ساختمان شهرداری تبریز به موزه تبدیل شد و اکنون این فرصت برای شیراز فراهم شده تا به عنوان دومین کلانشهر کشور، ساختمان قدیمی شهرداری مرکزی به موزه تبدیل شود. این ساختمان حدود 80 سال قدمت دارد و مربوط به زمانی است که جمعیت شیراز، کمتر از 100 هزار نفر بود. این روزها اما جمعیت این کلانشهر به بیش از دو میلیون نفر رسیده و بر همین اصل، شهرداری برای ارائه خدمات به مردم، مکانی بزرگ تر احداث کرده است. مدیریت شهری در یک منطقه کمترتوسعه یافته، دل به احداث ساختمان مرکزی شهرداری در محدوده پل امام علی (ع) و چهارراه راهنمایی داده تا همه سازمان ها و معاونت ها بتوانند در یک محل به شهروندان، خدمات ارائه دهند. با این حال، تکلیف ساختمان قدیمی شهرداری نیز روشن شده و تبدیل آن به موزه شهر، مصوبه شورایی دارد و نمی تواند به کاربری دیگری تغییر کند.

آن طور که شهردار شیراز در این رابطه می گوید ساختمان قدیمی شهرداری، حدود 80 سال قدمت دارد و مربوط به دوران پهلوی اول است. به گفته دکتر محمدحسن اسدی، این ساختمان قدیمی در مرکز شهر با طراحی و معماری خاصی ساخته شده و با توجه به اینکه در بافت تاریخی فرهنگی واقع شده است قابلیت های منحصر به فردی برای تبدیل شدن به موزه دارد. در اطراف ساختمان قدیمی شهرداری، بناهایی همچون موزه پارس، ارگ کریمخانی و ساختمان قدیمی دادگستری قرار دارد که هر کدام از آنان دارای قدمت و میراث دار بخشی از تاریخ کلانشهر شیراز هستند. از دیدگاه شهردار شیراز، با توجه به اینکه این محدوده از شهر گردش پذیر است، تبدیل ساختمان قدیمی شهرداری به موزه، اقدامی موثر است. به قول اسدی، برای گردشگران داخلی و خارجی که وارد کلانشهر شیراز می شوند، بازدید از موزه بسیار اهمیت دارد و بر همین اساس، این ساختمان به موزه تبدیل و به شهروندان و گردشگران، تقدیم خواهد شد.

شهردار شیراز به این نکته نیز گریز می زند که با توجه به ساخت ساختمان جدید و استقرار مدیران و معاونت های شهرداری به این بخش از شهر، ساختمان مرکزی قدیمی واقع در میدان شهدا، تخلیه شده است تا با انجام اقدامات لازم، موزه ای بنام شهرداری شیراز تجهیز شود. به گفته اسدی، با توجه به اینکه ایجاد موزه به چارچوب، ساختار و هیئت امنا نیاز دارد، باید به این طرح به عنوان یک پروژه نگاه کرد و در صورت نیاز به مرمت و بازسازی، این کار را آغاز کرد و اقلام و اشیای مربوطه را به آن انتقال داد. البته به گفته سکاندار کلانشهر شیراز در وهله اول، موضوع موزه باید برون سپاری شود و با واگذاری به بخش خصوصی در قالب هیئت امنا کنترل، نظارت و مدیریت گردد. به قول اسدی، شهرداری نیز در رأس این هیئت امنا، مسائلی همچون جذب اعتبارات لازم برای به جریان انداختن و احداث این موزه را دنبال خواهد کرد تا موزه ای جذاب به همشهریان و گردشگران ارائه دهد. در هر حال موقعیت ساختمان قدیم شهرداری، منحصربفرد است و محوطه زیبای آن نه تنها می‌تواند محلی دیدنی برای گردشگران باشد بلکه این قابلیت را دارد که به محلی برای نمایش انواع مدل های تاکسی و قدیمی ترین خودروهای آتش نشانی تبدیل شود.