چرا بانک‌ها وام ودیعه مسکن نمی‌دهند؟

چرا بانک‌ها وام ودیعه مسکن نمی‌دهند؟

با اینکه چهار ماه از دستور دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن می‌گذرد، اما گزارش‌‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها هنوز از پرداخت این وام امتناع می‌کنند می‌گویند بخشنامه بانک مرکزی را دریافت نکرده‌اند. اما بانک مرکزی می‌گوید بخشنامه ابلاغ شده است.

چهار هفته از دستور دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن گذشته اما بسیاری از مردم هنوز موفق به دریافت این وام نشده‌اند. چون بانک‌ها می‌گویند بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

اما مصطفی قمری وفا، رئیس روابط عمومی بانک مرکزی می‌گوید «بانک مرکزی این بخشنامه را ابلاغ کرده و بانک‌ها منتظر دریافت آیین‌نامه وزارت راه‌وشهرسازی هستند.» این گفته به ان معناست که بخشنامه به دست بانک‌ها رسیده اما آیین‌نامه وزارت راه و شهرسازی نه.

نتیجه اما برای مستاجران یکی است؛ آنها همچنان نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند. آن هم در آستانه تابستان که فصل جابجایی مستاجران و تمدید اجاره‌هاست.

اما مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن ختم به این موارد نمی‌شود. برخی هنوز نتوانسته‌اند حتی در سامانه اعلام شده ثبت‌نام کنند.

مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن

«من اجاره‌نامه رسمی هم دارم، می‌رم بانک رو انتخاب کنم خطا میده. می‌گه که اجاره‌نامه باید برای بعد از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ باشه. در حالیکه اجاره‌نامه من مال بعد از اون تاریخه. حالا چرا سایت قبول نمی‌کنه نمی‌دانم. شرافتاً یه کاری بکنید اجاره‌نامه بعد از اون تاریخه چرا باید اینجوری اذیت بشیم آخه ؟»

«من پارسال این وام رو گرفتم. قرارداد کدرهگیری هم داشتم منتها چون بهمن سال قبلش بود مجبور شدم دوباره یک قرارداد جدید تنظیم کنم و پول بنگاه بدهم. این قسمت آسون‌ترین بخش بود، اصل کاری بانکه، که فقط از من شیر مرغ نخواست. بگذریم که رفتار خیلی مزخرفی هم داشتند. از من گواهی کسر از حقوق، سفته، دو ضامن دارای گواهی کسر از حقوق یکی رسمی و یکی قراردادی خواستند. من از بانک تجارت تهران گرفتم

«منی که قولنامه دارم و کلی بابت کد رهگیری پول دادم و الان ۵ ماه از قراردادم باقی مونده تا تموم بشه رفتم ثبت نام کردم برای وام ودیعه سایت میزنه باید قولنامه ار ۱ _۰۱ -۱۴۰۱ باشه چیکارباید بکنم با این تورم و گرونی چرا مردم وسر کار گذاشتید اینجوری می‌شه که مجبور میشن کلک بزنن و قولنامه صوری درست کنن شما خودتون مردم ومجبور می‌کنید

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

ثبت‌نام سومین مرحله وام ودیعه مسکن از صبح روز ۱۲ خرداد آغاز شده است، اما امسال بر خلاف دو سال گذشته، تفاوت‌هایی داشته است. امسال سقف اعتباراتی که برای پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده، ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. متقاضیانی که پارسال وام دریافت کرده‌اند، امسال می‌توانند مابه التفاوت آن را دریافت کنند؛ البته به این شرط که منابع مالی در نظر گرفته شده، کافی باشد. سود این وام ۱۸ درصد و بازپرداخت آن پنج ساله است.

  بخشنامه تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد؟

گزارش میدانی که در ادامه می‌آید نشان می‌دهد که با گذشت چهار هفته از دستور دولت بر پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، بانک‌ها می‌گویند هنوز بخشنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

در سال جاری معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن از روز پنج شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

متقاضیان دریافت تسهیلات در سال جاری می‌توانند به آدرس اینترنتی به نشانی http://saman.mrud.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

بسیاری از بانک‌ها در اظهارات خود مدعی شدند که هنوز بخشنامه جدید برای آنها ارسال نشده است و عنوان می‌کنند که حداقل زمان ارسال بخشنامه جدید به بانک‌ها دو تا سه ماه زمان نیاز دارد و به این زودی ابلاغ نمی‌شود.

مسئولان تسهیلاتی بانک‌ها اعلام کردند در صورت دریافت بخشنامه اعتبار لازم برای پرداخت ندارند و حتی یکی از بانک‌ها اعلام کرد که در ماه‌های پایانی سال گذشته نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ نفر از افرادی که در صف دریافت تسهیلات بودند از دایره پرداخت خارج شدند، چون بانک دیگر اعتبار لازم برای پرداخت نداشت.

بانک ملی تسهیلات ودیعه مسکن می‌دهد؟

متصدی تسهیلات بانک ملی شعبه میدان فاطمی گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۱ شعبه مرکزی بانک ملی در سه نامه به‌طور جد تاکید داشت که امسال به هیچ عنوان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ندارد.

سال گذشته نیز پرداخت تسهیلات برحسب بخشنامه بانک مرکزی انجام می‌شد اما در روزهای پایانی سال در حالی که ۲۰ تا ۳۰ نفر از متقاضیان که در نوبت دریافت تسهیلات بودند بنا به دستور شعبه مرکزی پرداخت آنها به‌دلیل نبود اعتبار لازم متوقف شد و اعلام کردند که افراد به بانک‌های دیگر مراجعه کنند.

بانک ملت چطور؟

متصدی تسهیلات بانک ملت شعبه اطراف میدان جهاد نیز اعلام کرد که بخشنامه اعطای وام ودیعه مسکن ابلاغ شده اما هنوز جزئیات بیشتر ارائه نشده است.

وی گفت: تا زمان دریافت جزئیات بیشتر نمی‌توان متقاضی جدیدی ثبت‌نام کرد. بهتر است ابتدا به سایت اعلامی وزارت راه و شهرسازی مراجعه شود و بعد از این مرحله فرد می‌تواند بانک مربوطه که در سایت معرفی می‌شود را انتخاب کند. البته هنوز زمان مناسبی برای مراجعه نیست چون چند و چون ماجرا مشخص نیست.

بانک سپه؟

متصدی بانک سپه که اصلا از اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی در سال جاری برای پرداخت وام ودیعه مسکن خبرنداشت. وی گفت: در دوره کرونا پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در شعبات بانک سپه انجام می‌شد اما امسال هیچ بخشنامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده است.

او تصریح کرد: بعید می‌دانم بانک سپه در این دوره جزو بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن باشد.

سایر بانک‌ها چه پاسخی داشتند؟

در ادامه این گزارش میدانی متصدی تسهیلات دهی بانک صادرات نیز گفت: هنوز بخشنامه جدیدی درخصوص پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد: ۲ تا ۳ ماه زمان زمان صرف می‌شود تا بخشنامه پرداخت تسهیلات از بانک مرکزی به بانک‌ها برسد. برای مثال در پرداخت تسهیلات فرزندآوری نیز پس از دستور رییس‌جمهور بخشنامه این وام به بانک مربوطه رسید.

این متصدی تاکید کرد: تا زمان دریافت بخشنامه نمی‌تواند کمک کند و باید منتظر دریافت بخشنامه مربوطه بود.

متصدی تسهیلات دهی بانک کشاورزی در محدوده میدان ولیعصر نیز گفت: سال گذشته نیز بانک کشاورزی در لیست بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نبود و امسال نیز سهمیه‌ای ندارد.

وی اظهار کرد: پروسه پرداخت تسهیلات در بانک‌ها پیچیده و زمان بر است. در خوشبینانه‌ترین حالت پنج تا ۶ ماه تسهیلات مربوطه به حساب متقاضی واریز می‌شود.