چالش های این روزهای خبرنگاری و خبرنگاران

چالش های این روزهای خبرنگاری و خبرنگاران

خبرنگاران همواره از مشکلات جامعه می گویند اما در بیان مشکلات خود، کمتر لب به سخن می گشایند. شاید همین موضوع سبب شده که دغدغه های آنان کمتر دیده شده و مورد بی توجهی قرار گیرد.

روز جمعه 22 بهمن ماه و در سفر وزیر ورزش به شیراز، شاهد بخش دیگری از مشکلات گریبانگیر خبرنگاران شدیم. خبرنگارانی که به دلیل برنامه ریزی غلط از سوی اداره کل ورزش و جوانان فارس، چند ساعتی معطل شده و از سایر برنامه ها نیز جاماندند.

حتی در زمان حضور وزیر ورزش، مجال چندانی برای گفت و گو با بالاترین مقام ورزش کشور در نظر گرفته نشده بود و خبرنگاران نتوانستند با کیفیت مطلوبی کارشان را انجام دهند.

به طور کلی این گونه به نظر می رسد که جایگاه خبرنگار به شکل درستی به مسئولان تفهیم نشده که شاید برخی از خود اهالی رسانه نیز در این راه مقصر بوده باشند. تعریف و تمجید های بیجا و بیش از حد، انجام کارهای رسانه ای بدون دستمزد و مهم تراز همه، مطالبه گر نبودن برخی از خبرنگاران را می توان برخی از دلایل پایین آمدن جایگاه این قشر برشمرد.

اگر بخواهیم وضعیت خبرنگاران، به طور ویژه خبرنگاران ورزشی و به شکل خاص تر، خبرنگاران ورزشی شهر شیراز را مورد بازبینی قرار دهیم، می توان به چند مورد از کم لطفی های صورت گرفته نسبت به این قشر، اشاره کرد.

یکی از موارد مهم، کارهای رسانه ای برخی از هیئت های ورزشی است که توسط افراد مبتدی صورت می گیرد. با پدید آمدن فضای مجازی، خیلی از هیئت ها و حتی باشگاه های ورزشی، خود را بی نیاز به اهالی متخصص رسانه می دانند و کارهای مربوط به روابط عمومی را به کسانی می سپارند که از نگارش درست چند جمله ساده ناتوانند. همین مورد را می توان در خصوص کارهای تصویری هم عنوان کرد که گاهی برای به تصویر کشیدن یک رویداد، به گرفتن یک عکس بی کیفیت با گوشی تلفن همراه اکتفا می شود.

قطع ارتباط خیلی از اهالی ورزش با اهالی رسانه، نکته دیگریست که می توان در ادامه نکته قبلی به آن اشاره کرد. به عنوان مثال در اوایل سال جاری، مسابقات بین المللی تنیس در شیراز برگزار شد. نکته عجیب این رقابت ها این بود که فدراسیون بدمینتون از چند خبرنگار پایتخت نشین برای حضور در مسابقات دعوت کرده بود، اما هیئت فارس با خبرنگاران شیرازی غریب بود و نه تنها آنها را دعوت نکرد، بلکه حتی از ورود عده ای از آنها جلوگیری به عمل آمد. هیئت فارس، اداره ورزش و یا فدراسیون تنیس، هزینه چند میلیونی حضور خبرنگاران تهرانی که فقط برای پرسیدن چند سوال سفارشی از ریاست فدراسیون آمده بودند را تقبل کرده بود، اما برای خبرنگاران و عکاسان شیرازی، دریغ از یک لیوان آب یا جایگاه مناسبی برای نشستن!

این ها تنها نمونه هایی از بی توجهی مسئولان ورزشی به خبرنگاران است و همانطور که اشاره شد، بخشی از آن به اشتباهات خود خبرنگاران نیز مربوط می شود.

اما یکی از مهمترین مسائل خبرنگاران ورزشی در شیراز، وضعیت جایگاه خبرنگاران در ورزشگاه هاست. وضعیت نامطلوب جایگاه خبرنگاران در هر چهار ورزشگاهی که در چندسال اخیر، میزبان رقابت های فوتبال لیگ برتر و لیگ یک کشور بوده است.

ابتدا می توان به وضعیت جایگاه خبرنگاران در ورزشگاه پارس نگاهی انداخت. جایگاهی بسیار بزرگ، زیبا و حتی مجهز، اما تقریبا غیرقابل استفاده! مکانی که بسیار بد جانمایی شده و آنقدر از زمین مسابقه دور است که عملا کار خبرنگار را مختل می کند. بدین ترتیب، خبرنگاران در سال های گذشته فقط به دنبال یک صندلی دسته دار می گشتند تا بتوانند در هر جایی که شده، گزارش خود را تنظیم کرده و کارشان را با حداقل امکانات انجام دهند. که همان یک صندلی هم گاهی اوقات به دستشان نرسیده و با مشقت بیشتری امور خود را به سرانجام رسانده اند.

در مورد ورزشگاه های شهید دستغیب و بعثت شیراز که بهتر است صحبتی به میان نیاید که در آن مکان ها همین که بتوانید بازی را به طور کامل تماشا کنید، جای بسی خوشنودی دارد.

اما شاید لازم باشد که درباره ورزشگاه حافظیه بیشتر بنویسیم. ورزشگاهی که امسال میزبان مسابقات لیگ برتر و بخشی از بازی های لیگ یک بوده و زمین چمن آن مورد هجمه تمامی اهالی فوتبال قرار گرفته است؛ اما زمین چمن تنها بخشی از نواقص این ورزشگاه است.

از سایر نواقص می گذریم و صرفا به وضعیت جایگاه خبرنگاران می پردازیم. جایگاهی که البته به بهترین شکل ممکن جانمایی شده و نهایت رضایتمندی از نظر نقطه دید، وجود دارد. البته وجود یک ستون در بین قسمت جلویی جایگاه و همچنین یک بلندگو در کنار پیست تارتان مجموعه، مقداری خلل در دید خبرنگاران ایجاد می کند  که لازم است برای رفع این موانع، اقدامات لازم صورت گیرد.

یکی از ایرادهای اساسی جایگاه خبرنگاران ورزشگاه حافظیه، باز بودن قسمت جلویی آن است که باعث می شود در فصل های سرد (که بخش اعظم مسابقات فوتبال در همین مواقع برگزار می شود) خبرنگاران در معرض سرمای زیاد قرار گرفته و با مشکل مواجه شوند.

نداشتن اینترنت ثابت، یکی دیگر از نواقصی است که می توان به آن اشاره کرد. در فصل جاری توسط اداره ورزش یک دستگاه مودم با اینترنت پرسرعت خریداری شده اما فقط از سوت آغاز تا سوت پایان در اختیار خبرنگاران قرار گرفته و بلافاصله جمع آوری می شود. در حالی که کار اصلی خبرنگاران پس از سوت پایان مسابقه، آغاز می شود و نیاز است که یک مودم با کیفیت مطلوب، به طور کامل در اختیار جایگاه خبرنگاران قرار گیرد.

دیگر مساله مهم، وضعیت نظافت این جایگاه است که همواره گرد و غبار زیادی روی میز و صندلی های آن نشسته و باعث می شود خبرنگاران با وضعیت نامطلوبی مواجه شوند. انگار هیچ نیروی انسانی برای نظافت این بخش از استادیوم در نظر گرفته نشده و گاهی حتی شاهد وجود زباله در این جایگاه هستیم.

درب ورودی جایگاه هم سال های زیادیست که خراب شده و ورود و خروج از آن با مشکل انجام می شود که لازم است تیم فنی مهندسی اداره ورزش اقدام لازم درباره اصلاح این ایراد نیز انجام دهد.

ورود افراد غیرمسئول نیز یکی دیگر از دغدغه های خبرنگاران واقعی است. افرادی که فقط با ایجاد سر وصدا و اشغال کردن فضا، برای خبرنگارانی که مشغول به تهیه گزارش هستند، ایجاد مزاحمت می کنند. بعضی افرادی که به جایگاه خبرنگاران وارد می شوند، خود از اهالی رسانه هستند اما عملا کار خبری  حین مسابقه انجام نمی دهند و بهتر است به جایگاه ویژه دعوت شده و از آن مکان بازی ها را تماشا کنند.

دم دستی ترین نکته ای که در خیلی از ورزشگاه های ایران رعایت می شود اما در شیراز پیش بینی نشده، پذیرایی از خبرنگاران است. به ندرت شاهد پذیرایی های مختصر و حداقلی هستیم که به نحوی دور از شان خبرنگاران انجام می شود. در روزهای سرد زمستان، در اختیار گذاشتن نوشیدنی های گرم، حداقل چیزیست که باید به خبرنگاران ارائه شود اما در طول سالیان گذشته، به ندرت شاهد چنین پذیرایی ساده ای بوده ایم. در حالی که در سایر نقاط کشور، پذیرایی با بهترین کیفیت صورت گرفته و با توجه به اینکه خبرنگاران از ساعات ابتدایی روز، دور از خانه هستند و از محل دیگری عازم استادیوم می شوند، حتی وعده غذایی برای آنها در نظر گرفته می شود.

سوال اینجاست که چرا در شهر بزرگی مثل شیراز که مردمش به میهمان نوازی معروف هستند، وضعیت رسیدگی به خبرنگاران تا این حد ضعیف است؟ وضعیتی که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

در آستانه شروع نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر، انتظار داریم که مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس به عنوان متولی اصلی ورزشگاه های شیراز، جهت رفع نواقص و فراهم کردن نیازهای حداقلی خبرنگاران اقدامات لازم را انجام داده و نشان دهند برای خدمت رسانی اهالی رسانه، ارزش قائلند.