پین‌های استوار در سایه بی‌حمایتی!

مصاحبه اختصاصی «خبرنیوز » با بولر شیرازی

پین‌های استوار در سایه بی‌حمایتی!
بولینگ

علی جمشیدپور - خبرنیوز/ شاید کمتر کسی باشد که با بولینگ آشنایی نداشته و لذت ریختن پین ها را در زمان برخورد توپ با آنها تجربه نکرده باشد. اما همه چیز در این لذت خلاصه نمی شود و وقتی پای صحبت فعالین حرفه ای در این رشته ورزشی می نشینیم، متوجه مشکلات متعدد در بستر بولینگ می شویم.

محمد عباس زاده با 38 سال سن از ابتدا ورزش حرفه ای را در تیم فوتبال برق شیراز آغاز کرده و پس از کنار گذاشتن فوتبال به صورت حرفه ای بولر شده است. وی که سابقه 16 ساله ای در رشته بولینگ دارد با ما از شرایط این روزهای این رشته در فارس و شیراز صحبت کرد.

محمد عباس زاده، بازیکن بولینگ (نفر وسط )

* از کجا با بولینگ آشنا شدید؟

در شهر دبی برای اولین بار بولینگ بازی کردم و به این ورزش علاقه مند شدم. سپس در شیراز یک تیم تشکیل دادیم و برای مسابقات به تهران رفتیم.

* در حال حاضر وضعیت بولینگ فارس و کشور را چگونه می بینید؟

نمی خواهم از کلمه مشکلات استفاده کنم. بهتر است بگویم کمبودها فراوان است. به طور مثال برای برگزاری یک مسابقه بولینگ در سطح کشور، مبلغی به عنوان ورودی از ورزشکاران دریافت می شود که تمامی هزینه ها و حتی جوائز مسابقه مذکور از این مبالغ دریافتی تأمین می شود و عملا فدراسیون هیچ هزینه ای برای ارتقاء یا ایجاد انگیزه در ورزشکاران رشته بولینگ انجام نمی دهد. البته نمی توان از نگاه تبعیض آمیز فدراسیون غافل ماند چرا که در حقیقت بیش از 90 درصد بودجه را به بخش بیلیارد اختصاص می دهند و مقدار کمی به بولینگ و بولس تعلق می گیرد.

* با این تفاسیر انگیزه ای هم برای فعالیت حرفه ای در بولینگ دارید؟

تنها عشق و علاقه است که می تواند با وجود این همه مشکل باز هم من را در این مسیر نگه دارد.

* به نظر شما راهکاری برای رفع این موانع و کمبودها وجود دارد؟

قطعا راه حل هایی وجود دارد که با بررسی دقیق و کارشناسانه می توان از این موانع عبور کرد. گذشته از اینکه مهم ترین معضل ورزش را می توان نیاز مالی مطرح کرد، به دیده نشدن این رشته ورزشی و نبود اسپانسر در بولینگ نیز می توان اشاره داشت. اگر مسئولین می توانستند شرایطی را فراهم نمایند که صدا و سیما یا شبکه ورزش که وظیفه اش پوشش اختصاصی اخبار و رویدادهای ورزشی کشور است، مسابقات بولینگ را پوشش دهند و توسط رسانه ملی این رشته به سمع و نظر علاقمندان به ورزش برسد، قطعا در جذب مخاطب و روی آوردن جوانان به فعالیت حرفه ای در بولینگ تأثیر بسزایی داشت. همچنین این امر می توانست علتی برای حضور حامیان مالی در راستای تأمین منابع مالی و چه بسا حمایت های بیشتر برای شرکت در مسابقات بین المللی را فراهم آورد.

* چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

گذشته از برنامه تمرینی که داریم و همچنین مسابقات استانی در حال حاضر برنامه ای در پیش رو نداریم.