پیشنهاد خواهرخواندگی اهواز با یکی از شهرهای ژاپن

پیشنهاد خواهرخواندگی اهواز با یکی از شهرهای ژاپن

شهردار اهواز از ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی اهواز با یکی از شهرهای ژاپن خبر داد.

رضا امینی در نشست با سفیر ژاپن که امروز (۴ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ایران بیش از ۹۰ سال سابقه دیپلماتیک دارد و امیدواریم در همه زمینه‌ها شاهد افزایش این روابط باشیم.

وی افزود: استان خوزستان یکی از استان‌های ثروتمند در کشاورزی و صنایع است و مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. شهر اهواز نیز یکی از هشت کلانشهر ایران است که در موقعیت مرزی و در مجاورت عراق قرار دارد. متاسفانه خوزستان در سال ۱۹۸۰ مورد تعرض کشور همسایه یعنی عراق قرار گرفت و ویرانی زیادی را متحمل شد. امیدواریم با مشارکت شما و نگاه انسان‌دوستانه، به کاهش عوارض جنگ کمک کنیم.

شهردار اهواز با تشکر از کشور ژاپن در خصوص کمک‌های بشردوستانه در دوران کرونا، ادامه داد: روابط ژاپن و ایران قطعا می‌تواند موثر باشد به شرط اینکه دو طرف با هم در ارتباط باشند و دخالت کشور ثالث کاهش یابد.

وی با اشاره به بافت فرهنگی استان خوزستان، گفت: خوزستان دارای اقوام متنوع ایرانی است که در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و این فرصتی استثنایی از نظر اجتماعی و فرهنگی است و ظرفیت‌هایی در این حوزه وجود دارد.

امینی افزود: با این حال، در حوزه خدمات شهری و محیط زیست مشکلات اساسی وجود دارد که امیدواریم با کمک شما بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم و بدین ترتیب زمینه گرشگری نیز ایجاد می‌شود.  یکی از این محورها، وضعیت پسماند شهر اهواز است که در اثر نداشتن مرکز پردازش، تفکیک و استحصال، وضعیت خوبی از نظر محیط زیستی نداریم.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود برای همکاری، گفت: در زمینه انرژی و مخصوصا انرژی خورشیدی استعداد خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. یکی از عناصر توسعه شهرها می‌تواند رودخانه طبیعی باشد که در اهواز رودخانه کارون را داریم. اقداماتی که  در برنامه خود برای احیای حاشیه کارون داریم می‌تواند سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. همچنین انجام اقدامات در بخش گردشگری می‌تواند اهواز را متفاوت کند.

شهردار اهواز گفت: یکی از زمینه‌های پیشرفت، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی است که اهواز باید از این فرصت استفاده کند. حضور سفیر ژاپن در اهواز حکایت از استقبال ژاپن برای کمک به توسعه شهر دارد.

وی بیان کرد: با سفیر در خصوص محیط زیست و موضوع پسماند و انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی صحبت شد و می‌توانیم از سرمایه‌گذاران ژاپنی استفاده کنیم. در خصوص احیای حاشیه کارون نیز برای ایجاد جاذبه سرمایه‌گذاری اعم از احداث هتل و ایجاد فضای تفرجگاهی صحبت شد تا به سرمایه‌گذاران ژاپنی منتقل شود.

امینی در خصوص پیشنهاد خواهرخواندگی شهر اهواز با یکی از شهرهای مشابه در ژاپن، گفت: پیشنهادی در این خصوص ارائه شد و قرار شد سفیر این موضوع را منتقل کند که اگر منجر به نتیجه شود زمینه خوبی برای ارتباط با  ژاپن خواهد بود. 

وی افزود: ژاپن در ایام کرونا، ۳.۶ میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران هدیه کرد و یک دستگاه MRI  نیز اهدا شد.

فراهم بودن فرصت برای سرمایه‌گذاران ژاپنی در اهواز

سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز نیز در این نشست گفت: معمولا میان شهرهای بزرگ دنیا ارتباطات، تعاملات و خواهرخواندگی‌هایی ایجاد می‌شود؛ اگر تمایلی وجود داشته باشد می‌توان بین یکی از شهرهای ژاپن و اهواز تعامل ایجاد کرد.  

وی با تقدیر از اقدامات بشردوستانه کشور ژاپن، ادامه داد: اهواز با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، دارای 400 هزار حاشیه‌نشین است که از منابع و امکانات، برخورداری کمتری دارند. در این مناطق مشکلات متعددی از جمله آب، فاضلاب و محیط زیست وجود دارد که اگر به بهبود این وضعیت کمک شود، خوشحال می‌شویم.  

رئیس شورای شهر اهواز گفت: اهواز شهری است که دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی است. این فرصت‌ها را احصاء کرده‌ایم و اگر سرمایه‌گذاران ژاپنی بیایند می‌توانند از فرصت استفاده کنند و زمینه تعامل در حوزه ‌ای مختلف شهرسازی و انرژی ایجاد شود.