پیام وزیر ارشاد به اجلاس یونسکو: خواهان صلح و آرامش هستیم

پیام وزیر ارشاد به اجلاس یونسکو: خواهان صلح و آرامش هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان به اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در کشور مکزیک برگزار می‌شود، پیامی صادر کرد و این پیام توسط سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو قرائت شد.

پیام محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- شامگاه پنجشنبه توسط احمد پاکتچی در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو یونسکو قرائت شد.

 او در پیام خود با اشاره به تحولات اجتماعی و فناورانه در جهان، نوشت: این موضوع به صورت حیرت‌آوری موجب سرگشتگی تصمیم‌سازی‌ها به‌خصوص در حوزه‌های گوناگون فرهنگی شده، به‌طوری که تصمیم‌گیری‌های جدید همواره با چالش‌های غیرقابل انتظار روبه‌رو بوده و بحران‌های جدی و جدیدی در مقابل ملت‌ها و حکومت‌ها قرار داده است. به جای‌آن‌که علم و فناوری و اطلاعات در خدمت رستگاری انسان و اعتلای معنوی او باشد، در بیشتر موارد در خدمت افرادی قرار گرفته که جز به آیین منفعت نمی‌اندیشیند. در دو دهه اخیر، علاوه بر پیشرفت‌های بزرگی که در حوزه‌های علم و فناوری نصیب بشر شده است، انسان بیش از همیشه طعم تلخی و تبعیض را چشیده است.

 او در ادامه با تشکر از اُدره ازوله، دبیرکل یونسکو و کشور میزبان این کنفرانس یعنی مکزیک، عنوان کرد: امیدوارم با بهره‌مندی از فرهنگ غنی ملت‌ها، تصمیم‌های منصفانه‌ای که بر ستون‌های عدالت و صلح پایدار استوارند، اتخاذ شود. سال گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شش شکاف بزرگ در تصمیم‌سازی برای برون رفت از وضعیت بغض‌آلود جهان کنونی مطرح کرد، که نخستین آن برطرف کردن شکاف صلح در سطح جهان است. برای احیای اعتماد و امیدبخشی، به همکاری‌ و درک متقابل نیازمندیم، فرهنگ‌ها با ظرفیت‌های متنوع‌شان بهترین نقش را ایفا کنند. 

 اسماعیلی با بیان این‌که برای برون رفت از وضعیت کنونی در جهان، جامعه انسانی را باید به مرحله تعاون مشترک ارتقا داد گفت: با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و ظرایف فرهنگی و هنری ملت‌ها در پیشبرد انسجام و اقتدار صلح موفق خواهیم شد. مردم جهان از تبعیض، جنگ، خشونت و افراط به ستوه آمدند و این فرصتی بی‌نظیر است که همگان از میراث معنوی ملت‌ها بهره مند شوند. بر این باورم با ترکیبی هوشمندانه از امید، معنویت و عدالت، میتوان چالش‌های کنونی را مدیریت کرد، زیاده‌خواهان با جنگ‌افروزی و از بین بردن میراث فرهنگی که متعلق به بشریت است، می‌خواهند جامعه انسانی  آینده را از هویت اصیل‌شان مبرا کنند و امیدها را بخشکانند تا تحقق عدالت و آزادی از میان برود و از انسان به عنوان ابزاری در جهت بهره‌مندی از منافع مادی شان استفاده کنند. روند کنونی و پیامدهای آن در جهان چنین رژیم‌ها و قدرت‌هایی را به ما نشان می‌دهد.

 وزیر ارشاد با اشاره‌این‌که یونسکو  سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ به عنوان دهه جهانی تقارب فرهنگ ها معرفی و نامگذاری کرده است، ادامه داد: در آخرین سال این دهه قرار داریم. به نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان گام اول پیشنهاد می‌کنم با الگویی برای صلح و توسعه پایدار، طرح راهبردی با عنوان «خواهرخواندگی شهرهای مرزی کشورها با شهرهای مرزی کشورهای همسایه» به منظور هم‌افزایی و توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا خطوطی سبز و مولد بر روی مرزها نمایان شود. 

 او افزود: بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و احترام متقابل اقوام برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس ما را در توسعه و کرامت و پویایی ملت‌ها یاری خواهد کرد. امیدوارم سال آینده به عنوان «شهرهای خواهرخوانده مرزی» با رویکرد توجه به بن مایه‌های اصیل فرهنگی نسبت به تحقق عدالت و توسعه پایدار اقدامات موثری صورت پذیرد. با این امید که نخستین گام‌های ضروری برای رهیافت های تقویت صلح و توسعه پایدار که همان استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند فرهنگ و هنر ملت‌هاست برداشته شود. ملت‌های آزاده با استفاده از این الگوی عملی آسان، با همسایگانشان به گفت‌وگوی صمیمانه بنشینند و ضمن احترام متقابل با رویکرد حل معضلات پدید آمده در جهان جدید، همدیگر را یاری کنند. بر این باورم که در سایه صلح، خلاقیت‌ها و ابتکارات در ملت‌ها سرعت بیشتری پیدا می‌کند و آرامش به ملت‌ها باز می‌گردد.

اسماعیلی در بخش دیگری از پیام خود به موضوع حفظ و اعتلای معنویت و پاسداشت حریم خانواده در برابر تهدیدهای فضای مجازی پرداخته و نوشته است: با توجه به دسترسی منابع هویتی متنوع در فضای مجازی با پدیده‌ای مواجه هستیم که هویت‌های جوامع را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به محصولات دیجیتالی، از بازی‌های رایانه‌ای تا حضور در شبکه‌های اجتماعی، گرچه ظرفیت‌های آموزشی و یادگیری را در اختیار آنان قرار داده است، اما کم رنگ شدن روابط خانوادگی و نیز رها شدن کودکان و نوجوانان در اقیانوسی از اطلاعات و داده‌های ناهمسان با آنان را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طوری‌که آسیب‌پذیری‌های روحی و روانی آنان را بشدت افزایش داده است.

 او افزود: جمهوری اسلامی ایران به اقتضای مبانی اعتقادی و بن‌مایه‌های تمدن دیرپای خود، خواستار جهانی سرشار از صلح و آرامش بر اساس کرامت انسانی است و بر مبنای اصول انقلاب اسلامی، سیاست موزون گسترش روابط دیگر کشورها را بر پایه احترام عملی به استقلال و برابری حقوق بین کشورها ادامه خواهد داد. وظیفه خود می‌دانم که از تلاش‌های دور و نزدیکی که در همه‌جا با این نگاه به انجام می‌رسد صمیمانه تشکر کنم. اگرچه تهدیدهای پیش روی جهان ما زیاد است، با این وجود امیدها و فرصت‌های تغییر آن‌ها نیز فراوان است و با گفت‌وگو و همفکری و با استفاده از منابع و ذخایر معنوی و مادی راه‌حل‌های مناسب را خواهیم یافت. اگر چهره‌ی جهان ما، ناامنی و فقر و جنگ است، چهره‌ی بنیادین آن میل و تلاش در راه صلح و توسعه و امنیت پایدار است. با اتکا بر اندیشه‌ها می‌توانیم جهان را بسازیم و آینده روشنی را ببینیم ان شاءالله.»

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) که به‌طور خلاصه یونسکو نامیده می‌شود، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است و این روزها جدیدترین اجلاسیه آن با حضور وزرای فرهنگ برخی کشورهای عضو در کشور مکزیک برگزار می‌شود.