پروژه های نیمه تمام، چالش اساسی استان فارس

پروژه های نیمه تمام، چالش اساسی استان فارس
برای تمام و تکمیل این پروژه‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۵۰ پروژه نیمه تمام در این استان گفت: این پروژه‌ها به یک چالش اساسی برای استان تبدیل شده است.

احمد علی افکاری، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: برای تمام و تکمیل این پروژه‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است و اگر اعتبارات استان به طور کامل هم تخصیص پیدا کند که معمولا هم چنین نیست و پروژه جدید دیگری هم آغاز نشود، حداقل پنج سال زمان نیاز است که پروژه های نیمه تمام استان تکمیل شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فشارهایی که برای شروع پروژه های جدید وارد می شود نیز بر این مشکلات دامن می زند.

او اظهار داشت: البته اساس دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها این است که پروژه جدیدی شروع نشود مگر در مواردی که یک پروژه نیاز اساسی یک منطقه باشد.

تصویب یک میلیارد دلار از اعتبار راه آهن شیراز – بوشهر

وی، اعتبار مورد نیاز برای احداث پروژه راه آهن شیراز – بوشهر را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برشمرد و افزود: از این میزان، یک میلیارد دلار از محل صندوق وسعه ملی مصوب شده است.

افکاری، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص این پروژه روند احداث آن شتاب چشمگیری گیرد.

او افزود: برای سایر خطوط راه آهن استان نیز به دنبال جذب اعتبارات لازم هستیم.

رشد و تولید، اساس برنامه ۱۴۰۱

وی، با اشاره به اینکه بر اساس تکلیف، برنامه یک ساله فارس باید مبتنی بر تحقق نرخ رشد هشت و یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی استان نوشته شود گفت: اساس برنامه تهیه شده برای ۱۴۰۱ رشد و تولید است و اقداماتی که انجام می شود باید به کمک به تولید منجر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس افزود: باید تا آنجا که می‌توانیم و امکان آن فراهم است پروژه هایی را به اتمام برسانیم که به بخش تولید و افزایش رفاه جامعه کمک می‌کند.

افکاری ادامه داد: به همین دلیل در توزیع اعتبارات سعی کردیم این سیاست را عملیاتی کنیم و در همین راستا کمک به بخش تولید و شرکتهای دانش بنیانی که منجر به کمک به تولید می‌شود را نیز به شکل ویژه دیده‌ایم.

او گفت: بودجه ابزار تحقق برنامه است و امسال تلاش کرده ایم که این ارتباط بین برنامه و بودجه برقرار شود.

عملیاتی شدن آمایش به عنوان سند بالادستی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، مهمترین موضوع در بحث آمایش را عملیاتی شدن آن به عنوان سند بالادستی دانست و عنوان کرد: این بدان منظور است که هر تصمیمی که در جهت توسعه در استان گرفته می‌شود بر اساس آمایش باشد.

افکاری افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور و بخشنامه وزیر کشور، سند آمایش مبنای اصلی تصمیم گیری‌ها خواهد بود و هیچ پروژه‌ای در استان فارس همانند سایر نقاط کشور بدون لحاظ سند آمایش مصوب نخواهد شد و اگر پروژه‌ای با این سند تطبیق نداشته باشد، باید اصلاحات لازم در آن اعمال شود.

وی، در خصوص شکل گیری مدیریت اجرایی آمایش در استان هم گفت: قرارداد مشاور برای تهیه این طرح منعقد شده و با اتمام آن به عنوان مبنا در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مالیات، منبع اصلی تامین درآمدهای استان

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم، مالیات را منبع اصلی درآمدهای این استان دانست و اظهار کرد: ۹۶ درصد کل درآمد استان متکی به درآمدهای مالیاتی است.

عبدالحمید سنگی افزود: بر اساس مصوب پنج ماهه، تا پایان مردادماه ۹۴ درصد درآمدهای فارس محقق شده است.

وی ادامه داد: در مجموع برای استان در سال جاری ۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده که این عدد نسبت به سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.

او افزود: پیش‌بینی مازاد درآمد امسال فارس ۲ هزار میلیارد تومان است که برای تحقق آن فشاری به مالیات دهندگان درون استان وارد نخواهد شد و سعی می شود که از محل انتقال پرونده شرکت‌های بزرگ فارسی مستقر در تهران و شناسایی فرارهای مالیاتی از عدد محقق شود.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس اضافه کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان نیز ٢٨٠ هزار میلیارد تومان است که برای هزینه در ٢٤ دستگاه اجرایی تعریف شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ و چهار دهم درصد رشد داشته است.

سنگی، اعتبارات تملک و دارایی امسال استان را بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان دانست و افزود: این اعتبارات از محل سرمایه‌های استانی، نفت و گاز، اعتبارات توازان و تملک و سرمایه‌ای تامین خواهد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد حدود ۱۳ درصدی دارد.

نرخ هشت درصدی بیکاری فارس در بهار ۱۴۰۱

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم گفت: نرخ بیکاری استان در بهار امسال هشت درصد بوده که این عدد در کشور ۹ و ۲ دهم درصد بوده است.

سعید رضا زارعی افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۰ هفت و ۶ دهم درصد بوده است.

او ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز در سال گذشته ۳۷ و سه دهم درصد بوده که امسال به ۳۶ و ۹ دهم درصد رسیده است.