پرونده مشهد در فیفا؛ خبر بدی در راه است؟

پرونده مشهد در فیفا؛ خبر بدی در راه است؟

امروز ۳۱ شهریور، همان روزی است که قرار است پرونده اتفاقات دیدار ایران و لبنان که در مشهد برگزار شد، در کمیته انضباطی فیفا مورد بررسی قرار بگیرد. نهاد بین‌المللی فوتبال، ۱۵ اردیبهشت با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیح جدی به همراه سند و مدرک برای اتفاقات مشهد شد. در بازی‌ای که در فروردین از مرحله انتخابی جام جهانی بین ایران و لبنان برگزار شد، مسئولان فدراسیون فوتبال با پیشنهاد عجیب احسان اصولی، عضو هیئت‌رئیسه کنونی، بازی را به مشهد بردند تا این شهر هم میزبان یکی از دیدار‌های ایران باشد.

با توجه به تعهد پیشین ایران به فیفا مبنی بر راه‌دادن تماشاگران زن برای بازی‌های ملی، بسیاری منتظر بودند تا ببینند این اتفاق در شهر مشهد با سیاست‌های خاص حاکم بر این شهر، می‌افتد یا خیر. اگرچه مسئولان ظاهرا فکر اینجای کار را نمی‌کردند، ولی وقتی ماجرا جدی شد، خبر رسید که به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است این بازی بدون تماشاگر برگزار شود. اندکی بعد خبر رسید که ۳۰ درصد گنجایش ورزشگاه را بلیت‌فروشی می‌کنند، ولی این رویه در ساعت‌های بعد باز هم تغییر کرد و بلیت‌فروشی با هیجان زیادی صورت گرفت. در این میان، تعداد درخور توجهی از زنان علاقه‌مند به فوتبال در شهر مشهد بلیت این بازی را تهیه کردند، ولی اندکی پیش از شروع مسابقه، اتفاق ناگواری رخ داد؛ نه‌تنها زنانی که خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند، راه ندادند بلکه با استفاده از اسپری فلفل آن‌ها را متفرق کردند.

تصویر برخورد زشت مسئولان امر با زنان علاقه‌مند به فوتبال به‌سرعت در رسانه‌های خارجی مخابره شد. اگرچه احسان اصولی همان زمان گفته بود مشکلی فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند و نماینده فیفا گزارش مثبتی (!) از میزبانی مشهد نوشته، ولی بسیاری از کارشناسان این اتفاق را برای فوتبال ایران خطرناک توصیف کرده و حتی پیش‌بینی داشتند ممکن است فیفا تنبیهات شدیدی برای فوتبال ایران در نظر بگیرد.

هم‌زمان با مخابره شدن آن تصاویر، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و البته ریاست‌جمهوری خبر رسیدگی سریع به این پرونده را داده و گفتند به طور قطع با مقصران این ماجرا برخورد می‌شود. برخلاف وعده‌های مذکور، رسیدگی سریعی صورت نگرفت و بعد‌ها این ماجرا در اظهارات عده‌ای از مسئولان «ماست‌مالی» شد تا مشخص شود عزمی برای جریمه‌کردن یا تلاش برای استعفا‌دادن وجود ندارد.

این پرونده با وجود ابعاد گسترده‌ای که داشت، مشمول گذر زمان شد و مسئولان وقت فدراسیون فوتبال فکر می‌کردند با فروکش‌کردن تب‌و‌تاب اولیه، فیفا هم بی‌خیال فوتبال ایران می‌شود. بعد از تغییرات صورت‌گرفته در بدنه فدراسیون فوتبال و روی‌کارآمدن مهدی تاج به‌عنوان رئیس جدید این مجموعه، او به‌طور رسمی خبر داد نامه‌ای که فیفا در این زمینه به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده بسیار خطرناک بوده و ممکن است آن «اتفاق» بیفتد. منظور مهدی تاج از اتفاق، تعلیق فوتبال ایران در آستانه برگزاری جام جهانی بود.

با‌این‌حال، رئیس جدید گفت تیمی متشکل از مسئولان و حقوق‌دانان زوایای مختلف این موضوع را ارزیابی کرده و مستندات قوی‌ای ترتیب داده‌اند تا آن را به فیفا ارائه کنند. نکته‌ای که مهدی تاج در لابه‌لای این صحبت‌ها به آن اشاره کرد، این بود که ظاهرا عده‌ای در این زمینه دستگیر هم شده‌اند. از صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال می‌شد این‌طور برداشت کرد که فیفا به دلیل اهمال مسئولان فدراسیون و دولت ایران در تنبیه و جریمه افرادی که با زنان تماشاگر چنین برخوردی کرده‌اند، شاکی است. به همین دلیل فیفا رأسا وارد میدان شده و از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران خواسته تا اگر اقدامی عملی در این زمینه صورت گرفته، مستندات آن ارائه شود. فدراسیون فوتبال روز ۲۱ شهریور، یعنی درست در روز پایانی خبر داد پاسخ نامه فیفا داده شده است.

این پرونده طبق قرار قبلی مقرر است امروز ۳۱ شهریور در کمیته انضباطی فیفا بررسی شود. حالا با توجه به اهمالی که در آن پرونده رخ داده و فضای نه‌چندان مساعد اجتماعی این روز‌ها در ایران، فقط باید امیدوار بود خبر بدی از فیفا به فوتبال ایران نرسد.

این پرونده در شرایطی امروز بررسی می‌شود که تیم ملی خودش را به اتریش رسانده و قرار است برای جام جهانی آماده شود. فدراسیون فوتبال ایران هم در حضور نمایندگان ای‌اف‌سی و فیفا انتخابات ریاست فدراسیون را برگزار کرده و فیفا هم سلامت آن را تأیید کرده است. البته ماجرای این پرونده تنها داستانی نیست که این روز‌ها فوتبال ایران را زیر ذره‌بین برده است. به‌تازگی نامه‌ای دیگر از فیفا به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده و از طرف ایرانی خواسته شده توضیح دهد چرا با وجود محکومیت در پرونده مارک ویلموتس بلژیکی، پول این مربی هنوز به حسابش واریز نشده است.

اگر پرونده اتفاقات زشت مشهد در زمان ریاست مهدی تاج رخ نداده، این یکی حاصل مدیریت شخص مهدی تاج است. در زمان ریاست او بود که مارک ویلموتس به‌عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب شد و روی نیمکت تیم ملی نشست. کمتر از شش ماه بعد از این همکاری، ویلموتس به دلیل عدم پرداخت به‌موقع مطالباتش از سوی فدراسیون فوتبال ایران، قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کرد و به فیفا شکایت برد. فیفا ابتدا فدراسیون ایران را به پرداخت ۶.۲ میلیون یورو جریمه محکوم کرد، ولی بعد از اعتراض ایران به این رأی در دادگاه عالی ورزش، در نهایت رأی بر این شد که فدراسیون فوتبال ایران باید ۳.۲ میلیون یورو به‌عنوان غرامت به ویلموتس بلژیکی بپردازد. رقمی سنگین که مهدی تاج گفته مورد خاصی نیست و این پول را از پول پاداش تیم ملی در فیفا پرداخت خواهد کرد.

حالا که فیفا به فدراسیون نامه زده که چرا پول ویلموتس پرداخت نمی‌شود، مهدی تاج فیفا را متهم کرده و گفته باید محرومیت فوتبال ایران برداشته شود تا این رقم به ویلموتس پرداخت شود. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، عصر چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی هیئت فوتبال استان مازندران درباره نامه فیفا به فدراسیون فوتبال مبنی بر پرداخت‌نشدن دستمزد ویلموتس گفت: «نامه‌ای آمده که اگر اعتراضی به نتیجه این پرونده داریم باید اعلام کنیم. اعتراض‌مان را نوشتیم. اساس پرونده ویلموتس به خاطر تحریم ما بود و این باعث شد نتوانیم پول را بدهیم. در رأی اعلام‌شده به‌صراحت این مسئله اعلام شده است. ما همچنان هم تحریم بوده و خواهان این هستیم که فیفا تحریم را بردارد، پول‌های ما را بدهد تا بتوانیم روند کارهای خود را طی کنیم».