رای پرونده قاتل شهید رنجبر به زودی صادر می‌شود

رای پرونده قاتل شهید رنجبر به زودی صادر می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور از تصمیم گیری و نهایی شدن پرونده شهید رنجبر طی روزهای آتی خبر داد.

حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم چهارشنبه ٨ تیر در همایش "ناگفته‌های حزب" در شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حزب جمهوری اسلامی، بیان کرد: منشا این حادثه نفاق بود.

او با اشاره به پیدایش نفاق از صدر اسلام تا کنون، افزود: نفاق در دو دوره ظهور و بروز پیدا کرد، یکی دوره تنزیل و دیگری یکی تحویل.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در دوره تنزیل با حضور پیامبر اسلام مردم گروه به گروه به اسلام پیوستند، عنوان کرد: عده‌ای از یهودیان می‌دیدند که هم کیشان و عامه مردم مجذوب مکتب اسلام شده و به آن می‌پیوندند، با کینه و ناراحتی سعی داشتند تا مانع پیوستن مردم به اسلام شوند.

مرتضوی ادامه داد: در جنگ احد هم عده‌ای زیادی از منافقین حضور داشتند و با بهانه‌های واهی سعی در تشویش جنگ و تضعیف روحیه مسلمانان داشتند و تفاق در آن زمان اینگونه پیاده می‌شد چرا که جرات نداشتند در مقابل پیامبر(ص)، مکتب را زیر سوال ببرند و آن را تحریف کنند.

او تصریح کرد: در زمان تنزیل امکان تحریف اسلام نبود چون خود پیامبر(ص) حضور داشت اما در زمان تحویل و پس از رحلت پیامبر اسلام، عملکرد نفاق تغییر پیدا کرد.

رئیس دیوان عالی کشور نگرانی ادامه داد: از آنجا که بعضی از منافقین چهره‌های موجهی داشتند، نمی‌شد با آنها مبارزه کرد چرا که عده‌ای از آنها حمایت می‌کردند.بعضی هم دارای قدرت و مکنت بودند و بنابراین اگر کسی نبود که اینها را خنثی کند، ذهن مردم خراب می‌شد

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تعداد اهل نفاق زیاد نیست و عده‌ای دسته در خیابان راه می‌اندازند و برخی بی بصیرت دنبال آنها راه می‌افتند، گفت: هر زمانی که اسلام رو به رشد و دارای یک والی محکم بوده، نفاق هم رشد کرده است.

او با بیان مجدد این نکته که هر زمان یک رشد دهنده و بیدار کننده جامعه ظهور پیدا کرده، نفاق هم ظهور یافته است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به اراده الهی ظهور و بروز کرد که نه تنها ایران بلکه دنیا را تکان داد و  چهل و چند سال از آن گذشته و طی این چهار دهه چه مصیبت و بحران‌هایی که متوجه این کشور نشده است.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: تفاوتی که دوران امیرالمومنین با این دوره دارد، این است که بصیرت مردم نگذاشت تاریخ تکرار شود و ولی خانه نشین شود.

مرتضوی با بیان اینکه دردها و ناراحتی‌هایی زیادی طی این سال‌ها به ملت ایران تحمیل شده است، گفت: در زمان حادثه هفت تیر، همزمان کشور با چند اتفاق از جمله جنگ تحمیلی مواجه بود و هیچ کشوری نمی‌تواند این حجم از حوادث را تحمل کند؛ آنهم کشوری که هیچ تجهیزاتی ندارد

او همچنین با بیان اینکه بصیرت و حضور مردم بود که توانست نفاق را خنثی و کشور را از این جریان نجات دهند، عنوان کرد: علاوه بر بصیرت مردم، وجود یک قطب چون امام راحل بود که به ارامی و افق دید، کشور را نجات داد و  مسیر را تعیین کردند و امروز هم هم رهبر معظم انقلاب راه را با همان صلابت ادامه می‌دهند

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: اگر بصیرت و حمایت و حضور مردم نباشد مگر می‌شود کشور را از دست درندگان نجات داد؟ امروز تمام استکبار علیه ایران است و اگر بصیرتی باشد متوجه خواهیم شد که پشتوانه چیز دیگری است.امروز دنیا خود عقب نشسته و با مبارزه مستقیم نمی‌تواند با ایران به جز با نفاق، ایجاد شایعه، خراب کردن چهره‌های انقلابی و ترور شخص و شخصیت بجنگد.

به گفته مرتضوی، منافقین دنبال تخریب روحانیت هستند و این یک راهبرد نفاق است.

او با بیان اینکه دستگاه قضا همانگونه که رهبرانقلاب فرمود باید با استقلال پیش رود، تصریح کرد: استقلال بدین معنا که در زمان رای دادن، سفارش و حب و بغض و تلفن‌ها بر قضاوت اثری نداشته باشد. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، توانسته‌ایم قوه قضاییه‌ای مستقل داسته باشیم.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه قاضی هم باید مستقل باشد و از قرآن، خدا و قانون خط بگیرد، گفت: برجسته ترین و با سابقه ترین قضات در دیوان عالی کشور مشغول به فعالیت هستند.

مرتضوی با بیان اینکه رسیدگی در این مرجع طبق قانون شکلی است و قاضی بر جریان دادرسی در پروندهها نظارت می‌کند و سپس تصمیم و رای می‌دهد، افزود؛ در دیوان عالی کشور از کسی دعوت نمی‌شود که اعمال نفوذ کند.

او به پرونده شهید رنجبر هم اشاره و با تاکید بر اینکه تلاش ما بر تسریع در روند صدور حکم بدون نقص در این پرونده است، گفت: در موقعیتی هستیم که دنیا به بهانه‌های مختلف می‌خواهد علیه ما کارشکنی کند.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: در این پرونده نقصی به نظر قضات محترم شعبه رسید مبنی بر ادعای جنون داشتن و کمیسیونی باید تشکیل می‌شد که اکنون نقص برطرف شده و به زودی تصمیم گیری و پرونده به مرحله نهایی می‌رسد.

مرتضوی همچنین با بیان اینکه دادگستری فارس از دادگستری‌های موفق کشور است که دارای قضات با تجربه و با دانش است، ابراز امیدواری کرد که با تلاش دادگستری فارس بار دیوان کم شود و آراء هم از اتقان خوبی برخوردار باشد.