پرتاب‌هایی برای قهرمانی

پرتاب‌هایی برای قهرمانی
محمدرضا رحمانی‌فر، ورزشکار شیرازی رشته پرتاب دیسک، رکورددار و قهرمان نوجوانان آسیا

علی جمشیدپور- خبرنیوز/ رشته سخت و طاقت فرسای دو و میدانی با انبوه زیر مجموعه هایی که دارد جزو جذاب ترین رشته های ورزشی به شمار می‌آید. در سال های اخیر ورزشکاران متعددی از ایران بر سکوهای آسیایی و گاه جهانی قرار گرفته و پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز درآورده اند. ورزشکارانی که به واسطه مربیان بزرگی که نامی از آنها به میان آورده نمی‌شود موفق به افتخارآفرینی شده‌اند.
در ادامه با حسین نثاری، مربی پرتاب های( وزنه، دیسک و نیزه ) رشته دو و میدانی که در سن 43 سالگی و با تجارب متنوعی در رشته های مختلف و همچنین محمدرضا رحمانی فر ورزشکار بیست ساله شیرازی رشته پرتاب دیسک و عضو تیم ملی دو و میدانی ایران همراه شدیم تا از شرایط این روزهای رشته پر مدال دو ومیدانی جویا شویم.

* آقای نثاری؛ در دوران ورزشی چه مقام هایی کسب کردید؟

از 17 سالگی که بر اثر آسیب دیدگی، پرتاب نیزه را کنار گذاشته و به پرتاب وزنه روی آوردم موفق شدم 3 سال پیاپی و تا 19 سالگی قهرمان کشور باشم. در سن 20 سالگی هم ورزش حرفه ای را کنار گذاشتم.

* پس از آن به چه فعالیتی مشغول شدید؟

به توصیه بزرگان ورزش، مربیگری حرفه ای را آغاز کردم و پس از گذشت 22 سال هنوز هم برایم لذت بخش است.

* دلیل انتخاب مربیگری همان توصیه ها بود یا خودتان هم به آن علاقمند بودید؟

عمر ورزش حرفه ای و بالاخص دوره قهرمانی با تمام سختی‌هایی که دارد کوتاه است و در رابطه با خودم باید بگویم عدم حمایت های مالی و معنوی و همچنین تمرین های غیراصولی باعث شد تا نتوانم در حد و اندازه واقعی، خودم را نشان دهم و تصمیم گرفتم حالا که شرایط ورزشکار موفق شدن برایم فراهم نشده یک مربی موفق باشم.

* چه پیشنهادی به خانواده ها برای سوق دادن فرزندانشان به سمت ورزش دارید؟

در ابتدا به خانواده ها پیشنهاد می‌کنم که به دور از نگاه مادی اجازه دهند فرزندانشان در سنین پایین به ورزش وارد شوند. در رابطه با ورزش دو و میدانی باید بگویم که این رشته ورزشی گذشته از اینکه مادر تمام ورزش ها محسوب می شود، می تواند خیلی از ضعف‌ها و نقص‌های بدنی مانند مشکلات قلب و عروق، انحنا در زانو، گودی کمر و ... را با تمرینات ساده اصلاح کند.

* در حال حاضر مربی چند ورزشکار هستید؟

محمدرضا رحمانی فر ورزشکار مستعد شیرازی که رکورددار نوجوانان آسیا و نفر پنجم جوانان جهان در رشته پرتاب دیسک است، همچنین سحر ضیایی رکوددار بانوان ایران و مانا حسینی رکورددار نوجوانان کشور در رشته پرتاب نیزه.

* صحبتی باقی مانده؟

یک نکته که باید به آن اشاره کنم در رابطه با حقوق هایی است که فدراسیون دو و میدانی به مربیان خود پرداخت می کند. رقم هایی بسیار ناچیز که بنده از بیان آن شرم می کنم. برای رشد در هر موضوعی احتیاج به سرمایه گذاری و سپس برداشت است، نه اینکه بدون هیچ حمایت مالی توقع موفقیت های آنچنانی داشته باشند. امیدوارم این معضلات که در تمام ورزش رخنه کرده برطرف شده تا با این پتانسیل که در جوانان ایران وجود دارد روز به روز شاهد افتخارات بین المللی باشیم. در پایان جا دارد تا از آقایان سیروس زارع و روح الله نجمی به خاطر تمام زحمت هایی که کشیده اند و حمایت هایی که از ورزش دو و میدانی کرده اند صمیمانه تشکر کنم.

هزینه 20 میلیونی دیسک از جیب!

محمدرضا رحمانی‌فر، ورزشکار بیست ساله شیرازی رشته پرتاب دیسک از شروع فعالیت ورزشی خود گفت: از سن 12 سالگی در رشته پرتاب وزنه ورزش را آغاز کرده و در 14 سالگی به پرتاب دیسک علاقمند شدم و در این رشته توانستم موفق ظاهر شوم.

وی در رابطه با مقام هایی که کسب کرده بیان کرد: مقام چهارم المپیک نوجوانان، مقام اول در مسابقات آسیایی نوجوانان که در این مسابقات موفق به رکورد شکنی شدم و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان به عنوان پنجم دست پیدا کردم.

رحمانی‌فر ضمن ابراز این مطلب که برای بازی های آسیایی سال آینده می خواهد در ترکیب تیم ملی ایران خوش بدرخشد ابراز کرد: حمایت از ورزشکار باعث سربلندی و سرافرازی یک ملت می شود و بایستی که به قهرمانان و مدال آوران ایران در هر رشته ای اهمیت داده شود. گذشته از این که ورزشکار باید از لحاظ مالی تأمین شود تا بتواند نتایج مطلوب و در حد انتظار را برآورده کند، از نظر زیرساخت هم نیاز به یک مکان تمرین استاندارد دارد. نمی توان از حق گذشت که هیات دو و میدانی استان فارس تمام تلاش خود را در زمینه فراهم کردن نیاز ورزشکاران حرفه ای انجام داده است اما از دیگر مسئولین و ارگان های مربوطه تقاضا دارم که به ورزشکاران اهمیت دهند و برای این که پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز درآوریم حمایت های بیشتری داشته باشند.

ملی پوش شیرازی دو و میدانی با اشاره به زمین تمرین مناسب عنوان کرد: هم اکنون و با شرایطی که وجود دارد در زمینی تمرین می کنم که در زمان های سرد سال دیسک می شکند و باید هر بار هزینه 20 میلیون تومانی دیسک را از جیب بدهم. تقاضا دارم تا یک زمین چمن مناسب که خسارت های مالی اینچنین به من وارد نشود در اختیارم قرار دهند.

وی در پایان گفت: در پایان جا دارد از پدر و مادرم که در تمامی مراحل زندگی حامی و همراه من بوده اند همچنین از مربی ام حسین نثاری صمیمانه سپاسگذاری کنم.