‌پارلمان تونس منحل شد

‌پارلمان تونس منحل شد

رئیس جمهور تونس گفت، بر اساس اصل ۷۲ قانون اساسی و برای حفاظت کشور و نهاد‌ها و موسسات آن انحلال پارلمان را اعلام می‌کنم.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بحران سیاسی تونس روز چهارشنبه تشدید شد.

اعضای پارلمان تعلیق شده تونس با سرپیچی از قیس سعید رئیس جمهور تونس به صورت مجازی دیدار و برای ابطال حکمی که اختیار تام به وی می‌داد رای گیری کردند.

این نشست مجازی نخستین تلاش پارلمان برای دیدار از زمان تعلیق آن در ماه ژوئیه میلادی و انتقال به حکومت تک نفره بود امری که دشمنانش آن را کودتا خواندند.

رئیس جمهور تونس افرادی را که در این نشست شرکت کردند به ”تبانی علیه امنیت کشور“ متهم کرد.

طارق فتیتی معاون پارلمان گفت حدود ۱۲۴ نفر از ۲۱۴ نفر عضو پارلمان در این نشست مجازی حضور داشتند و ۱۱۶ نفر از آن‌ها علیه ”اقدامات فوق العاده“ سعید که از ماه ژوئیه تاکنون اتخاذ شده رای دادند.

این اقدام مستقیم‌ترین چالش است که تاکنون برای رئیس جمهور تونس ایجاد شده است.

قیس سعید هشدار داده بود هرگونه نشست پارلمان غیرقانونی است، اما هرچند این رای گیری نشانگر مخالفت رو به رشد علیه سعید و چالشی برای مشروعیت وی است، اما بعید است در سلطه وی بر قدرت تغییری ایجاد کند.

سعید بعد از این اقدام گفت پارلمان را منحل خواهد کرد.

وزیر دادگستری تونس نیز گفت تحقیقاتی را درباره اعضایی که در این نشست حضور داشتند آغاز کرده است.

سعید در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد گفت: ”ما باید کشور را از اختلاف حفظ کنیم. ما اجازه نخواهیم داد سوء استفاده کن‌ها به تعدی علیه کشور ادامه دهند.“

قیس سعید: بر اساس اصل ۷۲ قانون اساسی انحلال پارلمان را اعلام می‌کنم

به گزارش شبکه الجزیره، قیس سعید رئیس جمهور تونس گفت: بر اساس اصل ۷۲ قانون اساسی و برای حفاظت کشور و نهاد‌ها و موسسات آن انحلال پارلمان را اعلام می‌کنم.

رئیس جمهور تونس گفت:‌ وزیر دادگستری برای تمام کسانی که در جلسه امروز پارلمان شرکت داشتند ‏‌به دادستانی کل شکایت کرده است.