تردیدهای دختران پرافتخار پارکور

پاركورکاران شیرازی در «خبرنیوز»: وقتي مسئولين به قهرمانان بها نمي دهند و به وعده هاي خود عمل نمي كنند، انگيزه اي نداريم

تردیدهای دختران پرافتخار  پارکور

علي جمشيدپور- «خبرنیوز»/ چند سالی است که از فیلم های هالیوودی آمده است. شاید در ابتدا کسی این رشته ورزشی مهیج را نمی شناخت و هم اکنون نیز نامش برای خیلی ها غريبانه است، اما همین که بگویید در فیلم ها از روی این ساختمان به روی آن ساختمان می پرند منظورتان را متوجه می شوند.

پارکور؛ رشته ای با آمادگی جسمانی بالا که هیجانش گاهی اوقات از سفر به ماه هم بیشتر است. زیبایی اش در آزادی عمل حرکاتش و جذابیتش با سرعتی مثال زدنی عجین شده است.

شیراز و استان فارس در چند وقت اخیر با ورزشکاران مستعدی که در رشته ورزشی پارکور داشته، موفق شده تا در عرصه کشور عنوان های برتر را به دست بیاورد و نگین درخشانی در ورزش این استان به شمار بیاید. در همین راستا با مربیان و ورزشکاران رشته پارکور به گفت و گو نشستیم تا از شرایط و مشکلات این رشته ورزشی جویا شویم.

استان فارس با 42 ورزشكار قهرمان كشور شد، اما مسئولين استان ارزشي براي اين قهرماني قائل نشدند!

 فاطیما غفوری منش متولد 1377 و از هفت سالگی ورزش را آغاز کرده و پس از آسیب‌دیدگی که برایش به وجود آمد 5 سالی است که به عنوان مربی پارکور فعالیت می کند. وی از نحوه آشنایی خود با رشته پارکور گفت: در پارک ورزشکاران این رشته را دیدم و وقتی از اسم و شرایط آموزش پارکور جویا شدم، ديدم مربی بانوان در شیراز نداریم و اين از اصلی ترین انگیزه های من برای انتخاب مربیگری پارکور و آموزش به دختران علاقه مند به این رشته ورزشی بود.

غفوری منش با انتقاد نسبت به نگاه مسئولین به ورزش فارس گفت: تا کی قرار است قول بدهند و به آن عمل نكنند؟ آیا گمان می کنند که عدم حمایت ها باعث پیشرفت می شود؟ خیر؛ بی شک تنها بازده وعده و وعیدهای توخالی، دلسرد شدن آینده داران ورزش این مرز و بوم است.

بنده به عنوان مربی از روح و جانم مایه می گذارم تا ورزشکاری تربیت کنم که مایه سربلندی همگان باشد و هنگامی که ثمره این تلاش به نتیجه می رسد توقع دارم که از لحاظ مادی و معنوی حمایت شوم، اما وقتی می بینم که حتی به ورزشکاران مقام آور هم بهایی داده نمی شود، دیگر با چه انگیزه ای باید در این راه قدم بردارم.

مربی هانتر تیم شیراز با بيان اينكه در مسابقات کشوری، جوايزی که قول داده شده بود به ورزشکاران تعلق نگرفت، ادامه داد: اخیرا مسابقات کشوری در ساری برگزار شد و از فارس 42 ورزشکار شرکت کردند که با همت و غیرت آنان، سکوی نخست این رویداد نصيب استان فارس شد. نکته ای که در نوع خود بحث برانگیز است این بود که در طول مسابقات تلاش های زیادی شد تا حق پارکورکارهای ما را بخورند و اجازه ندهند افتخارآفرینی کنند، اما این استعدادهای بی چون و چرای ورزش فارس با اقتدار قهرمان شدند و تنها کاری که از دست آنها برآمد این بود که جوايزی را که برای قهرمان در نظر گرفته شده بود به ورزشکاران ما ندهند. لذا توقع داشتیم که مسئولین ما مطالبه گری کنند و آن اندک پاداش ها را از برگزارکنندگان بگيرند اما چنین نشد و مقام آوران ما پس از این اتفاقات با کسب مقام قهرمان کشوری دلخوش به استقبال و حمایت مسئولین استان به شیراز بازگشتند اما متأسفانه در شهر خودشان هم کسی برای این افتخارآفرینی ارزشی قائل نشد!

وی در پایان با تشکر از تمامی کسانی که برای پیشرفت ورزش از جان و دل مایه می گذارند، گفت: ورزشکار از همه چیز خود می گذرد تا برای شهر و دیارش افتخار کسب کند و دل مردم را شاد نماید و تنها خواسته اش حمایت از طرف متولیان ورزش است، لذا روا نیست که با بی اهمیت جلوه دادن مقام آوری، دل آن ها را شکسته و مسبب دوری استعدادها از ورزش باشیم. ضمن آنكه وظيفه خود مي دانم از تمامی کسانی که در جهت رشد و اعتلای ورزش، گام برمی دارند صمیمانه سپاسگزاري كنم.

با همه ناملايمات آماده كسب مقام هاي جهاني هستيم

پس از صحبت هاي غفوري منش، به سراغ دوقلوهاي 19 ساله رفتيم. فاطمه و فائزه عزی در سال هاي اخير توانسته اند چه در عرصه بین المللی و چه در کشور خوش بدرخشند. هر دو دانشجوی رشته تربیت بدنی هستند.

فاطمه كه یک دقیقه از فائزه بزرگتر است، گفت: من و خواهرم از 5 سالگی با ژیمناستیک ورزش را آغاز کردیم. بعد كه در فیلم های سینمایی پارکور را دیدیم و با آن آشنا شدیم، به این رشته ورزشی مهیج روی آوردیم. در ابتدا پدر و مادرم کمی نگران بودند كه آسیب های جدی ببینیم اما با حمایت آنها موفق شدیم پارکور را به صورت حرفه ای دنبال کنیم.

وی با بیان این مطلب که تبعیض جنسیتی در جامعه ایران بیداد می کند، ابراز داشت: اگر پسر بودیم همه ما را تشویق می کردند و می گفتند آفرین به این پشتکار و جسارتی که در ورزش سخت پارکور دارید. حالا که می بینند دختر هستیم کاملا برعکس واکنش نشان می دهند و در تلاش برای دلسرد کردن ما هستند. اگر عشق به این ورزش نداشتیم هیچ گاه چنین ناملایماتي را تحمل نمي كرديم.

عزی با انتقاد نسبت به نبود فضای تمرینی مناسب پارکور گفت: از زمانی که یاد دارم و به این رشته ورزشی ورود پیدا کردم، قول هایی مبنی بر ساخت و تجهیز فضای تمرینی استاندارد به ما داده شده که تاکنون محقق نگرديده است. لذا بالاجبار باید در فضاهای باز و پارک ها تمرین کنیم که با مشکلات فراوانی روبه رو می شویم. به جرأت می توانم بگویم که در هر جلسه تمرین به گونه اي بي ادبانه با ما که ورزشکار و مقام آور کشوری هستیم برخورد می کنند. گاهی حتی ما را می برند و می گویند چرا در فضای عمومی تمرین می کنید و وقتی پاسخ می دهیم که جایی برای تمرین نداریم در کمال بی منطقی می گویند دختر نباید ورزش کند! البته باید این نکته را در این جا عنوان کنم که شهرداری قول هایی برای ساخت مکان تمرینی به جامعه پارکور داده بود که تاکنون جامه عمل به خود نپوشيده است.

فاطمه عزی در پایان ضمن تشکر از حامیان ورزش بانوان گفت: سال گذشته به مقام اول غرب آسیا و امسال مقام دوم قهرمان قهرمانان ایران دست پیدا کردم که هیچ بازخوردی از طرف مسئولین نداشت و حتی یک شاخه گل هم به ما داده نشد! می خواهم از مسئولین تقاضا کنم که به ورزش های غیر فوتبالی هم نگاه و از ورزشکاران و مربیان پارکور نیز برای کسب افتخارات بیشتر حمایت کنند. ضمنا در اینجا لازم است از زحمات و حمايت هاي پدر و مادرم، مربیانم و انجمن پارکور استان تشکر ویژه ای داشته باشم.

 فائزه عزی نیز در تکمیل صحبت های خواهرش گفت: نگاهی غیرمنصفانه در رابطه با ورزش بانوان و آقایان وجود دارد و هرچه تلاش کنیم زمان های زیادی پيش آمده که از این حرف و حدیث ها ناراحت شده و از ادامه مسیر ورزشی مان دلسرد گشته ایم که با لطف خدا و حمایت پدر و مادر همچنان این راه را ادامه داده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته در مسابقات غرب آسیا دوم شدم و در مسابقات قهرمان قهرمانان ایران که امسال و به میزبانی ساری برگزار شد به مقام نخست دست پیدا کردم که مقام های اول و دوم چنین مسابقات مهم و ارزشمندی در اختیار من و خواهرم است و تنها با يك لوح و مدال از ما قدردانی شد. حتی یک جایزه خشک و خالی هم به ما ندادند و برخلاف صحبت هایی که مبنی بر اهداي جوايز نقدی به مقام آوران این مسابقات شده بود، یک ریال هم ندادند. در این وضعیت از مسئولین همراه تیم توقع مطالبه گری داشتیم که نتيجه اي نداشت.

در بازگشت به شیراز، انتظار داشتیم از طرف مسئولین ورزشی استان برای افتخارآفرینی که برای فارس كسب کردیم از ما تقدیر و تشکر شود که آن ها هم اهمیتی به این موضوع ندادند و حالا به ما می گویند چرا دلسرد شده اید؟ هر کسی جای ما بود از این عدم حمایت‌ها ناراحت و برای ادامه مسیر ورزش و کسب قهرمانی دچار تردید می شد.

عزی در پایان با اشاره به این موضوع که در نظر داریم در مسابقات برون مرزی شرکت کنیم، گفت: می خواهیم به همه ثابت کنیم که دختران ايراني هم می توانند ورزش های سخت و دشوار را انجام داده و به قهرماني هم برسند. از این رو در نظر داریم تا با شرکت در مسابقات بین المللی در آینده ای نزدیک برای به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان تلاش کنیم و امیدواریم که این سخت کوشی های ما برای مسئولین هم معنایی داشته باشد و در روند بی حمایتی های خودشان تغییری ایجاد کنند!

پاركور چيست؟

پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل (Raymond Belle) که یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام بود پایه گذاری شد. او و همراهانش به دنبال به وجود آوردن یک روش کارآ و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت ها، سرانجام توسط فرزندش دیوید بل (David Belle) به صورت مدون درآمد. دیوید بل بیشتر عمر خود را صرف ساماندهی این ورزش کرد و نام «پارکور» را بر آن نهاد. او و دوستانش، از جمله سباستیان فوکان (Sebastien Foucan) که مشهورترین آنهاست، با آموزش های ریموند بل این ورزش را از ترکیب ورزش های مختلفی، با هدف کمک کردن به دیگران در مواقع اضطراری، در حاشیه پاریس به وجود آوردند.