پادشاه اردن: از تشکیل ناتو خاورمیانه حمایت می کنیم 

پادشاه اردن: از تشکیل ناتو خاورمیانه حمایت می کنیم 

 عبدالله دوم پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی گفت که کشورش از تشکیل ائتلاف نظامی در خاورمیانه مشابه ناتو حمایت می کند و این اتفاق می تواند از طریق رایزنی با کشورهایی که این تفکر را دارند انجام شود.
او جزئیات بیشتری درباره این ائتلاف نظامی، اعضا و اهداف آن مطرح کرد.

قرار است متن کامل این مصاحبه به زودی منتشر شد اما هم اکنون تنها بخش هایی از آن پخش شده است. 

ناتو نام پیمان نظامی و دفاع جمعی با حضور 30 کشور در اروپا و آمریکای شمالی است. امریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و فرانسه از مهمترین اعضای ناتو هستند.

وی افزود اردن به صورت فعال با ناتو کار می کند و خود را شریک این پیمان می داند.

پادشاه اردن درباره ایجاد ائتلاف نظامی شبیه ناتو در خاورمیانه ادامه داد: نگاه این ائتلاف باید کاملا شفاف و نقش آن هم باید کامل مشخص شده باشد واگر نه برای همه به تجربه شکست خورده تبدیل می شود.

او درباره حضور نظامی روسیه در سوریه هم گفت: " اردن به این حضور روس ها به عنوان یک عنصر مثبت نگاه می کند زیرا باعث ثبات است. با این حال از زمان آغاز درگیری در اوکراین، حجم حضور روسیه در سوریه کم شده است. در نتیجه با مشکلات زیادی با گروه های شبه نظامی {...} در مرز روبه رو شدیم که از جمله می توان به قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح اشاره کنی. گروه تروریست (داعش) هم دوباره ظاهر شد. پس روسیه کجای سوریه است؟"

این برای نخستین بار است که ایجاد ائتلافی در منطقه شبیه به ناتو مطرح می شود.

 سخنان پادشاه اردن تنها یک روز بعد از سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به امان منتشر می شود. ولیعهد سعودی در سفر منطقه ای به مصر، اردن و ترکیه سفر کرد. در هفته های اخیر روابط سعودی - ترکیه بهبود یافته است.