وعده هایی که پوچ بود؛ سهم بوشهر از جام جهانی، صفر

لغو تردد کشتی کروز برای جابجایی مسافر به جام جهانی

وعده هایی که پوچ بود؛ سهم بوشهر از جام جهانی، صفر

 بوشهر نزدیک ترین استان به میزبان جام جهانی قطر محسوب می شود، اما کمتر از دو هفته به شروع این مسابقات، عملا سهم این استان از عواید چنین رویدادی نزدیک به صفر است.

از حدود هشت سال پیش که میزبانی قطر در جام جهانی مشخص شده بود، بسیاری از مسئولان استانی وعده های ریز و درشتی برای برخورداری از مواهب این فرصت طلایی بیان کرده که در سالیان اخیر طرح هایی نظیر “بوشهر توریسم 2022” یا راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر- قطر، پارک هواپیماهای جام جهانی در بوشهر و ایجاد بندر مشترک ایران و قطر از مهمترین آنها بوده است.

اما در شرایطی که 12 روز تا شروع جام جهانی مانده، خبری از فعال شدن کشتی کروز در خط بوشهر- قطر نیست، فرودگاه بوشهر نیز از میزبانی پروازهای جام جهانی بازمانده و غیر از ترانزیت برخی کالاها از بندر دیر، مبادلات اقتصادی خاصی با میزبان جام جهانی نداریم.

بدون شک تا پایان دوره برگزاری مسابقات فوتبال قطر هم نباید منتظر تحول ویژه ای در این حوزه باشیم و باید بپذیریم که فرصت برخورداری اقتصادی این رویداد جهانی را از دست داده ایم.

این اتفاق ناگوار بیانگر نبود مدیریت برنامه ریز و آینده نگر در استان و خصوصا سطح ملی است. هنوز هم دستگاه های مسئول برای تدارک بستر برخورداری از مزایای این رویداد بین المللی در ایران، سردرگم و بی هدف به دنبال معجزه اند تا شاید تصادفاً خورده ریزی از سفره اقتصادی جام جهانی فوتبال را عاید شوند.

شاید این شکست مدیریتی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دولت تلنگری باشد تا در آینده با دیدی جامع تر به رویدادهای فرامرزی و بهره مندی از مزایای آنها بنگرند.

سهم بوشهر از جام جهانی حدود صفر

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به لغو تردد کشتی کروز برای جابجایی مسافر به جام جهانی گفت: بوشهر از لیست شهرهای پروازی به قطر هم جا مانده و فقط برای تهران، شیراز، لار و لامرد این فرصت پروازی فراهم است.

خورشید گزدرازی با اشاره به تلاش‌هایی که برای برقراری خط کشتیرانی بوشهر به قطر به منظور استفاده از موقعیت جام‌جهانی انجام شده اظهار داشت: با وجود اقدامات و رایزنی‌های صورت گرفته، خبری از کشتی کروز برای انتقال مسافر از بوشهر به قطر نیست.

وی افزود: بوشهر موقعیت جغرافیایی ممتازی برای مبادلات تجاری و بازرگانی و گردشگری با قطر دارد ولی زیرساخت‌ها فراهم نیست و به همین دلیل به جایی نرسیدیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر یادآور شد: سوخت کشتی کروز تامین نشده و عملا هیچ عایدی از جام جهانی قطر نصیب بوشهر نمی‌شود.

گزدرازی اضافه کرد: توسعه گردشگری نیازمند داشتن زیرساخت و همچنین تامین ملزومات مورد نیاز است که بنادر استان بوشهر دارای ظرفیت لازم هستند اما زیرساخت کافی نداریم و ملزومات و امکانات نیز ناقص است.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: با پیگیری مدیر کل گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، صنایع دستی و برخی محصولات استان از جمله خرما در نمایشگاه دهکده کتارا در قطر به نمایش در می‌آید که در بازاریابی و ارزآوری بسیار موثر است.

گزدرازی تاکید کرد: با وجود تبلیغات صورت گرفته، شاید تنها عایدی مهم استان بوشهر از جام جهانی قطر، شرکت در همین نمایشگاه صنایع دستی و محصولات کشاورزی باشد.