وضعیت سد معبر مناسب شهر پایتخت گردشگری و زیارت نیست

وضعیت سد معبر مناسب شهر پایتخت گردشگری و زیارت نیست
پیاده‌روهای شهر را باید به مردم بازگردانیم

هشتاد و هشتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد و در این جلسه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نطق پیش از دستور خود از شهردار شیراز درخواست کرد تا ضمن دستور بررسی نحوه هزینه کرد در پروژه‌های شهری که همه ساله ردیف اعتباری دارند، گزارشی از میزان و نتیجه این هزینه‌کردها را تا قبل از ارائه لایحه بودجه سال آینده تهیه و به شورا ارسال شود.

غلامعلی ترابی اظهار داشت: آنچه مسلم است تعداد پروژه‌های قابل اجرا در سطح شهر بیش از میزان درآمد شهرداری است و اگر هزینه‌ها بر اساس اولویت اجرا صرف نشود، خروجی آن انباشت مسائل و مشکلات شهری است.

وی افزود: متأسفانه در سنوات گذشته شاهد هزینه‌کرد صدها میلیاردی شهرداری در پروژه‌های بدون اولویت و ضرورت اجرا بوده‌ایم که در گفت‌وگو و افکار عمومی مردم و مدیران شهری روزانه مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا شهر شیراز عنوان کرد: اجرای آسفالت معابر شهری، رهاسازی ساختمان‌های نیمه کاره با هزینه‌های زیاد و اتلاف سرمایه شهرداری، هزینه احداث یا خرید ساختمان جهت اداره‌های مختلف شهرداری، خرده پروژه‌ها مثل اصلاح پیاده‌روها یا اصلاح فضاسازی میادین شهری، کف‌سازی پارک‌های شهری، اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس بدون انجام مطالعات لازم و خرید و کاشت برخی گیاهان و گل‌های فصلی که به جای آن می‌توان از روش‌های جایگزین بهره برد از جمله پروژه‌هایی است که هزینه‌های زیادی به شهر تحمیل می‌کند و همه ساله شاهد تکرار هزینه‌کرد آنها هستیم، اما معضلات همچنان پابرجا است و راه حل برون رفت از این مسئله ایجاد و راه‌اندازی اداره پایش و کنترل هزینه‌ها و اولویت‌های پروژه‌های شهری و همچنین بررسی این پروژه‌ها قبل از شروع است.

در این جلسه همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود بر ارتقای کار گروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت به منظور توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت و اتخاذ تصمیمات هماهنگ در امور فرهنگی، عمرانی، زیربنایی و زیرساخت‌ها در امور زائران در مقیاس محلی، ملی و بین المللی برای سه شهر مقدس مشهد، شیراز و قم تأکید کرد و گفت: جا دارد متولیان امر در استان و شیراز از ظرفیت ایجاد شده با استفاده از مشاورین و طراحان امین و مومن بهره برده تا بودجه‌های در نظر گرفته شده توسط شورای ملی زیارت به خوبی جذب و مورد استفاده قرار گیرد.

محمدرضا هاجری همچنین به موضوع پیاده‌روهای شهر اشاره و با بیان اینکه پیاده‌روهای شهر را باید به مردم بازگردانیم، گفت: نگذاریم با سد معبر فضاهای عمومی را بعضی افراد سودجو اشغال و ضمیمه مغازه و دکه‌های خود کنند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سد معبر مناسب شهر پایتخت گردشگری و زیارت نیست، گفت: نیاز است تا در محلات فضاهای مناسبی به عنوان خانه بازی کودکان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر شیراز با سه مشکل خشکسالی، بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های ناایمن مواجه است که هر سه با تدبیر، قابل کنترل و حل و فصل است و لازم است تمامی دستگاه‌های متولی در رفع کامل این سه مشکل با روحیه جهادی و میدانی وارد صحنه شده، مشکل گشای مدیریت شهری باشند.

سخنگوی شورا همچنین بر شناسایی تمامی کودکان کار، ایجاد فضاهایی پاک و شاد به صورت متمرکز و اردوگاهی جهت ساماندهی آنها تأکید کرد و گفت: از تمامی دستگاه‌های مسئول همراه و همدل خواست تا به صحنه بیایند و به تکلیف و مسئولیت ذاتی خود عمل کنند و همه کارها را بر دوش شهرداری نگذارند.

هاجری بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی دبیرخانه بر تقویت حوزه گردشگری مقاومت که طرح آن برای 5 شهر قم،کرمان، رشت، شیراز و بوشهر تدوین شده است، باید این مهم در شیراز فعال شود.

جلوگیری از ورود زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست، استفاده گسترده و پر حجم از پلاستیک که محیط زیست شهری را با چالش جدی مواجه کرده است، از دیگر موضوعاتی بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز به آن اشاره کرد و گفت: لازم است تا شهرداری به ویژه سازمان پسماند آموزش‌های لازم را برای شهروندان، از طریق محلات، دانشگاه‌ها، مدارس، رسانه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و غیره با برنامه‌های هنری گسترش دهد.

گفتنی است، در هشتاد و هشتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز تهیه طرح جامع زیباسازی شهر شیراز با تأکید بر هویت اسلامی ایرانی، طرح بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر و طرح دو فوریتی زیباسازی شهر شیراز اعم از اماکن خصوصی و دیوارهای معابر که در اثر اغتشاشات اخیر خسارت یا صدمه دیده‌اند به تصویب رسید.