وضعیت خاک در استان بوشهر خوب نیست/ اجرای کشاورزی حفاظتی

وضعیت خاک در استان بوشهر خوب نیست/ اجرای کشاورزی حفاظتی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در این استان خبر داد و گفت: وضعیت خاک کشاورزی در استان بوشهر خوب نیست.

کبری توکلی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه کشاورزی حفاظتی را به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار داریم که طرح‌های مهمی در این زمینه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سطح هزار هکتار از زمین‌های زراعی آبی و دیم شهرستان‌های دشتی و دشتستان اضافه کرد: امسال ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم و ۵۰۰ هکتار آبی در ۲ منطقه دشتی و دشتستان به زیر کشت حفاظتی می‌رود.

فرسایش بالای خاک

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استقرار صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از شمال تا جنوب استان بیان کرد: وضعیت خاک کشاورزی در استان بوشهر خوب نیست.

وی به فرسایش خاک در استان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، فرسایش قابل توجه خاک و انسان‌ها نیز با عملکرد خود توان زمین را گرفته‌اند به نحوی که از هر هکتار به طور تقریبی ۱۷ تن فرسایش اتفاق می‌افتد.

توکلی دشتستان، دشتی، تنگستان و دیر را قطب کشاورزی استان بوشهر دانست و افزود: برای تأمین امنیت غذایی باید اقدامات اساسی را در زمینه کشاورزی حفاظتی داشته باشیم.

تأمین امنیت غذایی

وی با اشاره به اهمیت حفاظت، نگهداشت خاک و امنیت تولید برای تأمین امنیت غذایی اضافه کرد: با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی کمیته‌ای برای بررسی آلاینده‌های خاک و حفاظت از آن تشکیل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: روش‌های نیمه‌حفاظتی، کشت مستقیم، کم‌خاک‌ورزی، بی‌خاک‌ورزی و کشت در بقایا از برنامه‌های کشاورزی حفاظتی است.