وزیر کشور: بندرعباس باید به الگوی شهرهای دریایی تبدیل شود

یک شهر جدید در ساحل شرقی بندرعباس ساخته می شود

وزیر کشور: بندرعباس باید به الگوی شهرهای دریایی تبدیل شود
وزیر کشور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های شهری بندرعباس

وزیر کشور گفت: شهر بندرعباس با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن باید با یک دورنمای روشن و هوشمندانه به الگوی شهرهای دریایی کشور تبدیل شود.

احمد وحیدی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های شهری بندرعباس افزود: گردشگری و صنایع دستی محورهای مهمی است که باید در این شهر ساحلی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی از بندرعباس به عنوان مهم‌ترین شهر دریایی ایران نام برد که باید گردشگری آن در صدر توجه باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه گردشگری علاوه بر درآمدزایی و تاثیر اقتصادی، دارای آثار گسترده فرهنگی و اجتماعی است، ادامه داد: برخلاف برخی کشورها که برخورد سرد با گردشگران دارند مردم ایران به ویژه خطه جنوب با روحیه مهربانی و مهمان نوازی خود یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای گردشگری را دارا هستند.

وحیدی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی تاکید و اضافه کرد: این مبحث علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده، اصالت‌های بومی منطقه را نیز به خوبی به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: هرمزگان بهترین محل برای توسعه فرهنگ دریایی و متعاقب آن اقتصاد دریا محور است و هر چه فعالیت‌های مردم در حوزه تفریحات ورزش‌های آبی و دریایی بیشتر شود، اقتصاد دریامحور نیز در آن تقویت خواهد شد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در راستای کمک به توسعه شهری بندرعباس بر اساس آنچه در قانون آمده اختصاص عوارض آلایندگی صنایع مستقر در بندرعباس شهرداری را پیگیری خواهد کرد .

امروز با حضور وزیر کشور طرح بوستان ساحلی و اولویت پنجم منظرگاه بندرعباس با اعتبار ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

یک شهر جدید در ساحل شرقی بندرعباس ساخته می شود

همچنین وزیر کشور گفت: یک شهر جدید با تمام امکانات و زیرساخت‌های شهری در همسایگی بندرعباس و ساحل شرقی این شهر ساخته می‌شود.

احمد وحیدی در حاشیه بازدید از پروژه‌های توسعه‌ای شرق بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: طرح جامع این شهر جدید با نام خلیج فارس که در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: طرح جامع توسعه بندرگاه نخل‌ناخدا می‌تواند در احداث یک شهر جدید با تمام تعاریف و کاربری‌ها و تحقق یک شهر ساحلی مدرن و پیشرفته موثر باشد و با ایده‌های استاندار هرمزگان به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شود.

وزیر کشور با اشاره به روند ساخت و توسعه بندرگاه نخل‌ناخدای بندرعباس بیان کرد: این محل نیز به مرکز تفریحات و ورزش‌های دریایی و آبی تبدیل می شود و به تردد دریایی کمک می کند.

وحیدی یادآور شد: زیرساخت‌های اولیه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اسکله نخل‌ناخدا در حال ایجاد است.

وی در این بازدید دستوراتی را در راستای تسریع عملیات اجرایی این طرح صادر کرد.

وزیر کشور در بازدید از اسکله نخل ناخدا همچنین به آغاز عملیات اجرایی تکمیل موج‌شکن فاز نخست بندر نخل ناخدا بندرعباس در آذرماه امسال اشاره کرد و افزود: تکمیل موج‌شکن فاز نخست این بندر به عنوان یک بازوی دریایی می‌تواند مرکز مناسبی برای تفریحات دریایی و ورزش‌های آبی و رونق حمل و نقل برای ساحل‌نشینان این استان باشد.

وحیدی با بیان اینکه این طرح مرحله بندی شده ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر برای ساخت آن اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان پایتخت گردشگری دریایی ایران بوده و امیدواریم این طرح بتواند به توسعه منطقه‌ای بیانجامد.

طرح توسعه بندرگاه نخل‌ناخدا شامل احداث زیرساخت‌های اولیه بندری و دریایی، جاده دسترسی، موج شکن‌ها، حوضچه پهلوگیری شناور و زیرساخت‌های گردشگری است که در قالب احداث ابر اکوسیستم دریایی و تفریحی هرمزگان تعریف شده است‌.