استان فارس در اندیشه کشت فراسرزمینی در برزیل

استان فارس در اندیشه کشت فراسرزمینی در برزیل

نشست فعالان اقتصادی استان فارس با وزیر کشاورزی کشور برزیل در شیراز با تاکید استاندار فارس بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه کشت فراسرزمینی، تبادل اطلاعات مرتبط با اصلاح بذر و اصلاح ژنتیک دام همراه بود.

محمد هادی ایمانیه در این نشست که شامگاه پنجشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس برگزار شد، افزود: در این زمینه‌ها، پیشرفت های خوبی هم در کشور برزیل و هم در استان فارس صورت گرفته است که میتوان با تبادل تجربیات به موفقیت های بیشتر دست پیدا کرد.
استاندار فارس اظهارداشت: کشور برزیل یکی از دوستان بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته بوده، این کشور در شرایطی که ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفته به ویژه در امر تامین مواد غذایی، محصولات کشاورزی و دامی در کنار مردم ایران قرار داشته است.
وی گفت: نه تنها در جایگاه مدیریت استان بلکه به عنوان یک پزشک این را می‌گویم که کمیت و کیفیت مواد غذایی اولین تاثیرات مفید را بر سلامت مردم خواهد گذاشت؛ بنابراین هر تلاشی که برای تامین کمی و کیفی مواد غذایی اتفاق بیفتد در راستای سلامت مردم تلقی می‌شود.
استاندار فارس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با دام حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد، افزود: استان فارس استان اول باغداری، استان دوم کشاورزی و در بحث دامپروری نیز استان سوم کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین کشاورزی استان فارس در رتبه‌های بالایی است.
ایمانیه با تشکر از سفر و بازدید هیئت برزیلی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان فارس و تشکر از اتاق بازرگانی برای‌ برگزاری نشست این هیات با تجار استان، بیان کرد: آمادگی داریم در چند زمینه در استان فارس در خدمت شما باشیم و تقاضا این است که سفارت برزیل در جمهوری اسلامی ایران با همکاری اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان فارس تفاهم‌هایی که امکان همکاری را دارد رصد کنند و هر ۶ ماه این‌توافقات بازبینی شوند.
استاندار فارس با بیان اینکه در چند زمینه بین فارس و کشور برزیل می‌تواند توافق‌هایی صورت بگیرد، گفت: بحث تهاتر کود شیمیایی که در کارخانه‌های پتروشیمی استان فارس تولید می‌شود با محصولاتی که برای جمهوری اسلامی ایران نیاز است مانند نهاده‌های دامی و محصولات گوشتی یکی از زمینه‌های همکاری است.
وی با اشاره به دیگر زمینه‌های همکاری میان استان فارس و کشور برزیل، افزود: تهاتر کود شیمیایی با ماشین‌آلات کشاورزی و انتقال تکنولوژی تولید ماشین‌آلات کشاورزی به استان از دیگر موارد همکاری است و می‌توان از این تولیدات برای پاسخگویی به نیازهای استان فارس، سایر استان‌ها و کشورها استفاده کرد.
دکتر ایمانیه گیاهان دارویی را  یکی دیگر از زمینه‌های همکاری اعلام کرد و گفت: حتما گیاهان دارویی مورد استفاده مردم برزیل قرار خواهد گرفت و ما در بحث کشت، فرآوری، صادرات گیاهان دارویی و محصولات باغی شبیه به مرکبات، انار و غیره، آمادگی برای تهاتر داریم.
استاندار فارس به توانمندی‌های علمی این استان در زمینه کشاورزی اشاره کرد و افزود: ۷ هزار نفر هیات علمی در بحث آموزش مرتبط با محصولات کشاورزی، سه هزار نفر هیئت علمی در بحث پژوهش‌های و تحقیقات کشاورزی و ۲۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل در رشته‌های کشاورزی که قسمت قابل توجهی از آنان در استان فارس هستند از توانمندی‌های علمی این استان است که با توجه به این ظرفیت، آمادگی تبادلات علمی بین دو کشور را از طریق اساتید و دانشجویان دکترا داریم تا هم از توانمندی‌های علمی، مهارت و دانش کشور برزیل استفاده کنند و هم انتقال تجارب و دانش فارغ التحصیلان استان فارس صورت گیرد
ایجاد نمایشگاه‌هایی برای ارائه محصولات دو کشور یکی دیگر از مواردی بود که استاندار فارس مطرح کرد و افزود: می‌توان نمایشگاه‌هایی در کشور برزیل برگزار کرد و در مقابل نمایشگاه‌هایی در استان فارس برای انتقال تجارب دو کشور برگزار شود.
ایمانیه با بیان اینکه این امکان دریافت ویزا برای اتباع برزیل در فرودگاه شیراز قابل وجود دارد، گفت: امیدواریم همین تسهیلات در زمینه دریافت ویزا برای بازرگانان، دانشجویان، اساتید و دیگر ایرانیانی که به برزیل می‌روند فراهم شود.

بستر بهبود تراز تجاری با برزیل در فارس وجود دارد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:  پتانسیل بسترسازی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور برزیل در استان فارس وجود دارد، گفت: ما می توانیم تقویت تبادل کالا و تراز تجاری را از استان فارس شروع کنیم.
محمدجواد عسکری اظهار کرد: استان فارس به دلیل تنوع اقلیمی و چهارفصل بودن ظرفیت و قابلیت های منحصر به فردی را دارد و محصولات متنوع ارگانیک در این استان تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دنبال تولید محصولات ارگانیک است، افزود: بزرگترین انجیرستان ارگانیک دیم دنیا و بزرگترین دشت گل محمدی دیم دنیا در استان فارس قرار دارد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز دنیا به دنبال استفاده بهینه و مطلوب از گیاهان دارویی است، تصریح کرد: استان فارس در تولید گیاهان دارویی کشور و منطقه خاورمیانه جایگاه اول و در تولید شیرین بیان رتبه اول دنیا را دارد.
عسکری؛ به ظرفیت های علمی استان فارس نیز گریزی زد و اظهار کرد: در حوزه های مختلف در علوم کشاورزی متخصصین متبحر و دانشمندی داریم که می توانند کمک شایانی در بحث تولید محصولات کشاورزی در برزیل داشته باشد و آمادگی اعزام نیرو در حوزه تخصصی بخش کشاورزی را به کشور برزیل داریم.
وی تولید کود اوره را از دیگر پتانسیل های استان فارس برشمرد و ابراز کرد: کشور برزیل به جد نیازمند این محصول است.
به گفته عسکری؛ در بحث تهاتر کالا و تراز تجاری درحوزه های مختلف اعم از اوره، میعانات گازی، مشتقات نفتی و نفت خام همچنین خشکبار شامل پسته، خرما، انجیر، کشمش، مویز و انار می توانید به راحتی صادر کنیم و ارزش افزوده خوبی در این زمینه خواهد داشت.
او بیان کرد: پیشنهاد می شود که اتاق بازرگانی ایران و برزیل و همچنین اتاق تعاون استان فارس در راستای اعزام تجار به کشور برزیل درقالب برنامه زمانبندی  شده و هدفمند اقدام کنند.
عسکری با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز به طور خاص دپیلماسی پارلمانی اقتصادی دنبال می شود، گفت: جدا از فعالیت دولت ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی، تلاش می‌کنیم در این راستا به حوزه توسعه تجارت کمک کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور وزیر کشاورزی و سفیر برزیل در استان فارس، اظهار کرد: از ابتدای تحریم ها کشور دوست و همراه برزیل در کنار ما بوده است و علاوه بر دولت، فضای پارلمانی همراهی دارد.

ظرفیت‌های فارس در کشت فراسرزمینی و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی استان فارس نیز در ابتدای این نشست تخصصی مشترک در رابطه با جایگاه فارس به هیات برزیلی، اظهار داشت: فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با ۳۶ شهرستان و ۵ میلیون نفر جمعیت بعد از بخش خدمات، بیشترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی دارد.
جمال رازقی افزود: همچنین فارس در صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه سوم را در بین استان‌ها با بالاترین میزان تنوع به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به اهمیت همکاری و تعاملات هدفمند ایران و برزیل در زمینه اقتصاد و توسعه تجارت، بیان داشت: فناوری اطلاعات، ارتباطات بانکی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در زمینه ماشین‌آلات سنگین با رویکرد هوشمندسازی، توسعه تجارت کودهای شیمیایی در مصارف کشاورزی، توسعه تجارت نهاده‌های دامی و طیور، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی، توسعه گردشگری کشاورزی با اعزام هیات تجاری و فنی توسط هر دو کشور و همکاری در کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند از جمله موارد تفاهم و تعامل ایران و برزیل باشد.
رازقی گفت: اعزام هیات تجاری و بازرگانی توسط هر دو کشور یکی از اهداف اصلی معاملات اقتصادی خواهد بود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی را ایجاد می‌کند.

ترزا کریستینا وزیر کشاورزی برزیل که به دعوت وزیر جهاد کشاورزی به ایران سفر کرده است، روز پنچ شنبه بیست و هشتم بهمن ماه در راس هیاتی به شیراز سفر کرد و پس از بازدید از ظرفیت های بخش کشاورزی استان فارس و مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، در نشست اتاق بازرگانی این استان شرکت کرد.