وزیر علوم: قیمت غذا و خوابگاه دانشگاه‌ها افزایش نمی‌یابد

وزیر علوم: قیمت غذا و خوابگاه دانشگاه‌ها افزایش نمی‌یابد

وزیر علوم امروز ۲۴ اردیبهشت در ادامه سفر خود به مشهد، در نشست خبری در محل پارک علم و فناوری خراسان در خصوص اینکه سیاست آموزش‌ عالی کاهش تعداد دانشجو است یا افزایش آن، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی استقلال دارند، خودشان به بلوغ رسیدند و تعیین ظرفیت را دانشگاه‌ها خودشان مشخص می‌کنند. البته برای ایجاد رشته‌های جدید و تاسیس دانشکده‌های جدید وزارت علوم یک سری استانداردها دارد که هر دانشگاهی با رعایت این استانداردها می‌تواند دانشجو جذب کند. دانشگاه‌های بزرگ به درجه‌ای رسیدند که خودشان برای میزان جذب دانشجو تصمیم می‌گیرند. ملاک داشتن استانداردهای آموزشی، سرانه رفاهی، خوابگاهی و ورزشی است. ما به فکر ایجاد محدودیت نیستیم و می‌خواهیم دانشجویان را در قالب استانداردهای وزارت علوم توسعه دهیم.

محمدعلی زلفی‌گل همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر چگونگی حمایت وزارت علوم از دانشجویان خوابگاهی با توجه به افزایش اقلام خوراکی بیان کرد: افزایش قیمت‌ها در اثر یک جراحی اقتصادی حاصل شده که در دانشگاه‌ها نیز تبعاتی خواهد داشت؛ در دانشگاه‌ها با کمک دولت تصمیمی بر افزایش تعرفه‌ها، غذا و خوابگاه نخواهیم داشت.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که با توجه به ایرادات مقام معظم رهبری مبنی بر تعدد کتب درسی در مقاطع تحصیلی، چه تغییراتی در کتب درسی دانشگاهی باید ایجاد شود، گفت: بخش قابل توجهی از محتوای دانشگاه‌ها کتاب‌های لاتین است. نخستین کاری که در بدو ورود به وزارت علوم انجام دادیم واگذاری پروژه شیوه‌نامه تالیف کتب درسی در دانشگاه‌ها به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بود که از آن موسسه درخواست داشتیم در قالب یک طرح پژوهشی مطالعات مالی و فراملی انجام دهد تا کتاب تالیفی بومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. البته کتاب تالیفی بومی باید بسته فرهنگی و هویت‌سازی داشته باشد تا دانشمندانی که در یک موضوع خاص در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند، در حین تدریس عکس و زندگی‌نامه آنان لحاظ شود.